Annons:
Etikettalger
Läst 915 ggr
Cecilia.S
8/14/19, 2:54 PM

Mardrömmen - grönalger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag kan tyvärr konstatera att jag befinner mig i mardrömmen just nu, med mitt nya 55 L akvarium (trycksatt CO2). Vi for iväg till släkten i 3 dagar och enligt väderrapporten skulle det åska/blixtra här hemma flera dagar i rad. Allt drogs ur för att skyddas vid eventuellt nedslag - inklusive akvarierna.

Nu har jag varit hemma några dagar igen och karet är fullt av grönalg. På roten, diffusorn, akvarieglaset, soilen, stenarna och växterna. It's everywhere…
Alger uppkommer i nästintill alla nystartade akvarium, men jag hade gärna sett att det inte skulle gå såhär långt och vara så "aggressivt". Växterna har börjat sakta ner i tillväxten och jag är orolig för att mitt projekt ska gå i krasch eftersom jag inte har pengar för att köpa nya växter om de nuvarande dör…

I mitt fall tror jag att algerna uppkom på grund de kraftiga svängningarna i ljus och näring -> plötsligt till inget ljus och mindre näring -> till ljus och näring igen.

Vad tror ni att jag ska göra för att komma i bukt med mitt algproblem?
Bra att veta:

  • Trycksatt koldioxid är inkopplad och körs 8 h per dag.
  • Ingen flytande växtnäring ges för tillfället.
  • Ljus 8 h per dag, justerat så att lyset är på mitt under den ljusa dagen.
  • Rullgardiner är numera neddragna under dagen.
  • Dagliga vattenbyten och skrapning av alger på glaset så fort de upptäcks.
  • Jag har även planterat om en del idag, för att bli av med döda blad och se till att topparna är i jämnhöjd så att fler växter får tillräckligt med ljus för att vilja växa.

Bildbeskrivning: Marktäckarna är mörkare i färgen p.g.a. algangrepp. Diffusorn är helt täckt och går inte att göra fri från alger (ska dock få hjälp med en ny metod inom några dar). Högerklicka och öppna bild i ny flik för att se bättre

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
PeG
8/16/19, 9:07 AM
#1

Jag har aldrig använt koldioxid men eftersom ingen annan svarar. Nyckeln till att lösa problemet är precis som du skriver att få dina vanliga växter att trivas och hitta en balans i näring/ljus. 8 timmar borde inte vara för mycket och om akvariet sim du skriver är skyddat mot solljus så är det sannolikt inte ljuset som ör problemet. Alger har ett mindre behov av spårämnen och andra lite mer ovanliga näringsämnen än växter. Det är därför möjligt att du behöver tillföra lite näring (utan kväve och fosfor) till akvariet för att växterna ska trivas och då kunna konkurrera med algerna. Särskilt om du gör kraftiga vattenbyten så kan dessa ämnen bli begränsande. Jag antar att växter som inte mår toppen också lyckas göra av med mindre koldioxid så du kanske kan pröva att minska på denna lite. Hör har jag dock som sagt inga egna erfarenheter.

Cecilia.S
8/16/19, 9:40 AM
#2

Tack PeG :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/16/19, 3:58 PM
#3

Usch, inte roligt med algblommning i karet. Har samma problem själv, men jag orkar inte ta itu med det just nu, har problem med tempen i karet, den vill inte stabilisera sig. Så jag kommer vänta med det tills det har blivit svalare ute. Gör kalla vattenbyten 2-3 ggr i veckan. Men det är allt

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/16/19, 5:02 PM
#4

#3 Hoppas att det blir bättre hos dig med Rovfisk,

Här hemma har jag trimmat växterna ordentligt och köpt hem några städare. Ett gäng amanoräkor (temp: 26-27 vilket de klarar av) och tre Crossocheilus reticulatus (flying fox/silver varianten av Siamesisk algätare. ska vara väldigt flitiga och gilla de flesta typer av alger), som senare kommer få gå med våra "vanliga" siameser i 240 litern.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
8/17/19, 7:22 AM
#5

Tänk på att Flying fox kan vara en elak fiskusling. En ilsken version kan ge sig på vad som helst. 

Jag har haft några stycken en gång för länge sedan men de var ganska snälla. Har hört andra säga att de kan vara ganska jäkliga.

Cecilia.S
8/17/19, 8:40 AM
#6

#5 Hmm okej. Intressant! Tänker du på den med rand eller fläck? Det är lite förvirrande med två olika arter som båda går under benämningen Flying fox.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Lillyrod
8/17/19, 11:40 AM
#7

Om man ska tro zoopet så är den ena värre än den andra men båda ganska bitska. 

Verkar som om det är den med rand som är den "värsta". Vilken min kompis hade vågar jag inte svara på : )

Draken
8/18/19, 11:06 AM
#8

Har haft båda, och den med fläcken var, åtminstone hos mig, lugnare och inte så bitsk, men gav sig ändå på större fiskar i mellan åt.

De med randen, bet sig fast i fenorna och läppen på mina ciklider (chokladciklid, Scalare och Papegojciklid hade jag då). Det är elaka j*lar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/18/19, 11:21 AM
#9

#8 Tur att jag köpte hem den med fläcken då… Så trist med de du råkade ut för!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: