Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 970 ggr
Emisch
9/7/19, 12:54 PM

Nästa steg - nästa fiskar

Hej! Jag undrar om ni kan svara på mina funderingar…? Jag har precis startat upp akvarium (54l.) hemma och för en vecka sedan fick tre stycken Platy flytta in. Nu undrar jag… När kan nästa fisk flytta in? Hur många och vilken sort? Kan jag vänta ytterligare med vattenbyte (har inte gjort något ännu och akvariet har varit igång två veckor)? Behöver jag ha i vattenberedning igen innan nästa fiskar flyttar in eller räcker det med att bara göra ett test för att kolla vattenvärde?

Annons:
72mm
9/7/19, 1:30 PM
#1

Varför ska du vänta med vattenbyte? Gör lite byten du, jag tänker nog tvärt om: ju mindre inkört ett system är, desto viktigare med vattenbyten. 

Vattenberedning är inget jag använder längre, så det kan jag inte råda om. Jag låter bytesvattnet stå några dagar så får jag åtminstone ut kloret (inbillar jag mig). Till så små tankar kan man ju faktiskt göra det utan så mycket besvär.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Cecilia.S
9/7/19, 5:08 PM
#2

Hej!

Det tar flera månader för ett akvarium att stabiliseras med en stark bakterieflora som hjälper till att hålla vattenvärdena i schack. Nu i början finns knappt någon bakterieflora alls - vilket innebär att du som fiskägare ansvarar för regelbundna vattenbyten. Ett akvarium som har stått igång ett tag brukar klara sig finfint på 30% vattenbyte per vecka, medan ett nystartat akvarium gärna får ha två vattenbyten i veckan tills dess att vattenvärdena har börjat stabiliseras (håll framför allt koll på nitrit, med dropptester EJ stickor). I ditt fall har du låtit ett nystartat kar stå utan vattenbyten i två veckor, med fiskar i en stor del av den tiden. Det är oroande - dina vattenvärden är nog inte tipptopp och riskerar att skapa problem och ohälsa för dina fiskar. Jag skulle därför vilja rekommendera dig att göra ett vattenbyte på minst 50% idag och därefter köra regelbundna vattenbyten på 30% 1-2 gånger i veckan.

Vad händer om vattenvärdena blir dåliga?
Algblomning, nitritspik, sjukdomar. En massa hemskheter. Slarva inte, det är inte värt det i längden.

Eftersom att dina vattenvärden troligtvis inte ser allt för bra ut i dagsläget skulle jag inte rekommendera dig att köpa hem fler fiskar. Vänta gärna 10-14 dagar och klura på vilken typ av akvarium du vill bygga upp under tiden 🙂 Tänk dock på att Platy är levandefödare, så om du har blandade kön kan karet bli överbefolkat ganska snabbt eftersom det inte har en särskilt stor volym.

Rekommenderar även många snabbväxande växter nu till en början - de ger bra med gömställen, är snygga och är bra för vattenvärdena 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
9/7/19, 6:43 PM
#3

Däremot så ska du inte göra rent filtret på ett tag. När det gäller fiskar så fundera på vad det är du vill ha, läs på om fiskarna på nätet och kontrollera att de fungerar med varandra, att de kan vara i ett 54 liters akvarium och vilka temperaturer mm som är bra för dem.

Lillyrod
9/7/19, 7:58 PM
#4

Jag har aldrig gjort vattenbyten mer än en gång per vecka om det inte varit något knas med vattnet. Varför ska man göra det i ett nystartat kar? Det förstår jag inte alls.

Cecilia.S
9/7/19, 8:08 PM
#5

#4 Det minskar risken för alger och sållar ur ämnen som b.la. bottensubstratet och inredning kan fälla ur till en början. Kanske bara är någonting som har satt sig i mitt huvud men det är vad jag kör på och kommer fortsätta köra på 😇 Givetvis bara i några veckor, därefter ett byte per vecka.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
9/7/19, 8:42 PM
#6

Har aldrig gjort något sådant på mina 40 år med akvarium : )

Annons:
Draken
9/7/19, 10:51 PM
#7

Ju mindre akvarium, ju fler vattenbyten kan ju jag tycka. Det brukar kunna vara lite svårt att få riktigt bra balans i ett mindre akvarium.

Dessutom, Platy skitar ner ganska mycket, så jag skulle nog ha gjort vattenbyten, åtminstone en gång i veckan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
9/8/19, 12:12 PM
#8

Antalet vattenbyten beror också på belastningen dvs mängden djur i akvariet. I början finns ingen bakterieflora och växterna har inte riktigt kommit igång med upptag av näringsämnen. Vid hög belastning kan det därför krävas extra vattenbyten. Jag brukar istället börja väldigt långsamt dvs med väldigt få fiskar under en längre tid och gör då vattenbyten som vanligt.

Upp till toppen
Annons: