Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1153 ggr
Saab95
2019-07-22 14:03

Påfågel ciklid som slutat äta

Hej. Har en påfågel som alltid varit hungrig och ätit både pellets räkor o räkmix. Men nu har han inte ätit något direkt på 7 dagar. Han tog lite räkmix men inte som han brukar, pellets äter han inget av längre. Någon som har en fundering? Mvh Fredrik

Annons:
PeG
2019-07-22 23:00
#1

Jag har haft påfågelciklider och detta var ett inte helt ovanligt beteende. Vanliga orsaker hos mig var Byte av foder som tex märke eller storlek eller bara att de fått levandefoder några dagar och inte ville byta tillbaks. Storrengöring av akvariet eller flytt av inredning till platser där de inte ville ty den skulle vara. Något annat som gjorde honom sur. Sedan förstås de mindre roliga anledningarna dvs att något inte är helt bra. Kolla vattenvärden, kanske ett extra vattenbyte, kontrollera för tecken på sjukdomar eller stress. Jag tror mig veta att den inte går själv, finns tecken på att han blir stressad av de andra fiskarna. Även om påfåglar kan vara tuffa fiskar så var mina ofta lite långsamma och snabbar fiskar kunde komma undan med mycket.

PeG
2019-07-22 23:01
#2

Var han vara sur så gick det oftast att få igång honom med något extra gott som en smaskig daggmask eller levande foder av en annan sort än det som eventuellt orakade surheten från början.

Draken
2019-07-23 11:49
#3

Håller med ovanstående. Antigen är han sur över något du ha gjort, eller som är nytt, eller också är han, tyvärr, förmodligen sjuk eller något är fel med vattenvärdena.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Saab95
2019-07-23 12:21
#4

#2/3 Hej Vattenvärdena är ok, jo jag har möblerat om lite nya grottor visserligen kan kanske vara därför han är sur. Idag vill han inte ens ha räkmix😭. Det här med bakteriella sjukdomar är ju svårt o se, annars ser jag inget lustigt alls på den.

PeG
2019-07-23 14:55
#5

Det är oroande om utvecklingen går åt fel håll. Är han bara på dåligt humör så borde det bli bättre snarare än sämre så länge du inte gör fler saker han inte gillar. Samtidigt är det svårt att behandla något som man inte vet vad det är. Mina enda tips just nu är att försöka ge honom något gott, kanske skalade gröna ärtor om det skulle vara något med magen som strular och sedan vara väldigt uppmärksam på om det finns några synliga tecken på något annat som kan vara fel. Extra vattenbyten ingår också i min standardbehandling när något inte är bra oavsett vad mätmetoderna säger om vattnet.

Draken
2019-07-23 23:16
#6

Håller med ovanstående. Blir han sämre, så är det inget gott tecken. Påfågelcikliden är ju en ganska glupsk art  och , ledsen att behöva vrida om kniven, de slutar inte äta om det inte är något fel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Saab95
2019-07-24 06:59
#7

#6 Sant ska se hur det utvecklar sig.

PeG
2019-07-29 12:59
#8

Hur har det gått? Fick du igång den med att äta igen. Om den börjat äta, gjorde du något speciellt som fungerade?

Saab95
2019-07-30 12:05
#9

#8 Hej. Ja han har börjat äta nu. Han har samma matlust nu som innan dv.s äter allt. Åkte o köpte en ny kompis till honom, sen dess simmar dom ihop hela tiden och tigger så fort dom ser mig.👍

PeG
2019-07-30 12:17
#10

Skönt att det är som vanligt igen.

Draken
2019-07-30 16:34
#11

#9 Härligt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: