Annons:
Etikettallmänt
Läst 1032 ggr
Sebastian0403
2019-07-29 13:48

Tips på ciklider till 200 liter

Har ett 200 liters akvarium som just nu bara har 20 stycken neontetror och 2 Ancistrus + 6 pygmy corydoras, Finns det några fina färgglada ciklider som skulle passa in här?

Annons:
Sebastian0403
2019-07-29 14:16
#1

Har börjat läst in på palettciklider, skulle detta funka? Har hört att dom är väldigt aggressiva under lek?

Cecilia.S
2019-07-29 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Precis som du beskriver kan palettciklider bete sig aggressivt vid lek, men med det sällskapet och den storleken på akvarium så tror jag inte att det bör vara något problem 🙂

I dagsläget har du bara sydamerikanska fiskarter i ditt kar - men palettcikliden härstammar från Afrika. Om du skulle vilja hålla dig kvar på samma spår så tipsar jag varmt om någon art av Apistogramma (Sydamerika). T.ex. Apistogramma cacatuoides, Apistogramma agassizii eller min favorit Apistogramma borellii.

Det finns många mycket vackra Apistogramma-arter i många olika färger. De är dessutom lite mindre än paletterna vilket kan vara till en fördel för dina pygmé-corydoras (som jag för övrigt skulle vilja rekommendera dig att skaffa några fler av). 👍

Bjuder på en bild på min Borellii-hane som jag hade för något år sedan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2019-07-29 19:19
#3

Mitt tips är Boliviansk fjärilsciklid. Den är tåligare än den vanliga.

Sebastian0403
2019-07-29 20:14
#4

#2, riktig fin hane där, och tack för tipsen :) #3, tack för tipset👍 Men jag har även läst in mig på grön bågfensciklid, Skulle det funka med 2 honor och en hane i det här karet?

Draken
2019-07-30 16:37
#5

#4 Bågfensciklid skulle passa jättebra, men det är en parbildande fisk. Vill du ha  en hane på fler honor, så är Apistogramma det bästa alternativet, vissa av de arterna är haremruvare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
2019-07-30 17:07
#6

#5 jaha okej, Är lite sugen på en Apistogramma borelli Men har även hittat en ciklid som heter nyckelhålsciklid, skulle den funka? Även fast dom ser ganska tråkiga ut (inte har några starka färger) så tyckte jag att dom skulle passa ganska bra i karet :) Har någon lite information om nyckelhålscikliden? (Har läst artbeskrivningen på zoopet)

Annons:
Lillyrod
2019-07-30 18:11
#7

Om jag också får komma med förslag så är det Apistogramma Macmasteri. Av de jag haft är det den snällaste av dem. 

Men… jag skulle inte ha Corydoras pygmeus ihop med Apistogramma. Mina har alltid avskytt corydoras och jag tror det är för att de är romrövare. En Apisto skulle lätt slå ihjäl en pygmé. Mina pandor fick så mycket stryk av Ap Baenschi att jag fick flytta dem. 

Det är också något att tänka på när det gäller val av ciklid. Håll inte för små fiskar ihop med dem. När de leker är de inte snälla 🙂

Draken
2019-08-01 15:33
#8

Nyckelhålsciklid är, enligt min erfarenhet, den trevligaste och lugnaste av Sydamerikanarna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: