Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 2587 ggr
lillagreizn
8/3/19, 11:16 AM

Se skillnad på kön, guppy yngel

Hej, har ett gäng yngel, hur ser jag skillnad på dessa? Hade gärnat velat spara nån hanne..

  • Redigerat 1/2/23, 1:25 PM av Nephi
Annons:
Cecilia.S
8/3/19, 11:46 AM
#1

Hanar har ett genopodium, vilket honor inte har. På artbeskrivningen för Guppy (klicka på namnet) hittar du information om könsskillnad. Där finns även bilder som visar 🙂

Det går dock inte att könsbestämma förrän efter att ynglen har blivit lite större och könen har utvecklats.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

My5665
8/3/19, 3:10 PM
#2

Hur gamla är dina Guppy yngel? 

Man kan inte se kön på nyfödda yngel. Jag brukar kolla könen när det gått ca 3 veckor efter födseln.  Honorna brukar ha en liten svart/brun vid anal fenan . Hanar brukar ge anlag till färg eller färgar ut mycket tidigare än honorna. Men könen kan faktiskt ändras beroende vad ditt akvarium har för temperatur.

PeG
8/3/19, 3:52 PM
#3

Guppys kan inte byta kön, däremot kan miljön tex temperaturen påverka andelen hanar respektive honor i en kull. Dessutom påverkar miljön och eventuella miljögifter etc färg och utseende gos fiskar. Det finna tex studier där guppyhonor fått likande utfärgning som hannar och också liknande fenor kring könsorganen mm efter att ha utsatts för hormonliknande ämnen. Däremot utvecklar de inte nya könsorgan.

lillagreizn
8/4/19, 7:13 PM
#4

Mina Guppy är mellan 4-6 veckor, lite blandad kompott 😊

Draken
8/6/19, 12:09 PM
#5

Vid 4-6 veckor tror jag du borde böja kunna se att hanarna utvecklar färg, och du borde kanske också se på ryggfenan om det är hanar eller honor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

lillagreizn
8/8/19, 1:38 PM
#6

Du har ingen exempel bild och visa. Försökt leta på nätet men hittar inga. Tycker visa är bleka och några fått mkt färg, men ser inga tecken på att det skulle vara en hane. Alla ser ut som honor, så kan ju vara enbart det jag fått 😊

Annons:
Draken
8/9/19, 11:57 AM
#7

beroende på temperatur i vattnet så kan få få bara det ena eller det andra könet.

Jag har tyvärr inga bilder på guppyyngel som har börjat färga ut. Det är näst intill omöjligt att få bra kort på vuxna yngel och ännu svårare med yngel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

N
12/30/22, 11:04 AM
#8

Vilken temperatur ska man ha för att få en bra variation på yngel

Draken
1/2/23, 1:14 PM
#9

Det sägs att man får fler hanar vid vissa temperaturer och fler honor vid andra temperaturer. har dock ingen aning om vilka temperaturer som gäller.

Jag har kring 26 grader i mitt och jag får en bra mix av hanar och honor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: