Annons:
Etikettallmänt
Läst 1054 ggr
Catlady91
7/26/19, 9:20 PM

Sänka temp

Nu under dessa varma dagar, har temperaturen i mina akvarium gått upp två grader. Är det något jag bor oroa mig över? Hur får jag snabbt och säkert ner tempen?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
blåros
7/26/19, 9:43 PM
#1

Vad är temperaturen nu?

Cecilia.S
7/26/19, 9:48 PM
#2

Undrar också hur hög tempen är nu - och vilka arter du har i karet?

Våra kar här hemma har gått upp flera grader i temp, så vi gör dagliga vattenbyten med kallvatten. Det går även att lägga ner PET-flaskor med is i, om man vill sänka temperaturen på annat vis än enbart vattenbyten 🙂

Ett ytterligare alternativt är att rikta en fläkt mot akvariets vattenyta och undvika täcklock om det går.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
7/26/19, 9:50 PM
#3

Och vad har du för fiskar. Normalt sett borde inte två grader vara ett problem. För att sänka temperaturen Vattenbyten med kallt vatten Fläkt mot ytan som ökar avdunstningen. Vet inte hur mycket du får ner temperaturen med den senare metoden men jag har fått reklam från tex zoo.se om kylfläkt för akvarium.

Draken
7/27/19, 11:24 AM
#4

Kalla vattenbyten och och frysta petflaskor i karet. Ha öppet om det går (jag har tagit bort locken och lag t ventilationsgaller för terrarium där locket skall sitta)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
7/27/19, 12:56 PM
#5

Malawi i ena, och lite blandat i det andra. Kampfisk, Rosentetra, kardinaltetra

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
7/27/19, 12:56 PM
#6

Tempen är på 28 grader

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
7/27/19, 1:31 PM
#7

Det borde inte vara något problem för de fiskarna. om du har många fiskar i något av akvarierna så var lite uppmärksam eftersom varmt vatten håller mindre syre än kallt. Om de börjar flämta eller ligga vid ytan så gör vattenbyte.

Draken
7/27/19, 2:37 PM
#8

28 grader kan de flesta klara av, möjligen att Malawi kan bli lite str4essade pga. syrebrist, men precis som PeG skriver, börjar de hänga vid ytan så gör vattenbyte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
7/27/19, 3:55 PM
#9

Alla verkar må bra, men vill gärna vara på den säkra sidan. Har lagt några flaskor med vatten i frysen nu, så ska lägga i dom ikväll. 2 i 250l och en i 60l blir det. Det bör väl räcka? Knappt en halvliter per flaska

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
7/27/19, 4:47 PM
#10

Det är lite svårt att säga. Du får testa och se helt enkelt 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/27/19, 7:52 PM
#11

Du får helt enkelt prova dig fram till du uppnår önskad temperatur :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
7/28/19, 11:49 AM
#12

Det hjälpte inte, fortfarande 28 grader.. Hade velat undvika vattenbyte, då jag eventuellt snart ska flytta. Då kommer de få mycket större och mycket nytt vatten.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
7/28/19, 12:31 PM
#13

Så synd. Det finns ju flera alternativ kvar om du vill testa på annat, men annars får du väl helt enkelt hålla koll så att temperaturen inte stiger ytterligare.

Att byta en hink vatten om dagen i 60 L karet och två hinkar om dagen i 250 L karet bör inte vara några problem. Ta iskallt vatten.

Håll täcklock öppna och minska ljustiden om det är möjligt - lysrör värmer. Alternativt ändra ljustimmarna så att karet står med ljus på under natten då det är lite svalare omgivning.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
7/28/19, 1:45 PM
#14

Håll koll bara. Så länge de inte står och flämtar vid ytan, så behöver du inte oroa dig.

Öka gärna cirkulationen så mycket det går på ytan ,om det är möjligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
7/28/19, 2:12 PM
#15

Har full styrka på pumparna, så kan inte öka mer. Ingen fisk verkar må dåligt. Alla simmar som de ska, äter som de ska och ingen flämtar. Så jag får väl hålla lite extra koll. Har dessutom mörkläggningsgardiner för fönstren, så inte så mycket värme kommer in. Plus två fönster öppna. Ska även testa öppna locken, få se om det hjälper.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
7/28/19, 6:21 PM
#16

Beroende på vart du bor så verkar det bara vara 1-2 dagar kvar innan problemet löser sig självt…

Catlady91
7/28/19, 6:29 PM
#17

Kommer vara svalare från och med imorgon, tempen har redan sjunkit rejält. Så jag hoppas det löser sig själv.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: