Annons:
Etikettallmänt
Läst 408 ggr
Sebastian0403
8/12/19, 3:42 PM

Hur lättlekta är palettciklider?

Som rubriken lyder hur lättlekta är dom? Skulle dom passa i mitt 200 liters kar med 20 neontetror, 4 nyckelhålsciklider, 2 Ancistrus och 5 pygmy pansarmalar? Och vad föredrar paletciklider som grotta? Halv kokosnöt? Kruka?

Annons:
[dynamitella]
8/12/19, 4:55 PM
#1

De är otroligt lättlekta. Faktum är att det är rätt svårt att bli av med ungarna, som kommer på rullande band.  De leker lite varstans. Kokosnöt, kruka, vid en sten, under rötter etc. 
Jag har ingen erfarenhet av nyckehålsciklider, och temperamentet på olika Ancistrus kan skilja sig rejält. Jag kan således inte säga "kör på och köp palettciklider också". Det får någon annan flika in med.

Sebastian0403
8/12/19, 5:28 PM
#2

#1 okej tack! Är det nödvändigt att köpa flera stycken och låta dom para ut sig, eller behöver man bara köpa 1 hane och 1 hona?

Cecilia.S
8/12/19, 7:19 PM
#3

Precis som Dynamitella skriver är paletter väldigt lättlekta och yngel kan vara svåra att bli av med. Dom är också sura, ibland med ett ganska rejält temperament och då framför allt vid lek (dvs nästan hela tiden 😉). Jag tror därför att det blir alldeles för trångt i ett 200 L kar, eftersom du redan har ganska många individer som mestadels kretsar kring bottenhalvan av karet. Det skulle bli bråk och stress, framför allt för de stackars små pygmé pansarmalarna.

Det du däremot skulle kunna göra är att köpa hem några fler pansarmalar (pygmé), då blir de nog glada. Därefter är det ganska så fullt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sebastian0403
8/12/19, 7:37 PM
#4

#3 Okej tack! Blir nog att köpa hem pygme corydoras då istället :)

Upp till toppen
Annons: