Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 963 ggr
My5665
8/31/19, 6:45 PM

Mina första räkor.

Hej,jag har köpt mina första räkor och har några frågor.

Behöver dom en pump? Eftersom jag kan verkligen inte hitta nån bara pump och jag ser inte att affärerna har nån bra pump. Jag har ett litet 10 liters akvarium och när jag testar min andra pump som är över men den är för cirkulerande. Det skvätter vatten över hela bordet så det går ju inte. Ni får gärna tipsa om pumpar till räkor. 

Ni får gärna ge andra tips på skötsel och annat bra att veta om just räkor,

Annons:
Cecilia.S
8/31/19, 7:04 PM
#1

Såg att du la upp samma inlägg på Akvarieräkor iFokus, där kommer du nog kunna få mer hjälp angående skötseln o.s.v.

Pump och filtration är ofta bra att ha eftersom det ger en ytterligare plats för bakteriekulturen att fästa vid, samt att det filtrerar näringsämnen till växterna och syre till räkorna på ett annat sätt än om vattnet var stilla. Nu när det är ett så litet kar är jag dock osäker på om det verkligen behövs, men då är det givetvis viktigt med mycket växter och fler större vattenbyten istället. Gärna 2-3 st i veckan. Det går ju ganska fort när karet är så litet 🙂
Ett tips vid vattenbyten: Använd en gammal bytta, t.ex. något sånt här, för att tömma vatten ner i en hink istället för att böka med en slamsug. Givetvis är det bra att använda slamsugen lite till och från för att få upp skit på botten, men det bör nog inte behövas särskilt ofta eftersom räkorna tar hand om det mesta.

Om du har ett Aquael shrimpsett med tillhörande pump så går det att minska ner på styrkan väldigt mycket.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

My5665
8/31/19, 8:10 PM
#2

Akvarieräkor iFokus är inte en så aktiv sajt.

My5665
8/31/19, 8:12 PM
#3

Jag har har en doppvärmare och akvariumet är ca 10 liter.

72mm
9/1/19, 10:06 AM
#4

Köp ett svampfilter, det är garanterat räksäkert och ger lagom cirkulation. Söker du på "svampfilter" hittar du nog en modell för 60L för 49kr eller så… Tyvärr drivs de med en luftpump, så den går på ett fåtal hundralappar också. De kan även låta lite. Men ska du pyssla med räkor är det en säker investering. 

Vad är det för typ av räkor? Är det neocaridina (körsbär i någon färg-variant) är de inte så speciellt känsliga för temperatur så då skulle jag säga att normalt varierande rumstemperatur räcker. Är det caridina i någon form (crystal red/black etc..) så säger de flesta att de inte vill ha det varmare än absolut max 25 grader, utan trivs bäst i kallare vatten (kallare än vad du normalt vill ha som rumstemp).  Så även här tror jag doppisen är onödig. I vilket fall som helst behöver du inte vara rädd för att de får det för kallt. 

Är det körsbär är mitt råd att börja utan värmare. 

Har man någon typ av räk/växt-substrat i botten är det svårt att slamsuga.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

My5665
9/1/19, 11:02 AM
#5

Det är körsbärs räkor jag har.

72mm
9/1/19, 12:11 PM
#6

Ok, testa utan, får du inga räklingar kan du testa att höja temperaturen mha doppvärmaren.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
My5665
9/1/19, 3:02 PM
#7

ok, Hur länge tar det att få räklingar?

Cecilia.S
9/1/19, 4:05 PM
#8

Här kommer två länkar där du kan läsa på mer om Körsbärsräkor:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/552fad0bce12c4227500087a-korsbarsraka?4d712551b9cb46214104911e-3

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3

Glöm dock inte att 10L är ganska litet även för räkor, så jag rekommenderar att du kör 2 vattenbyten per vecka istället för 1 som är det "vanliga". Sådana små volymer är nämligen kluriga när det gäller att hålla vattenvärdena bra, så det gäller att vara försiktig och inte slarva.

Om du använder sökfunktionen här och på Akvarieräkor iFokus kan du också hitta massvis med info och trådar om just körsbärsräkor/neocaridina.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

My5665
9/1/19, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kommer inte räkorna åka igenom slangen när jag städar.

My5665
9/1/19, 4:23 PM
#10

Är det för lite växter i nanoakvariumet?

Draken
9/1/19, 7:45 PM
#11

har du tillräckligt med växter och gärna snabbväxande, så kan du köra "low-tech" Då behöver du ingen pump.

Många som har kampfiskar kör med low-tech.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
9/1/19, 8:37 PM
#12

Men hur skappar man en low-tech? är det med barkbitar och stenar?

72mm
9/1/19, 8:59 PM
#13

ok, Hur länge tar det att få räklingar?

Förutsatt att du inte har haft sådan osis att du fått enbart honor så beror på om de trivs och om de är tillräckligt gamla. Honorna blir befruktade efter att de ömsat skal och går efter det med rom i några veckor. 

**Kommer inte räkorna åka igenom slangen när jag städar.
**

De brukar vara ganska duktiga på att flytta på sig, men du behöver ju inte sikta direkt på dem. En vit hink och en extra titt innan du häller ut vattnet rekommenderas dock. 

Är det för lite växter i nanoakvariumet?

Är upp till dig. Räkorna kan nog inte få nog av växtlighet, ju mer yta (gärna mossa) som de kan beta på, desto bättre. 

**Glöm dock inte att 10L är ganska litet även för räkor, så jag rekommenderar att du kör 2 vattenbyten per vecka istället för 1 som är det "vanliga". 
**

10L är förvisso väldigt lite, men övermatar man inte så är också biolasten från en handfull körsbär i princip försumbar. Men du har definitivt rätt i att det lättare blir svängningar i en så liten volym. Dubbla antalet vattenbyten, fast med lite mindre mängd vatten varje gång är nog en bra idé.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Draken
9/3/19, 9:41 AM
#14

#12 Ett low-tech kar, scapar man som vilket kar som helst, skillnaden är att det inte finns någon pump.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
9/3/19, 8:58 PM
#15

#14 ok

Upp till toppen
Annons: