Annons:
Etikettallmänt
Läst 631 ggr
Aristarcos
8/13/19, 10:59 PM

Akvariet är tomt nu..(nästan)

Så jag funderar på hur jag ska göra, jag hade sist guppysar , som blev triljoner…

(jag har en liten herre kvar dock en blandning mellan vanlig Guppy och endler.) men den kan jag flytta till lilla akvariet om det ställer till det med andra arter.

Har 120 liters, så jag funderar på att köpe ett gäng neontetror eller liknande som simmar omkring. Vad skulle man kunna ha mer i akvariet, som inte ynglar av sig till en triljon fiskar?  Gärna färgglada, som fungerar med någon av Neontetra arterna? Någon form av algätare ? Just det, har sand i botten av akvariet..kan vara bra att veta :)

Tack för alla imput jag får 😍

Annons:
Cecilia.S
8/14/19, 12:07 PM
#1

Ett tips är att klicka in på fliken ”Länkar”, där kommer alla sajtens artbeskrivningen upp i som länkar i form av bilder. Kika där, du kanske fastnar för några arter som du tycker är snygga eller häftiga. Sedan kan vi hjälpa dig komma vidare! Neontetra är ett bra alternativ, men jag personligen anser att det finns många andra snyggare och roligare arter där ute i marknaden :) Exempelvis otocinclus är ett släkte med flera arter av bra städare, de trivs med mycket växter och strömt vatten.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Aristarcos
8/14/19, 8:34 PM
#2

Jag vet redan ungefär de vanligaste arterna har haft fjärilar guppys tex men tänkte några fina arter som går med neoner och som inte blir fler så jättelätt..

Aristarcos
8/14/19, 8:34 PM
#3

Drottningrasbora ? fungerar dem mån tro, om man nu får tag på rasboror enkelt..

5ara
8/14/19, 9:00 PM
#4

Om du har sandbotten skulle kanske Corydoras vara något. De håller sanden ren och fin tack vare att de kör omkring med näsan i den hela tiden. De äter ju inte skiten men det verkar som att den blir så finfördelad att de små resterna sugs in i filtret och försvinner. De finns i lite olika storlekar och färger, dock håller de sig på bottnen så något riktigt ”huvudnummer” är de inte. Bara en tanke 🙂

Aristarcos
8/14/19, 9:02 PM
#5

kanske ett par corydoras… bra förslag 🙂

Cecilia.S
8/14/19, 9:31 PM
#6

Drottningrasbora eller den mycket lika men lite större kilfläcksrasboran brukar vara relativt enkla att hitta i butik. Ett stort stim av en utav de arterna skulle passa fint in i ett tätplanterat kar med en del rötter och flytväxter, t.ex. tillsammans med ett stim otocinclus (väldigt bra städare och otroligt söta), Dvärggurami och corydoras (personlig favorit/tips: corydoras panda).

Två stimfiskar blir dock lite trångt i ett 120 L kar och kan dessutom se ganska rörigt ut, i alla fall i mina ögon. Därför går Neontetra bort i det fallet.

Du får suga lite på karamellen och fundera vidare 🙂 Det viktigaste är att inte ha för bråttom! Ta din tid och bygg upp ditt eget drömakvarium.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
8/16/19, 4:15 PM
#7

Håller med ovanstående, 2 stim kan bli lite tråkigt i längden. Köp då hellre ett större stim av en utav dem. Dock skulle jag rekomendera Kardinaltetra om du väljer att ha tetra. De är lite större än Neontetran, och har bättre färg.

Kanske nån dvärgguramisort eller dvärgciklid som huvudnummer ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aristarcos
8/16/19, 6:14 PM
#8

jag har köpt 1o kardinaler, 3 ottos, 3 pandor så får vi se :) tack Rovfisk :)

Draken
8/17/19, 9:05 PM
#9

Öka gärna på stimmet med pandor till 5-8 stycken :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: