Annons:
Etikettalger
Läst 565 ggr
EmmaH1980
8/1/19, 10:06 PM

Problem med alger

Vi har ett relativt nystartat 30 liters akvarium med en Kampfisk i. Akvariet står inte nära några fönster. På växterna har det börjat växa alger som ser ut lite som trådar. Hur ska man göra för att få bort algerna? Ska man ta bort växterna och köpa nya?

Annons:
PeG
8/1/19, 10:20 PM
#1

Det blir nästan alltid alger i nystartade akvarier. Många snabbväxande växter och begränsat antal ljustimmar brukar vara bästa lösningen. Det är också viktigt att inte göra rent filtret och försöka undvika storrengöringar av akvariet. Detta för att låta nyttiga bakterier etablera sig. Om du har alger på växterna så försök göra rent bladen eller ta bort blad som är kraftigt beväxta.

EmmaH1980
8/1/19, 10:42 PM
#2

Ok! Vi får nog köpa lite mer snabbväxande växter och sätta i. På vattenytan har det blivit en oljig hinna, vad kan det bero på och ska man låta det bara vara? Pumpen vi har är en pat mini filter som vi har ställt in på en rätt så svagt flöde då jag har läst att kampfiskar vill inte ha för strömt men det blir inte så mycket rörelse på ytan, det kanske måste bli mer rörelse på ytan för att hinnan ska försvinna?

PeG
8/2/19, 9:29 AM
#3

En oljig hinna brukar bero på proteiner/fett från tex fiskfodret. Jag brukar ta bort den genom att samla ihop ytvattnet i en kanna. Det hävdas att det ska gå att suga upp den genom att lägga tex tidningspapper på ytan men jag har inte riktigt fått den metoden att fungera.

Draken
8/4/19, 11:33 AM
#4

Snabbväxande växter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: