Annons:
Etikettallmänt
Läst 602 ggr
[sibiren]
7/17/19, 12:53 AM

Nytt kar, 125L

Har just köpt ett Juwel rio 125L efter att ha varit utan akvarium en period. Aldrig haft ett så litet kar, så nu gäller det att tänka innan jag köper fisk.

  • Jag vill ha räkor, antingen röda/körsbärs eller någon blå variant.
  • Jag vill ha ljus akvariesand.
  • Jag vill ha någon småfisk, om det finns någon som fungerar ihop med räkor?
  • Jag tycker om Corydoras panda, kan de gå i ett så litet kar? Fungerar de med räkor?

Har ni några tankar? Vad får plats? Finns det någon fisk som kan gå med räkor? Kan man ha olika sorts räkor i samma kar eller korsars dom då? Jag har haft stora akvarium tidigare, varav det lilla gick med massor av Guppy, mollys och pansarmalar. Men har ingen större erfarenhet av räkor och annan småfisk.

Annons:
Cecilia.S
7/17/19, 10:29 PM
#1

Så roligt, välkommen hit till Akvariefisk! Blomma

Corydoras panda är trevliga små fiskar som bör gå fint i ett 125 L kar ihop med räkor, t.ex. körsbärsräkor i valfri variant eller blue bolt räkor. Det är toppenbra att du har valt att ha sand i karet eftersom corydoras behöver det för sina känsliga skäggtömmar. Jag skulle dock vilja rekommendera dig att välja mörk sand istället för ljus, eftersom räkorna och deras färger poppar fram mycket bättre då Skämtar

För övrigt så kan jag rekommendera Mosquito rasbora, möjligtvis Galaxy rasbora men vattentemperaturen är på gränsen till för låg för dom. Dessa två små arter skulle inte kunna få i sig några räkor i munnen vilket skyddar dom från att bli mellanmål. Rent krast så fungerar egentligen samtliga arter som trivs i samma akvarie- och vattenförhållanden som dina räkor och Corydoras panda, så länge de inte har för stora munnar. Om de är tillräckligt små för att få i sig fullvuxna räkor, men tillräckligt stora för att få i sig räklingar, så rekommenderar jag dig att ha mycket mossa och andra växter i karet. På så sätt kan räklingarna söka skydd där.

Men tänk på att fiskar med större munnar som räkorna ser som "hot" ofta resulterar i att räkorna gömmer sig i karet. Det vill man ju inte.

Lycka till! Förlägen

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/18/19, 11:46 AM
#2

Välkommen :)

Räkor kan lätt korsa sig, men det finns vissa man kan ha tillsammans, jag är dock inte rätt person att uttala mig, eftersom jag har liten och ingen erfarenhet av räkor själv ;)

De flesta småfiskar kan man ha med räkor. En och annan räkling kan nog försvinna, men tror inte de ger sig på vuxna individer.

Corydoras panda kan du mycket väl ha i 125 liter. En mycket trevlig fisk.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
7/18/19, 12:28 PM
#3

Neocaridina korsar sig med varandra. Det är alltså den som man kallar för Körsbärsräka för att de vanligaste är röda. Nu kommer de i väldigt många färgvarianter.

Vissa Caridina korsar sig också med varandra men inte alla. Där är jag också dålig på att veta.

Alla fiskar tar räklingar men småfisk går inte på de vuxna om de inte håller på att ömsa skal eller är sjuka. Själv tycker jag inte det är rätt att ha fiskar ihop med räkorna eftersom de då måste gömma sig hela tiden och vara rädda. De är så mycket roligare att titta på när de är själva. Jag har Corydoras Hastatus ihop med mina räkor. Det är en dvärgcorydoras och de funkar fint ihop : )

Catlady91
7/18/19, 4:15 PM
#4

Det är inte alls för litet för panda, jag har tre i mitt 60l 😊 det är egentligen för få, ska köpa fler när jag skaffat större kar. De är otroligt fina och trevliga fiskar, och det blir fina slå gropar i sanden när man har dom 😊 tror absolut att se funkar med räkor, de funkar nog med de flesta. Men jag kan ha fel, vore inte första gången 😊 tänk bara på att ha sand som bottensubstrat om du ska ha panda, inte grus! Sand finns billigt på Biltema att köpa 😊 det har jag i båda mina kar. Stimfisk i det karet skulle jag nog välja tetra av något slag. En annan fisk jag kan rekommendera är Ancistrus, Gurami eller kanske Molly? Beror lite på vad för fisk du tänkt också. Kolla så alla fiskar vill ha samma temp och pH, samt ström på vattnet. Mitt tips är att åka till en djuraffär, titta på fiskar och sen åka hem och läsa på om de fiskar man är intresserad av 😊 zoopet.se har jättebra info!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: