Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 645 ggr
EmmaH1980
7/16/19, 8:51 PM

Aquael shrimp set 30 liter

Vi har precis köpt en 30 liter akvarium vi har haft akvarium tidigare men för många år sedan och undrar några saker: 1. Vart ska vatten flödet från filtret vara under ytan eller precis på ytan? 2. Vi köpte växtnäring i form av bollar som löses upp i vattnet man skulle sätta de under bottenmaterialet nära rötter men nu såg jag att några bollar har löst upp sig ovanpå ytan ska jag ta bort de och sätta i nya?

Annons:
Sebastian0403
7/16/19, 8:57 PM
#1

1 det spelar ingen roll utan du bestämmer själv 2 nej låt dom vara kvar då dom fortfarande löser ut näring till rötterna

Draken
7/18/19, 11:28 AM
#2

1 Det kan du ha som du vill, men jag rekomenderar att ha det på ytan för syresättningen. Har du lite rörelse på ytan, så får du bättre syresättning.

2 Säger emot där. Är det näringskulor, så gör de ingen nytta på ytan, de skall vara nere vid rötterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
7/18/19, 12:28 PM
#3

#2 Håller med på 2 tänkte lite fel :)

EmmaH1980
7/19/19, 6:33 PM
#4

Ok tack :-) Jag såg nu att jag formulerade mig lite fel angående näringskulorna de hamnade inte på vatten ytan men ovanpå gruset som vi har och det ligger som små högar (2-3 högar) av näringen på gruset. Gör det något om det ligger det, försvinner det så småningom?

Draken
7/20/19, 12:30 PM
#5

#4 Försök peta ner pulvret bland rötterna så gott det går. Överskottet klan du slamsug ur.

Näringskulorna kan grumla vattnet ganska mycket om det börjar virvlas runt i karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
7/20/19, 12:35 PM
#6

Jag skulle suga upp det för som Rovfisk säger så yr det gärna runt. Dessutom är leran väldigt järnrik vilket cyano kan dra fördel av och det vill man ju gärna slippa om det går 🙂 I ett nystartat kar är det ändå tillräckligt stor risk för sånt otyg tänker jag. Eftersom leran inte heller är vattenlöslig så tror jag inte att växterna har så väldigt stor nytta av den om rötterna inte är i direkt kontakt med den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: