Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 961 ggr
5ara
2019-08-13 14:22

Har mina pansarmalar lekt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ihop med mina scalare-yngel har jag ett gäng corydoras duplicareus. Hittade idag dessa små vita saker på glaset. Har de lekt eller vad är det frågan om? Fem stycken små pluttar är det totalt. De små ynglen är på och gnager på dom så de verkar smakliga…

Annons:
5ara
2019-08-13 14:33
#1

Hittade fem stycken till nu när jag kollade lite noggrannare men de sitter på undersidan av bladen på lite olika växter.

GuUuLd
2019-08-14 08:28
#2

Det är dina corydoras som lekt ja 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

5ara
2019-08-14 10:53
#3

#2 Stort tack för svar! 🙂 Idag är alla äggen borta, vilket inte känns särskilt oväntat. En fråga till er som haft Corydoras yngel då: bäst med ett lekakvarium där de vuxna flyttas efter lek eller är det bättre att flytta äggen till ett eget och att de vuxna slipper stressen av att flyttas? Skulle ju vara fantastiskt roligt med Duplicareus-bebisar någon gång!

5ara
2019-08-14 19:40
#4

Var i djuraffären och köpte en yngelkasse så får jag se vad det blir för lösning längre fram. Hittade fyra små ägg som klarat sig på bladen så nu blir det kul att se hur det går med dom 🙂 Finns det någon chans att de kan kläckas och klara sig i den eller är det ett dödsdömt försök?

5ara
2019-08-14 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här ser det ut uppifrån.

5ara
2019-08-14 19:43
#6

Kom på att det kanske var jättedumt att de kom i kontakt med luften när jag lyfte i dom 😳

Annons:
GuUuLd
2019-08-16 09:30
#7

Vi plockar alltid rommen och kläcker den i t.ex. en godislåda. Det är ingen fara att rommen kommer över vattenytan lite snabbt, kan dock vara så att de där är obefruktade. De är oftast det när de börjar bli vita inom några dygn, de möglar ganska lätt också. Därav kör vi dem i godislådor och tillsätter alkottar för att få ner pHt då de inte möglar lika lätt då 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

5ara
2019-08-16 14:01
#8

#7 Tack ännu en gång för att du orkar svara 🙂 Äggen ser mögliga ut nu så det verkar inte bli något av just dessa. Tycker de har sett relativt ljusa ut hela tiden så kan mycket väl tänka mig att de var obefruktade. Har försökt läsa på lite ifall de skulle få för sig att leka igen och jag tycker det verkar som att flytta äggen till en separat burk med alkottar är vanligt. Har du någon anordning för vattencirkulation eller liknande i burken?

Draken
2019-08-17 20:46
#9

Du får hoppas på bättre lycka nästa gång :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-08-18 10:39
#10

#9 Tack! Ja, om de har lekt en gång borde det väl inte vara omöjligt att de gör det igen. Har försökt se om jag ens har någon hane i gruppen men jag tycker att alla sex ser så lika ut att jag lutar åt att de är honor allihop. Dock är de inte särskilt gamla så det kanske är svårt att se än…

GuUuLd
2019-08-20 20:28
#11

#8 Vi brukar bara köra ner en luftslang (kopplad till luftpump) i burken, det rör runt ytan tillräckligt då vi bara har ca. 3cm djupt vatten i.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

5ara
2019-08-21 08:46
#12

#11 tack igen! Då har jag lite koll ifall de skulle få för sig att leka igen. Antar dock att det inte är någon mening med att leta reda på alkottar nu. De som sitter på träden nu är väl gröna och de från förra året som ligger på marken borde väl vara alldeles urlakade?

pelle68
2019-08-28 20:04
#13

Hej,

Jag har fått en hel del yngel av Metallpansarmal. Mitt akvarium har mycket växter som Javamossa, Javaormbunke och Anubias. De två sistnämnda har många rötter i vattnet som tydligen gav yngeln skydd. Uppväxta i sällskapsakvarium med tetror,  praktbotior och en stor Pleco(drakmal). Dock överlever bara 1-3 yngel per kull. Märkte inte att de lekt förrän små, små malar visade sig vid matningen med algtabletter. Jag är en glad amatör som inte kan så mkt men jag tror mkt skydd hjäper till.  Scalare är dock en ruggig rovfisk som "suger" in allt i munnen.

Mvh

Per

Annons:
5ara
2019-08-31 10:09
#14

#13 vad kul! Tack för din input 🙂 Ja, det vore ju bra om det fanns någon form av chans för yngel att klara sig utan att jag behövde lägga mig i men som det är nu så är det nog omöjligt. Har inte haft något levande i något kar som scalarerna kunnat äta men kan mycket väl tänka mig att om det går in i munnen på dom så är det där det hamnar. Särskilt unga scalarer. De scannar bottnen och växter efter ätbart hela tiden och är som pirayor vid matning och i nuläget är det lite drygt 100 st i samma kar som pansarmalarna. Sen när de flyttat kanske jag skulle kunna försöka fixa lite tätare växtlighet. De har dock inte lekt igen och jag lutar nog åt att det kan vara tjejer hela gänget…

5ara
2019-09-28 12:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Någon som vågar ge sig på en gissning huruvida något/några av dessa ägg är befruktade? Har inte styrt upp några alkottar eller luftpump än så de hamnade i samma yngelkasse som förra gången. Om det finns chans att något är befruktat har jag ett 54 liters jag kan dra igång…

Cecilia.S
2019-09-28 14:30
#16

Varken pansarmalar eller rom är någonting som jag är särskilt kunnig på, men i mina "nybörjarögon" ser några av dom lovande ut 😍
Av v jag har hört brukar obefruktade rom mögla ganska så snabbt, men de ljusa fläckarna på flera av dessa ser snarare ut att vara någonting annat där inuti.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2019-09-28 15:17
#17

#16 tack för ditt engagemang och svar! Jämfört med förra gången känns det nog som vissa av dom skulle kunna vara befruktade. I nuläget handlar det mest om att jag behöver skaffa ett nytt innerfilter till mitt 54 liters ifall det blir yngel. Det kommer jag ju behöva göra någon gång oavsett om det blir något av just dessa ägg eller inte så det kanske är lika bra att ta tag i det nu istället för att skjuta på det ytterligare…

Desilita
2019-09-28 15:25
#18

Åååh vad kul!! Vad avis jag blir. Hur länge har du aft dem i ditt kar?
Har 5 albino corys nu som jag så himla gärna vill ska yngla, de går i ett stort 250 liters men jag ser aldrig några rom. Aldrig sett dem leka efter vattenbyte. Nu har de förstås bara bott i detta akvariet i lite mer än 2.5 månad och tre av dem är fortfarande väldigt små. Men, jag kan inte sluta hoppas.

5ara
2019-09-28 15:35
#19

#18 ja, yngel är kul och corydoras är ju så himla söta tycker jag! Mitt gäng har jag haft i ungefär tre månader. De går ihop med mina scalareyngel så de får gott om mat inklusive nykläckt artemia. Dessutom byter jag en del vatten varje dag. Verkar ju som att dessa förutsättningar får dom på lekhumör. Så mitt tips är väl gott om mat inklusive lite levande föda och dagliga vattenbyten 🙂 Om jag inte sett ett scalareyngel simma runt med ett ägg i munnen hade jag nog missat det för den här gången låg de bara utspridda i sanden. Jag fick kolla väldigt noga för att hitta dom. Förra gången när det satt några på glaset gick det ju inte missa.

Cecilia.S
2019-09-28 17:06
#20

Det låter som en bra idé. Håller tummarna för att det blir yngel 😍
Stygg Scalare, men vilken tur i oturen att den visade dig rommen haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
5ara
2019-09-28 17:53
#21

#20 haha! Ja, det är ett helt gäng hungriga små styggingar! Det såg så roligt ut när ynglet kom simmandes; ungefär som en hund som bär en fotboll 😂 Nytt innerfilter är införskaffat så nu är det lilla extra-karet redo för uppstart om det skulle behövas. Känns skönt att äntligen ha styrt upp det!

Draken
2019-09-29 13:00
#22

#15 Några av äggen är okej, åtminstone på bilden, hur ser de ut nu ?

#17 Jag brukar undvika att skjuta saker på framtiden, i varje fall när det gäller akvarium och terrarium ;)

#18 Det kommer förr eller senare :) De kanske inte är könsmogna, eller så har du samma kön på dem.

Men har de bra förhållanden i karet, så kommer du troligtvis att kunna få lek på dem, om de är av blandat kön vill säga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-09-30 10:37
#23

#22 jag kände nog lite likadant; bara dumt att inte styra upp ett innerfilter. Ett extra kar kommer jag behöva någon gång. Jag tycker nästan det ser ut som att alla ägg börjar bli mögliga så antingen är de obefruktade eller så är även befruktade Duplicareus-ägg mycket benägna att drabbas av mögel. Får försöka läsa på lite mer men sen finns även möjligheten att mitt gäng pansarmalar är flickor allihop. Helt annorlunda utmaningar med dessa om man jämför med scalarer!

Draken
2019-09-30 14:57
#24

Jo, scalarena sköter ju fläktningen av rommen och kläckningen själv 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: