Annons:
Etikettalger
Läst 483 ggr
Gittrix
2019-08-12 10:33

Alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, hoppas någon kan ge mig förslag på vad jag ska göra för att få stopp på algpåväxten. 40 liters akvarium, 25 ˚C endast 2st Guppy en liten Ancistrus och några räkor. Byter 15-20 liter vatten var fjortonde dag. Har ett väl fungerande reningsverk. Tacksam för råd.

Annons:
Sebastian0403
2019-08-12 10:51
#1

Hur länge är lampan på om dagen? Du kommer tyvärr behöva omplacera ancistrusen då 40 liter är för litet för den

PeG
2019-08-12 11:05
#2

Grundtipsen är Fler snabbväxande växter Mindre ljus, för växterna räcker det med kanske 8 timmar per dag. Om växterna inte trivs så kan du behöva tillsätta näringsämnen. Då utan kväve. Detta brukar dock inte behövas.

Cecilia.S
2019-08-12 11:45
#3

Flytta ut ancistrusen, den kommer bli för stor och skitar dessutom ner ganska mycket för den volymen på kar. Annars bra kombo med räkor och Guppy.

Fler vattenbyten, ca 15 L var 7:e dag istället för var 14:e. Då blir det bättre balans och mindre svängningar i vattnet, mindre övergött vatten m.m. vilket gör det enklare för dig i kampen mot algerna.

Fler snabbväxande växter, som PeG skrev. Se till att de trivs, ljus ca 8 h per dag utan dagsljus från fönster m.m. däremellan. 

Jag personligen hade nog sett till att kasta de växter som har blivit mest angripna, därefter bytt ut dom mot massvis av snabbväxande direkt. T.ex. hornsärv.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Gittrix
2019-08-12 11:50
#4

Tack för svar. Ancistrusen är bara ca tre cm och jobbar bra, har ett 180 l som den ska flyttas till sen eller är det så att den inte växer i det lilla akvariet? Ljuset är på 14 timmar, förstår nu att det är för länge, ska följa rådet på åtta timmar. Tack igen

Gittrix
2019-08-12 11:57
#5

Tack Cecilia! Blir svårt att utestänga dagsljuset helt men drar ner persiennerna på eftermiddagen då det blir sol där. Får väl täcka för akvariet med nåt. Har provat med hornsäv men den verkar bara lösas upp med tiden. Nu går jag och byter vatten 👍

PeG
2019-08-12 12:38
#6

Jag upplever inte att dagsljuset stör när det gäller algtillväxten så länge det inte är direkt sol på akvariet. Ett tips är att sätta timer på belysningen så att den kan tändas även när du inte är hemma. Mitt akvarium tänds vid 15.00 och är därefter tänt 8 timmar.

Annons:
Gittrix
2019-08-13 08:35
#7

PeG, jag ska följa ditt och Cecilias råd och ställa om timern. Den har ju stått på 8:30 -22:30 alldeles för många ljustimmar förstår jag nu.

Draken
2019-08-16 16:21
#8

Färre ljustimmar, tätare vattenbyten och mera snabbväxande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: