Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 860 ggr
uboat
2019-09-03 17:38

Guppyhon med tjock vit avföring som hänger kvar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ny på detta forum o i behov av hjälp med att tolka vad som kan ha hänt med min ena guppyhona som jag trott var gravid.

Ur analöppningen hänger det en 1-1,5cm lång massa som inte är vanlig avföring. Ngn som har en aning om vad det är för ngt o hur det ska behandlas?

Se bifogade bilder.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Cecilia.S
2019-09-03 18:28
#1

Hej, välkommen hit!

Tyvärr tror jag att det där inte är avföring, eller någon parasit. Jag tror att det är tarmen som hänger ut och att det är därför hon har en så svullen mage. Om så är fallet lider hon säkerligen väldigt mycket just nu, så avlivning är det mest humana. Vänta gärna in fler svar innan du agerar, eftersom mitt svar inte är helt säkert. 
Beklagar 😕💔

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2019-09-03 18:50
#2

Äter hon? Hur beter hon sig? Simmar runt som vanligt eller något annat?

Cecilia.S
2019-09-03 18:55
#3

Funderar också över samma frågor som PeG nämnde i #2. Hur är allmäntillståndet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

uboat
2019-09-03 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hon dog precis o tarmen eller vad det nu är hade lämnat kroppen o ser ut som en 4-5cm lång mask.

Innan dess var hon ganska slö o ville röra på sig så mkt. För ett par dagar sedan såg jag henna befinna sig ganska nära botten stilla o verkade ha ont, trodde då att hon skulle föda, då analöppningen var lite uttänjd…. Dagen efter hade hon magrat lite o var mer normal i sitt beteende o simning.

Tråkigt…

Tack för era svar :-)

PeG
2019-09-03 20:28
#5

Tråkigt att höra. Håll god uppsikt på kvarvarande fiskar närmaste dagarna så ingen annan drabbats av något.

Draken
2019-09-03 22:55
#6

Kan vara tarmen eller parasiter. Håll koll på övriga fiskar .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
uboat
2019-09-04 17:52
#7

tack för era kommentarer :-)

Upp till toppen
Annons: