Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 3801 ggr
rumpino
8/18/19, 10:52 PM

Tyst pump?

Hej! Min son har köpt ett akvarium, 60 liter sötvatten. Pumpen har börjat låta ganska mycket, som vibrationer. Jag har gjort rent o försökt fixa men ljudet kvarstår. Kan nån tipsa om lämplig pump, med filter för detta? Mvh

Annons:
PeG
8/19/19, 9:50 AM
#1

Vad är det för pump du har? Ljud pga vibrationer låter lite som att det är en luftpump. Tillförsel av luft dvs syre till akvarier behövs nästan aldrig och effekten då blir mest att man vädrar ut koldioxid som växterna behöver. Däremot behövs filtrering och cirkulation av vattnet. För små akvarier som 60 liter brukar det vara enklast med ett innerfilter.

5ara
8/19/19, 3:03 PM
#2

Mitt lilla extra-kar på 54 liter är något budgetpaket från Hornbach av märket Marina. Den pumpen är hemsk och låter ungefär som en luftpump trots att det är ett vanligt innerfilter. Kanske något liknande det som TS har? Om jag ska klara av att använda det måste jag byta den så jag följer den här tråden med intresse. Har dock inte helt bestämt mig för om det ska bli en tyst (och lite dyrare) luftpump med yngelsäkert-svampfilter eller en liknande motordriven historia med innerfilter som sitter i nu…

PeG
8/19/19, 6:30 PM
#3

Jag skulle satsa på ett klassiskt innerfilter. Jag tror inte på att luftdrivna pumpar kommer upp till tillräcklig filtrering förutom att bubblorna i sig låter. Jag vill gärna ha 4 gånger volymen i pumpkapacitet dvs till ett 54 litersakvarium en pump som pumpar i alla fall 200 liter i timmen och det tror jag inte att du kommer upp till med en luftpump.

rumpino
8/19/19, 7:47 PM
#4

Hej Det är en Evo EF-02 Det är inbyggt filter. Mvh

5ara
8/19/19, 7:49 PM
#5

#3 precis i de banorna har jag också funderat. Känner mig därmed en aning skeptisk till svampfilter och som sagt tillkommer även ljudet av själva bubblorna så jag lutar nog mest åt ett tystare innerfilter som eventuellt får yngelsäkras ifall det skulle bli aktuellt. Tack för input!

rumpino
8/19/19, 8:18 PM
#6

Jag tror inte den pumpar in luft, enbart cirkulerar och rengör?

Annons:
5ara
8/19/19, 9:27 PM
#7

#6 det tror jag är ett vanligt innerfilter. Då får vi hoppas att någon har ett bra förslag på en tystare variant!

rumpino
8/20/19, 6:57 AM
#8

Har läst mkt om eheim, ngn med erfarenhet? Blir nog en sån i em, vi står inte ut här hemma o jag gissar fiskarna inte gillar oväsendet heller

PeG
8/20/19, 8:23 AM
#9

Eheim brukar vara bra. Köp ett tillräckligt stort filter så att det slipper jobba på maxkapacitet hela tiden. Kanske ett som klarar 200-300 liter per timme och sätt det på 2/3 inställning om det är ok när det gäller vattenströmmar i akvariet. Tittade kort och det borde kosta 250-300kr beroende på vart du köper det.

Draken
8/20/19, 11:29 AM
#10

Eheims pumpar rekomenderar jag på det starkaste. Jag har alltid använt Eheim som innerfilter, har aldrig haft några problem med dem.

Tycker också att du skall skaffa en som drar, åtminstone, 200 liter i timmen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Qurex
8/26/19, 8:31 PM
#11

Beror lite på vad du har för fisk i akvariet. Är det bara en Kampfisk tex så kan du klara dig helt utan pump, men annars hade jag en Fluval U2 till ett 60liters. Hörs inte alls. När vi köpte karet ingick en pump som lät som fan, så då fick jag byta ut den mot fluval pumpen.

Maleficum
8/27/19, 4:16 PM
#12

Har pumpen låtit tidigare eller har det kommit med tiden? Om impellern i pumpen blivit sliten kan den ligga och rassla och då hjälper det att enbart byta den.

Vill du byta helt och hållet skulle jag satsa på Eheim, har best erfarenhet av dem som tysta och bra filter. Även mina små Aqua-El filter är tysta men har ingen erfarenhet av större av det märket. Har själv aldrig varit nöjd med Fluval så skulle själ aldrig skaffa ett sådant (dem jag haft har bara krånglat och låtit, iaf när det kommer till ytterfilet).

Har ett Eheim pick-up innerfilter (sen långt innan det blev ett eheim filter och fortfarande var ett vitatech filter) som jag gillar, lättskött och okomplicerat (men kan råka suga in yngel och räkbebisar men dem klarar sig bra i pumpen så håller man koll är det bara att släppa ut dem om man ser några däri). Har gått utan problem i många år och har enbart fått skaffa nytt filter (efter det blev för slitet) och fått byta sugkopparna då dem torkat ut.

"Modifiera" det vid nåt tillfälle genom att klippa filterpatronen så det fick plats att lägga lavasten eller annat (torv vid ett tillfälle när jag behövde avhjälpa ett problem i akvariet) i botten av behållaren för lite mer varierad rening (perfekt också när jag behöver använda till karantänakvariet eftersom jag då kan sno "färdigt" material från något av mina andra filter och inte behöver "köra in" det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
8/27/19, 6:20 PM
#13

Håller med föregående talare ; )

Annons:
5ara
8/27/19, 9:55 PM
#14

Vad bra med lite input om vad ni tycker om olika innerfilter. Tack!!! 😀

Upp till toppen
Annons: