Annons:
Etikettallmänt
Läst 1262 ggr
lillagreizn
8/5/19, 12:19 PM

Sugen på kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, sambon min är sugen på en Kampfisk, men vi har aldrig haft någon sen innan, så jag har lite frågor och hör gärna lite om era erfarenheter, för och nackdelar 😊 Han skulle få gå "ensam" i ett 60 liters kar, men skulle det funka att våran redan inneboende mal, bor kvar där? Hur inreder man ett bra kar för Kampfisk ut, hur ser era ut? Hit me, med era bästa tips!

Annons:
Cecilia.S
8/5/19, 1:43 PM
#1

Hej! Så kul att ni är intresserade av Kampfisk. Jag själv inväntar min första som anländer från Thailand nästa vecka :) Om du klickar på namnet Kampfisk så kan du läsa mer om arten och om hur den vill bo, m.m. De trivs bäst när temperaturen ligger kring 27-30 grader, vilket innebär att en doppvärmare är ett krav om ni inte har väldigt varmt i huset året om ;) Det ska heller inte vara för strömt i vattnet, snarare mer stilla. Därför är det bra om man har en pump utan för mycket drag - och gärna en som Kampfisken inte kan råka fastna i eller bakom med sina långa fenor. Den platta stora stenen som ni har i karet just nu är superfin, men tyvärr rekommenderar jag inte att ni har kvar den om/när ni köper hem en Kampfisk. Vassa föremål överlag (kanterna på denna är väldigt vassa) är ett stort nej eftersom dom annars kan skada sina fenor. Det vill man alltid undvika till allra största grad, inte bara för att det är fult utan framför allt för att Kampfisken får lida och riskerar svampinfektion m.m. Du skulle t.ex. kunna byta ut den mot en mangroverot (en del malars magar mår bra av att ha bla dessa rötter i karet, som de kan suga på) och ha i massvis med växter i karet. Roten är snygg och praktisk för malen. Växterna är bra för vattenvärdena, är snygga, bildar gömställen och trygghet för fiskarna samt bromsar ner strömmarna från pumpen ytterligare. Bara fördelar med massa växter :) Det får gärna vara som en djungel. Kampfiskar gillar när det är tätt planterat. Gärna flytväxter eller annat som kan ligga på ytan så att Kampfisken (hane) kan bygga skumbo. För övrigt rekommenderar jag dig att läsa på ordentligt om arten. Det är lite klurigt att rabbla upp allt ”bara sådär”, så kom gärna med fler frågor om du har några. :) Finns mycket bra samlad info i artbeskrivningen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
8/5/19, 3:25 PM
#2

Kampfisk är otroligt fina fiskar! De ska helst gå ensam, men det går nog bra med mal 😊 de brukar inte bry sig om malar, då de gärna gömmer sig mycket. Jag har min Kampfisk med en massa sällskap, vilket inte rekommenderas. Jag har turen att ha en relativt snäll kampfiskhane, trots att han ibland är på sina flickvänner för att leka och de är inte lika sugna som honom. Så en mal eller några räkor skulle nog vara ett bra sällskap för Kampfisk. Som sagt innan, inte för strömt vatten och hög temp. Täta vattenburen om du har litet kar, men annars är Kampfisk är tålig fisk 😊 så om man råkar glömma göra vattenbyte så tar de ingen skada. Jag har inte gjort vattenbyte på 2 veckor minst i mitt lilla 60l då jag glömt av det helt enkelt. Men ikväll blir det av! 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

lillagreizn
8/5/19, 5:16 PM
#3

Grottan är en tillfälligt boende, då karet är en nödlösning för ett 50 tal Guppy yngel, som ska växa till sig, innan dom flyttar till djuraffären. Kommer inhandlas nya grejer beroende på vad som ska flytta in 😊 Läst på om Kampfisk men tycker oftast inte så mkt stämmer, går hellre på erfarenhet.

Catlady91
8/5/19, 6:24 PM
#4

Flyttar du Guppy innan kampfisken anländer? Annars kan det bli jobbigt för ynglena..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

lillagreizn
8/6/19, 11:11 AM
#5

Självklart flyttar dom innan. Tanken om Kampfisk blev starkare nu när vi redan startat ett till akvarium, som ändå står tomt snart.

Catlady91
8/6/19, 11:39 AM
#6

Kampfisk är som sagt väldigt tåliga, och eftersom akvariet är igång nu så vore det inga problem att skaffa en då snart ynglen fått nytt hem 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
8/6/19, 12:21 PM
#7

Du har fått bra svar. Funderar på en sak bara, vad är det för Mal du har ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

lillagreizn
8/8/19, 1:34 PM
#8

En ancistrusmal

Sebastian0403
8/8/19, 5:10 PM
#9

#8 Du kan tyvär inte ha en Ancistrus i ett 60 liters kar :(

PeG
8/8/19, 6:21 PM
#10

Malen kommer som sagt att behöva flytta vid något tillfälle. Beroende på hur stor den är så kan det tillfället vara väldigt snart eller om ett tag.

lillagreizn
8/8/19, 6:48 PM
#11

Finns större kar redo att flytta till, när den. Blir för stor.

lillagreizn
8/10/19, 4:12 PM
#12

Woho, nu är en Kampfisk bokad, northug flyttar hem till oss nästa vecka. Ska bli kul att överraska sambon 😁

PeG
8/10/19, 4:20 PM
#13

Perfekt

Annons:
Cecilia.S
8/10/19, 4:31 PM
#14

Så spännande 😃 Du får skicka iväg lite bilder på honom sen!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

lillagreizn
8/10/19, 11:11 PM
#15

Bilder kommer när killen kommit hem 😊

Draken
8/11/19, 12:46 PM
#16

Spännande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
8/11/19, 12:48 PM
#17

vad spännande!!Vad är det för fentyp?

lillagreizn
8/11/19, 1:31 PM
#18

Låter kanske lite konstigt, men har inte jättebra koll. Hade väldigt bråttom och utgick ifrån färg, när jag snabb bokade han. Tror att han är en halt moon, men kan mkt väl vara nått annat 😂 Jag var egentligen lite små sugen på en crowntail, men som sagt färgerna var det som stod i fokus i det här fallet 😊

My5665
8/11/19, 8:09 PM
#19

Är den en kort fenad?

Cecilia.S
8/12/19, 11:47 AM
#20

När du har fått hem honom och skickar iväg en bild här så kan vi hjälpa dig med att bestämma hans fentyp 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
lillagreizn
8/12/19, 12:59 PM
#21

Låter bra 😊

My5665
8/12/19, 1:08 PM
#22

vad ska du mata din fisk med?

lillagreizn
8/14/19, 6:51 PM
#23

Woho han är hemma 😁

lillagreizn
8/14/19, 6:51 PM
#24
lillagreizn
8/14/19, 7:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25
5ara
8/14/19, 7:53 PM
#26

#25 Vilken snygging!!! Så roligt 😀

Cecilia.S
8/14/19, 9:24 PM
#27

Superfin, verkligen! 😍 Om du sätter en spegel framför honom så kommer han spänna upp fenorna, då blir det lättare att bestämma fenformen eftersom de spänns ut mer.

Han ser ut att vara en Halfmoon Dumbo, dvs om den stora stjärtfenan har en vinkel på 180 grader. Dumbo står för de stora "dumboöronen", sidfenorna.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
lillagreizn
8/14/19, 9:42 PM
#28

Måste hitta min handspegel först,får bli morgondagens projekt.

My5665
8/14/19, 10:15 PM
#29

Den var jättefin!! Vad heter den om den har nåt namn?

lillagreizn
8/14/19, 10:31 PM
#30

Northug heter han 😁

lillagreizn
8/15/19, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Vet inte om den här bilden, hjälper nå mer än den andra.

Cecilia.S
8/15/19, 1:11 PM
#32

Tror han är en deltatail, möjligen superdelta snarare än halfmoon. Bilden i #31 är bättre 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

lillagreizn
8/15/19, 2:09 PM
#33

Sökte på olika fenformer och skulle säga när jag jämför han med bilder. Att han är en super delta.

lillagreizn
8/15/19, 2:13 PM
#34

Han var inte så sugen på att blåsa upp sig när vi körde med spegel. Han var mest intresserad av annat i akvariet, han verkar ha fullt upp med att kolla in varenda skrymmsle och vrå.

Annons:
Draken
8/16/19, 4:06 PM
#35

Jättesnygg :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: