Annons:
Etikettövrigt
Läst 1029 ggr
moa.al
2019-08-23 17:48

Dvärgklogrodor försvunnit?

För cirka 1 1/2 månader sedan skaffade vi två dvärgklogrodor, men dom är helt försvunna. Alltså, en dag efter vi släppte ner dom i akvariet så kunde vi inte hitta dom. Först trodde vi att dom vara hände sig, för dom gillar tydligen att vars nära bottnen enligt personen som sålde dom till oss, men efter en vecka började vi undra. Sen såg jag en glimt av den ena, men inget sen dess. Vi har dom med en del andra fiska (vet tyvärr inte namnet på dom) men inga som är aggressiva eller ens stora nog att äta en hel groda. Vi har inte hittat någon död groda, varken i växterna eller i filtret. Vad har hänt med dom? Lever dom fortfarande eller ska vi anta att dom är döda? Vad är några ’typiska’ fel som vi kanske har gjort? Lägger inlägget på denna sida, då denna grodan lever i akvarium och verkar inte hitta någon annan sida som stämmer in på ännet, är mycket tacksam för svar!

Annons:
PeG
2019-08-23 18:00
#1

Kan denna lämnat akvariet? De är ganska bra på att klättra och hoppa. Jag vet andra som hittat en torkad groda någonstans vid en senare städning. Alternativt så kan de ha tagit sig in under något.

moa.al
2019-08-23 18:16
#2

#2 vårat akvarium har ett lock, så enda gången de kunde hoppat ur är när vi öppnar för att get mat, men tror vi hade märkt då :(

Denna kommentar har tagits bort.
Draken
2019-08-23 18:43
#4

De kan ha smitit ut, om det bara har funnits en liten öppning, om locket inte har varit helt stängd eller hålen för kablarna är för stort.

Hade en Leopardgecko (visserligen en landlevande ödla men dock) Hon hade tagit sig ut där sladden till UV-lampan gick.

Men de kan ju ha gömt sig väl också, de är ju inte så stora, så de kan nog gömma sig lite varstanns i ett möblerat och planterat akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-08-23 18:52
#5

De kommer som sagt ut genom väldigt små öppningar som tex där värmare, pump eller annan teknisk utrustning sitter.

Cecilia.S
2019-08-23 19:24
#6

Precis som flera andra här skriver finns risken att de kan ha tagit sig ut, om så bara genom ett litet hål eller en glipa någonstans. Om du har en BTB-vägg eller annan skiva etc i bakgrunden kan de ha klättrat in bakom dom, eller in under stenar och inredning i akvariet. De kan också ta sig in i pumphuset om du har en större variant.

Risken finns att de gömde sig i början och sedan fastnade - därefter har fiskar ätit upp resterna från dom. 

Om du tar bild på akvariet så kan vi spekulera ytterligare, det blir lättare då. Med bild på fiskarna kan vi även hjälpa dig med att artbestämma dom (vilket bara är positivt för dig eftersom du kan få tips och trix i skötsel, info som kan vara bra att veta osv) :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
serenas
2019-08-23 19:54
#7

Hade sådana när jag var liten. Dom tog sig ut genom ett hörn på glaset man hade ovanpå akvariet. Hittade den ena mystiskt nog i mitt dockskåp.

Upp till toppen
Annons: