Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 722 ggr
Dagnykatt
7/30/19, 11:30 AM

Pump/innerfilter

Hej, jag har tänkt köpa en ny pump/innerfilter till mitt 70 l akvarium. Jag har en "aquael fan 1 plus" pump för tillfället men jag tycker den funkar dåligt, akvariet blir efter någon dag grumligt och glaset blir smutsigt. Jag har testat byta själva filtret men det verkar som att smutsen åker förbi filtret och ut i akvariet igen. I akvariet bor ett gäng platys runt 12 st, kardinaltetror 7 st och 2 kuhlii ålar. I mitt stora akvarium har jag en fluval pump som jag varit nöjd med. Finns det någon som kan tipsa om bra märke eller modell? Det känns som rena djungeln då man surfar runt!

Annons:
blåros
7/30/19, 11:42 AM
#1

Du vill inte ha ett ytterfilter? =)

Dagnykatt
7/30/19, 11:44 AM
#2

Jag har hittills bara använt innerfilter och använt mig av det jag är bekväm med! Men du tänker att ett ytterfilter vore bättre, kan du berätta varför?

Dagnykatt
7/30/19, 11:47 AM
#3

Spontant hade jag tänkt att jag promenerar iväg till djuraffären och köper en eheim eller fluval som storlekmässigt matchar litrarna i akvariumet. Men det kan hända jag har helt fel här…

PeG
7/30/19, 11:49 AM
#4

Om vattnet blir grumligt och glaset smutsigt på bara någon dag så är det något annat än filtret som är dåligt. Det borde gå betydligt längre än så till och med helt utan filter. Hur gör du rent akvariet? Hur stora vattenbyten? Vad har du för inredning? Det hindrar förstås inte att du kanske också har problem med filtret men det är inte bara filtret som är problemet.

blåros
7/30/19, 11:52 AM
#5

Vi har båda ock här hemma. men jag skulle säga att med ett ytterfiter så är det mycket mindre arbete. Man behöver inte rengöra alls på samma vis som ett innerfilter. och då man har olika lager av olika filtermedia i så känns vattnet kristallklart.  Sen tar den så lite plats i akvariet.

Det finns absolut bra innepumpar med =) De finns ju sådana där man kan ha olika lager av filtermedia i med, har inte provat dessa själv men jag tror på den principen.  Har ingen erfaraenhet av Fluval men Eheim har vi använt ett par olika och alltid varit nöjda med dem. 

Till vårt 110 L har vi nu ett Eheim ytterfilter och är så nöjd. =) 

Men man ska välja det man känner sig trygg med. =)

Dagnykatt
7/30/19, 12:02 PM
#6

Jag byter 30 liter varje vecka, torkar av glaset och slamsuger, tillsätter då happylife. Varannan gång tar jag upp inredningen och skrubbar av den. I akvariet har jag 3 växter, en köpt grotta och 2 grottor av stenar som jag gjort själv med akvariesilikon. Fått fullt med tofsalger på växterna, så jag försöker klippa bort de mest drabbade bladen. Ibland blir det väldigt många platys men jag försöker då flytta över en del av dem till stora akvariet för att inte belasta vattnet. (har för övrigt inga problem med det andra akvariet och där kör jag samma städrutin)

Annons:
Dagnykatt
7/30/19, 12:06 PM
#7

Kan tilläggas att jag försöker mata sparsamt. Jag upplever att då pumpen är "ren" så cirkulerar vattnet bra men bara efter någon dag så cirkulerar vattnet knappt alls. Jag försöker ha utblåset riktigt vid ytan med/utan bubblor men jag upplever pumpen som kass.

Draken
7/30/19, 4:57 PM
#8

Som sägs i #4 så är det förmodligen något annat som är felet, akvariet skall inte bli grumligt bara över natten. Det är dessutom lite hög belastning med de fiskar du har i ett såpass litet akvarium. Platy grisar ner ganska duktigt.

Jag har alltid överdimensionerade filter i karen, men jag har ganska stora med hög belastning. (Stora och grisiga ciklider samt malar)

Som gammal akvarist (över 30 år inom hobbyn) brukar jag rekommendera att man har ett filter (inner eller ytter, det väljer man själv) som tar 3 gånger akvariet vattenvolym, så i ditt fall (70 liter) skulle jag ha ett filter som drar 210 liter i timmen.

( Har både ytterfilter och innerfilter i 630 litern. Så vattenmängden som filtrerar runt i timmen är 3700 liter.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
7/30/19, 6:25 PM
#9

Kan det vara att du har problem med någon form av svävalger? I sådana fall kan en minskning av belysningstiden kanske hjälpa.

Dagnykatt
7/30/19, 9:01 PM
#10

Okej, men då ska jag ta och beställa hem ett lite kraftigare ytterfilter och försöka med det. I och med att platyn förökar sig genom att man bara tillsätter vatten och dessutom smutsar ner, har ni någon ide om lämplig mängd Platy jag kan hålla i detta kar? Det kan hända det skulle kunna vara svävalger, det skulle kanske förklara den lätt gröndammiga hinnan på glaset och senare intar vattnet en gröngul färg. I övrigt inget problem med att något skulle växa på sanden eller på grottorna. Endast tofsalger längs kanterna på växterna..

PeG
7/30/19, 9:41 PM
#11

Det låter sannolikt att det är någon typ av alger. Nästa gäng det händer prova att mörklägga akvariet helt dvs låt belysningen vara släckt och klä gärna in akvariet i något som gör att det blir helt mörkt. Låt det vara ett par- tre dagar och se om problemet försvunnit. Pröva också att minska antalet ljustimmar. De flesta växter behöver inte mer än kanske 8 timmar med ljus. Själv har jag tänt 15-23 eftersom jag är hemma det mesta av den tiden och gillar när akvariet är ljust. Att byt pump i linje med de råd som givits i tråden kan fortfarande vara en bra idé om din nuvarande inte uppfyller kraven.

usvead
8/1/19, 8:24 AM
#12

Rovfisk har redan skrivit om belastning och antalet fiskar i karet men jag  vill ändå nämna att kuhlii ålar vill vara fler än två….

Upp till toppen
Annons: