Annons:
Etikettallmänt
Läst 980 ggr
Sebastian0403
7/31/19, 3:10 PM

Könsbestämma nyckelhålsciklider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Så efter att ha tänkt och tänkt så bestämde jag mig för att skaffa nyckelhålsciklider till mitt nästan tomma akvarium, kan någon hjälpa mig könsbestämma dom? Tycker allmänt att dom beter sig som ett par (håller ihop, simmar nära varandra, skyddar varandra)

Annons:
PeG
7/31/19, 3:20 PM
#1

Jag vet faktiskt inte om det går att göra på väldigt unga exemplar. Bäst är sannolikt att köpa en liten grupp och sedan när minst ett par bildats omplacera/sälja de exemplar som du inte vill ha kvar. Detta är dock tyvärr inte alltid helt enkelt.

Sebastian0403
7/31/19, 8:27 PM
#2

#1 då får jag nog köpa 2 till, och sedan när dom bildat par flytta dom till mitt andra kar :)

molam
7/31/19, 10:43 PM
#3

På många stora ciklider ser man inte föränn dom är hyffsat stora =) så du får nog vönta ett tag till eller eventuellt som du skrev skaffa några till så dom själv bildar par i sinom tid =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sebastian0403
7/31/19, 11:20 PM
#4

#3 Tack! Blir nog att be min lokala fiskaffär att beställa in 2 till åt mig :) Men hur ser jag när dom har parat ut sig så att jag kan flytta över dom andra 2 som blir över (så jag slipper bråk eller revirtjafs mellan dom :)

PeG
8/1/19, 8:58 AM
#5

Dels så växer könen olika snabbt sedan kommer du att se när två av dem tillsammans bildar revir och börjar jaga bort övriga.

Draken
8/1/19, 3:49 PM
#6

Nyhckelhyålciklider ä'r näst intill omöjliga att se köänsskillnad på.

Skaffa en grupp och låt dem para ut själv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Sebastian0403
8/1/19, 3:57 PM
#7

#6 okej, jag beställde 2 stycken till idag så att det dom blir 4 stycken sen :), men när dom väl har parat ut sig är dom enkla att få att leka? Skulle vara roligt med yngel igen, Dom kommer gå med Ancistrus, neon tetror och 2 kampfiskhonor :)

Draken
8/4/19, 11:30 AM
#8

De är som de flesta andra sydamerikaner, de leker gärna under rätt förhållanden :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
8/4/19, 11:33 AM
#9

#8 Perfekt, mina 2 andra kom hem igår, så nu är dom fyra, dom har börjat simma lite mer 2 och 2 när dom ska utforska eller simma bakom grenen till en sten som ligger där, eller när dom ska åka till grottan,dom simmar dom två gamla och dom två nya men efter ett tag simmar dom ihop igen, Men jag får hålla tummarna :)

Sebastian0403
8/4/19, 6:51 PM
#10

Uppdatering, Nu har en av dom fyra ändrat färg vid ”nyckelhålet” så nu är det en mörk svart rand som går ända ner på fisken som startar vid ”nyckelhålet” har googlat runt lite och det står på vissa forum att det är en hane som visar dominans och försöker locka till sig en hona Är det sant? eller börjar jag bara bli lite nojig hehe😅

Sebastian0403
8/4/19, 9:17 PM
#11

Vill bara tillägga, kan ha varit otydligt, Det svarta sträcket som är vid ”nyckelhålet” går vertikalt :)

Draken
8/6/19, 12:06 PM
#12

Det kan vara ett dominanstecken, men dina ser ut att vara lite för små för att vara könsmogna ännu. Hur stora är de ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
8/6/19, 12:51 PM
#13

#12 Den ena är runt 7 cm Och dom andra runt 5-6 cm

Annons:
Sebastian0403
8/8/19, 4:55 PM
#14

2 stycken av dom har nu börjat vakta roten som är i mitten av karet, det ser även ut som att dom har grävt lite runt om roten

PeG
8/8/19, 6:18 PM
#15

Då har du sannolikt åtminstone ett par.

Draken
8/9/19, 11:15 AM
#16

Håller med ovanstående. Har de börjat gräva och vakta, så kan det vara lek på G.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
8/9/19, 2:36 PM
#17

Äntligen! Nu när jag titta in så ligger det en klase med ägg på roten där dom har varit och grävt, Och vad jag tror är honan ligger brevid och vaktar, Men äggen kommer förmodligen bli uppätna då jag ser att både pansarmalarna och ancistrusarna är där och letar, men då vet jag iaf att jag har fått ett par, Får väll flytta bort pansarmalarna och ancistrusarna nästa gång dom leker :)

Draken
8/10/19, 11:28 AM
#18

grattis :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
8/10/19, 7:34 PM
#19

#18 Tack :) Nu är äggen tyvärr borta, skulle gissa på att det var föräldrarna eller pansarmalarna Mina Ancistrus fick stryk så dom försvann från äggen efter ett tag :)

Draken
8/11/19, 12:56 PM
#20

Har de lagt en gång så kommer de lägga igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Sebastian0403
8/11/19, 4:28 PM
#21

#20 Okej! Har du något tips på fisk till mitt 200 liters? Just nu går ju det bara 20 neontetror 4 nyckelhålsciklider och 6 pygmycorydas +2 Ancistrus Eller är det redan fullt? :)

Draken
8/17/19, 4:37 PM
#22

Tycker nog att det redan är ganska fullt, eventuellt att du ökar på med några fler pygmecorydoras.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/17/19, 4:59 PM
#23

Håller med Rovfisk om att det redan är ganska så fullt i ditt kar. Möjligtvis öka på stimmet med pygmécorydoras (det skulle de bli glada över) 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: