Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2559 ggr
Cecilia.S
2019-07-14 11:40

Mina Akvariedrömmar ❤

Dreaming about aquariums … 🌺

Alla har vi väl våra egna drömmar om akvarium och om hur våra drömprojekt skulle se ut? I min värld så ser jag ett växtfyllt nanoakvarium med soil i botten, en CO2-anläggning och en vacker kampfiskhane med glada, ljusa färger. Det är en dröm som har vandrat runt hos mig i flera år och som jag aldrig har lyckats släppa helt…
Så det är på tiden att jag faktiskt försöker förverkliga mitt drömprojekt!  ❤

Vill ni hänga med?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Sebastian0403
2019-07-14 11:49
#1

Tycker det låter spännande, så sätter verkligen en fena här :)

Cecilia.S
2019-07-14 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Här hemma står redan ett nanoakvarium sedan gammalt, så ni förstår nog att det har varit svårt att låta bli det … 😊

Tillsammans med karet ligger en pump som vid max kör på 400L/h. Jag misstänker att den kommer sätta för mycket sprutt i vattnet för att en kampfiskhane ska trivas, så den kommer nog få bytas ut. För övrigt så har jag en LED-belysning med ljus på 8500 K - kommer troligtvis också behöva bytas ut då jag har för mig att växter gärna vill ha en lägre siffra än så.

Det här med ljusramper och CO2-anläggningar är verkligen en djungel så det blir klurigt att hitta rätt. Men om jag låter det ta tid så borde det gå rätt till i slutändan. Tips får ni gärna dela med er av, jag suger åt mig som en svamp! 😉

Gruset kommer att bytas ut helt och hållet, mot soil.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-14 12:23
#3

#1 Härligt att höra Sebastian 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-14 12:27
#4

Sätter en fena här :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-07-14 12:55
#5

#4 😃

Nu har jag fått klartecken här hemma, så det är bara att köra igång med planeringen. Jag är ledig just nu så tidsbrist har jag knappast… 😎 Snarare sömnbrist nu när jag har börjat fundera på projektet lite mer seriöst, haha! Lyckan kokar över inombords.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2019-07-14 13:05
#6

Har en något mer osannolik fundering som handlar om mycket vatten. Ett stort akvarium gärna någonstans kring 1000 liter med stora ciklider. Förutsättningen är dock ett nytt hus. Tanken skulle vara att bygga ett nytt hus i anslutning till det nuvarande med en pool inomhus, lite sittytor och ett stort akvarium.

Annons:
Cecilia.S
2019-07-14 13:27
#7

#6 Där kan man snacka om akvariedrömmar! Mitt drömprojekt är nästintill obefintligt i jämförelse med ditt. Hoppas att du kan förverkliga det någon dag, kanske med en storvinst på lotto? Håller tummarna 🥳

Tror det skulle kunna bli riktigt häftigt!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-14 15:17
#8

Jag har hittat ett inlägg här på Akvariefisk iFokus som redan nu har hjälpt mig massor. Där har en tidigare medlem, LajvKrattan, skrivit av sig om CO2 och olika typer av system som går att använda sig av. Både billigare och dyrare, med beskrivning av för- och nackdelarna mellan de olika varianterna. Kontentan är väl egentligen att den dyrare men också säkrare varianten passar mig bäst - dvs den med trycksatt koldioxid. På så sätt sparar jag tid i vardagen och slipper experimentera med mäsk.
Har kikat runt en del på nätet och ser att CyberZoo har mycket smått och gott på sin webbshop. Funderade först på att köpa ett färdigt set (System Nano Set 95G, Tropica) men insåg ganska snabbt att den lilla gasflaskan kommer behöva bytas ut väldigt ofta. Inte snällt mot naturen och dyrt i längden. Blä, usch.

Kom då in på spåret att bygga min egen anläggning med trycksatt koldioxid. I så fall skulle jag behöva köpa dessa delar, t.ex:

  • Tub med trycksat CO2. Finns att köpa olika varianter i olika storlekar, så jag får väl helt enkelt anpassa mig efter förvaringsutrymme. Gissar på att desto större är desto bättre - billigare i längden. Men jag får fundera lite, karet är trots allt ganska litet.
  • Regulator som kommer att styra koldioxidflödet i karet. Det finns en variant för 799 kr som har inbyggd bubbelräknare, backventil, precisionsventil och tryckindikator. Den här modellen är lite dyrare än en i princip identisk, men har till skillnad från den andra en solenoid/magnetventil. Den gör det möjligt att stänga av CO2-flödet under natten då växterna ändå inte genomgår någon fotosyntes. På så sätt sparar jag gas och minskar risken för hög koldioxidhalt -> kraftigt sänkt pH-värde.
  • Diffusor, snygg och enkel i glas för 69 kr. Det är den som gör så att koldioxiden finfördelas i små bubblor.
  • Slangar, den här är i storlek 6/4 mm (ytter-/innermått) vilket ska vara kompatibelt med de andra delarna som jag har listat upp här ovanför (men lite osäker med CO2-tuben). Den ska klara av ett arbetstryck på 10 bar vilket jag tror kommer räcka? 9 kr per meter.

Så, nu ska jag helt enkelt jämföra de olika alternativen och fundera över vilket som är mest lönsamt i längden.

Snabb uppdatering: Har kommit fram till dessa kostnader… Håll andan nu:

  1. Färdigt set: 856 kr inkluderat 95 g koldioxid.
    Kilopriset för en refill är: 1830 kr
  2. Eget set: 627 kr ej inkluderat koldioxid.
    Koldioxid-tub: 300 kr/kg för 8 L tub respektive 320 kr/kg för 5 L tub.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
2019-07-14 15:54
#9

Följer med spänning!😎

Draken
2019-07-14 16:55
#10

Medlemmen Lajvkrattan är mycket insatt i co2 och andra system man kan använda sig av i akvarium :)

Ska se om jag kan lägga om inlägget till en artikel och publicera på förstasidan. 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-07-14 19:52
#11

Hmm… Ljusrampen är riktigt klurig. Vad tror ni om den HÄR?

Om jag har förstått det hela rätt så kommer inte ljuset som jag har nu räcka särskilt långt. Två exemplar av min befintliga ramp skulle möjligtvis kunna vara dugliga till ett nano växtakvarium med mer kravlösa växtarter, men jag skulle gärna vilja ha lite röda inslag i karet. Och röda växter, kräver bra ljus 😛 Den som jag länkade ovan ska ha effekten 15 watt och färgtemperaturen 7500K vilket låter helt perfekt i mina öron. Men vad tror ni?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-07-14 22:17
#12

Jag hade valt ett högre kelvintal. Jag vet att alla säger att växter maxas vid 6500K som ska vara dagsljus men i min värld stämmer det inte. Jag har aldrig fått något att växa med så svagt ljus.

Det roliga är att jag har ett precis likadant kar som du ska sätta tänderna i. Där växer det som tusan. Med den lampan. T ex mina vattenspikblad växer så det knakar och hänger ner utanför med jämna mellanrum så jag får rensa. Cryptocoryne trivs också väldigt bra. De får en skvätt Profito i veckan. Med CO2 också så tror jag du behöver bättre ljus.

Den pumpen däremot kan du slänga. Den är värdelös. Den kör runt vattnet men samlar inte på sig nånting utan all skit blir kvar ute i karet. Jag bytte den mot en sån här som går att skruva ner till önskat utblås. Jag har räkor i mitt kar.

www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/aquael/aquael-fan-1-innerfilter.html

Ska bli kul att följa detta 🙂

Cecilia.S
2019-07-15 09:57
#13

#12 Härligt Lillyrod 😊 Ja det här med ljus är verkligen ett delat ämne med olika svar beroende på vem man frågar. Ska fundera vidare över den men känner mig ändå trygg med 7500K och 1000 luminen, så det blir kanske den ändå. Med ett CO2-system behövs kanske den styrkan.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2019-07-15 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Aldrig kan någonting gå helt enkelt… 😓 Såg idag att karets båda nedre framkanter är nötta, varav den vänstra har en spricka längs med ena sidan. Så, frågan är om karet ens går att använda… Funderar på att fylla upp det med vatten i badkaret och låta det stå några dagar (för att se om det läcker), men även om det håller tätt då så kanske det kommer läcka i sinom tid.

Hade ni vågat chansa?

Det går som en rispa längs med listen "uppåt", kanten är nött och en spricka sträcker sig längs med den vänstra sidan på bilden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sebastian0403
2019-07-15 10:04
#15

Jag hade nog testat att fylla upp den i badkaret eller garaget och se om det läcker och låta det stå i kanske en vecka, och sen om det håller så hade jag nog använt det fast haft extra koll under den första månaden :) annars kan du ju alltid spruta på lite silikon?

Cecilia.S
2019-07-15 10:39
#16

#15 Smart med silikon. Tror vi har kvar en del hemma från när vi startade upp ett Juwel Rio 240 för några år sedan. 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-07-15 11:47
#17

Jag, som är en försiktig general, hade köpt ett nytt. Det kostar 595 kr tror jag och är man bra på att prata kanske man kan få byta ut åtminstone pumpen.

Minus inredning så kanske 22 liter vatten på golvet, om det är 30 liters?, är inte kul. Det är jättemycket vatten när det är där det inte ska. 

Dumt att chansa är min åsikt : )

Draken
2019-07-15 13:27
#18

Skulle aldrig ha vågat använda det utan att silikona först. Men då är jag ganska nojig också ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-07-15 13:59
#19

#14 Nej, vad tråkigt! Bra att du upptäckte det i alla fall…

Cecilia.S
2019-07-15 14:22
#20

Tack för er input! Blomma
Får fundera mellan att silikona eller köpa nytt. Tror jag kan få hjälp hemifrån om det blir silikon, men om jag ställs inför att behöva köpa nytt så ska jag nog fundera över om jag ska ha en kub eller om det är roligare med något mer avlångt… Finns några billiga och trevliga varianter på Hornbach, som inte är färdiga "kit" (kommer ändå byta ut i stort sett allt, haha).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2019-07-15 16:07
#21

Frågan är ju vad som blir mest prisvärd ;) Sillikona om med risk för att det inte blir tät, eller köpa ett nytt där du vet att det fungerar, och skulle det vara sprickor eller läckage, så¨får du ju ett nytt på garantin ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-07-15 18:28
#22

Nu har jag tagit kontakt med affärskedjan som karet köptes från och de väntar svar från tillverkaren angående om jag kan få någon ersättning eller inte. Så egentligen står jag inför några val nu innan jag går vidare 😇

  • Om jag inte får någon ersättning så chansar jag och silikonar eller köper ett nytt likadant och kör på med det.
  • Väljer att köpa ett skal från Hornbach på 40, 45 eller 54 liter istället (om jag inte får ersättning och inte vågar chansa med silikon).
  • Av samma anledning som den i mitten: ser över kostnader och möjligheten att göra om mitt Juwel Rio 240 till ett CO2 växtakvarium. I så fall gör jag om det från scratch med soil osv i botten - inspireras såklart av Juwel's YouTube klipp 😛

Vänder mig till er igen. Vilket projekt hade ni helst velat se från andra sidan datorskärmen och vilket hade ni själva valt att ge er på om ni var jag?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-07-15 19:09
#23

Jag har aldrig haft soil men jag har växter ; )

Soil är enligt vad jag sett jobbigt när det gäller att plantera och ändra om i. Det behöver också bytas ut efter ca 1 år. Att ha det i ett så stort kar som 240 liter känns jobbigt och väldigt dyrt.

Om man ska gå efter bara det så räcker 30-54 liter gott och väl. Det ska vara roligt. Inte bara dyrt och jobbigt ; )

Visst hade det varit kul att se ett sådant projekt i 240 men 54 räcker.

PeG
2019-07-15 19:12
#24

Antingen läcker det eller inte, personligen tror jag inte på att försöka lappa. Det går att skära bort hela sidan, göra rent och sätta på helt nya silikonfogar. Lite mer pyssel men helt genomförbart på ett lite mindre akvarium. 240 liter med mycket växter med stöd av koldioxid och några färggranna fiskar skulle kunna bli riktigt snyggt.

Cecilia.S
2019-07-15 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Visst skulle det vara snyggt? 😎
Jag vill be om ursäkt till er som följer den här tråden och blir indragna i mitt vacklande hit och dit. Nu i fortsättningen ska jag göra mitt yttersta för att hålla mig till det tänkta spåret, för jag faller nästan alltid tillbaka dit i slutändan ändå, haha. Att göra om mitt 240 L kar till ett CO2 växtkar skulle vara rena drömmen det med men dyrt som bara den 🤪 Dessutom står alla hushållets nuvarande kar på nedervåningen, så det skulle värma i hjärtat om jag fick upp ett eget litet kar till mitt rum på övervåningen.

På onsdag ska vi iväg och se på premiären för Lejonkungen, vilket innebär att vi är i Ikea-trakterna. Då kommer vi passa på att köpa hem en Kallax-hylla till mitt rum, som karet sedan ska få stå på. Morgondagen kommer därför bestå av en väldig massa planering hit och dit för att komma fram till den bästa placeringen av min nya hylla. Om jag känner mig själv rätt så kommer varenda möbel och dammkorn i rummet att flyttas på, så det lär bli en del långa dagar denna vecka 😃
Sen är det bara att beställa hem prylar!

Uppdaterar med bilder så snart jag har något att visa upp, men bjussar på en gammal bild så länge. Det här är en av mina absoluta favoriter i Guppy-väg, jag hade en speciell relation till den här hanen… Tänk om man kunde hitta en sådan kärlek till en Kampfisk i mitt framtida kar? 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sebastian0403
2019-07-15 22:59
#26

#25 Låter väldigt spännande, lycka till nu och hoppas att allt funkar, kan knappt vänta på att se hur det blir i slutändan :)

Draken
2019-07-16 13:41
#27

Håller nog med om att det skulle bli fasansfullt dyrt och väldigt jobbigt att satsa på 240 litern. Nej, satsa du på 30-50 liter. Tror det skulle kunna bli riktigt snyggt, om man har tålamodet, vilket jag inte har ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-07-18 10:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#28

Nu finns det ingen återvändo! Det känns faktiskt skönt 😎

Igår åkte vi förbi IKEA och köpte en Kallaxhylla, som under kvällen monterades ihop och ställdes bredvid min säng. Jag valde att ha två skåpsluckor på den för att dölja CO2-tuben och lite annat smått och gott som kan vara bra att ha i närheten. Vi ska såga lite i hyllan för att tuben ska kunna få plats där inne, eftersom den är mer än en halv meter hög 😛 Det blir en 5L tub med 3,75 kg CO2 som jag tror kommer räcka i ungefär 1,5 år (påfyllningsbar).

Aquael Nano karet står ovanpå hyllan just nu, men jag kommer faktiskt inte våga använda det. Trots att jag är försiktig med det så lossnar glasbitar från kanterna bara jag flyttar på karet, så det känns inte särskilt stabilt. Nu när jag har kontrollmätt allting så har jag även upptäckt att detta karet enbart var på 20 L, så det hade ändå varit för litet för en kampis. På morgonen idag beställde jag därför hem ett nytt kar från en omtalad webbshop i Tyskland - Aquasabi.com - på 55 L. Jag har även beställt hem lite annat smått och gott från den webbshoppen, samt från CyberZoo, så nu har jag snart allt jag behöver 😍 

Passade även på att köpa lite sten och rötter till hardscapen.

Mina drömmar har fortsatt och jag har en vision. Kan säga som såhär, det kommer bli en del röda inslag… Dreaming about aquariums

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2019-07-18 11:32
#29

Vi hanterar koldioxid i större mängder på jobbet så jag har en liten kommentar En 5 liters tub med koldioxid borde ge någonstans 2 kubikmeter ren koldioxid i fri gasform. Gränsvärdet för koldioxid inlyft ligger om jag minns rätt på ca 1000 ppm ( parts per million) och det är livshotande någonstans kring 40 000 ppm. Koldioxid är färglöst och luktar inte. Det är därmed viktigt att systemet inte läcker och särskilt om du har ett litet sovrum med begränsad ventilation så kanske du ska tänka igenom placeringen av akvariet. Det är viktigt att inte överdriva riskerna med samtidigt ska man vara medveten om att de finns.

Draken
2019-07-18 11:48
#30

Spännande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-07-18 11:53
#31

#29 Absolut. Tack för varningen PeG 🙂 Jag har redan läst en del om riskerna sedan innan och förstår att det skulle bli farligt om tuben läcker. Just därför kommer jag köpa en helt ny tub, som jag sedan kommer köra kontroll av på "firma" som minst var 4:e år. Att köpa en mindre tub blir betydligt mer kostsamt i längden och mer tidskrävande med påfyllning oftare…

#30 Verkligen!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-22 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

Ersättaren har anlänt! Skulle nog vilja påstå att det är en helt okej uppgradering…Cool

Karet är från Dennerle (55 L) och ljusrampen från Chihiros (A Plus-serien, 40 W, 8000 K och 6400 Lumen). Finns hos Aquasabi.com

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-22 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#33

Jag köpte även lite aqua-soil från ADA och några bra-att-ha-verktyg. Nu väntar jag bara på pump, doppvärmare och prylar till CO2-systemet innan jag kan ta hem växterna och starta igång på riktigt 🌺

Den här soilen ska vara väl anpassad till växtakvarium och är dessutom järnrik vilket innebär att röda växter har en god chans att faktiskt blomma ut i rött (i kombination med rätt ljus). Hoppas på det, för röda växter är riktigt fint…🙂ADA-soilen släpper dock ammonium/ammoniak i vattnet under de första veckorna, så jag kommer behöva göra dagliga vattenbyten under en period. Men om jag har förstått det rätt hjälper de här ämnena till med att starta igång karets egna process för bakteriefloran.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-23 11:46
#34

Ska bli spännande att se hur det blir i slutänden :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
2019-07-23 15:03
#35

Håller med #34; ska bli kul att följa 😀

Chinesecrestedlover
2019-07-24 02:42
#36

Sätter en tass, fena, vinge? här😉 Har planer på att skaffa Kampfisk igen, dock inte med ett så avancerat akvariumprojekt (med koldioxid osv.) men oavsett det så är det alltid kul att följa projekt och få inredningsinspiration m.m. Lycka till med ditt fina projekt 🙂

Cecilia.S
2019-07-24 07:54
#37

#36 Haha, härligt!
Kul att du också är intresserad av att skaffa hem en kampfisk 😃 Tack!

Idag är den sista leveransen beräknad att anlända så nu är det bara att klicka hem växterna. Alltså kan jag sätta igång med planteringen imorgon. Skoj!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-25 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

Plantering…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-25 17:51
#39

Pillergöra. jag beundrar att du faktiskt har tålamod att mickla med så små växter 👍

Men det ser riktigt snyggt ut med inredning på den andra bilden 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-07-25 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Påfyllt med vatten! 😃
Om någon nyfiken själ undrar hur mycket CO2 jag ger: riktlinjen är 1 bubbla per sekund per 100 liter, alltså ger jag ungefär 1 bubbla per varannan sekund. 

De främre växterna är Hemianthus callitrichoides "Cuba", en vacker marktäckare med små blad. Jag tror att den kan bli väldigt snygg när den har växt till sig ordentligt och täcker upp botten. Lite annat som jag har i:

  • Pogostemon helferi, ser nästan ut som små "ormbunkar". De är gröna och kan användas som superfina små detaljer i karet, eftersom dom sticker ut en del från de andra växterna.
  • Pogostemon erectus, också en grön växt. Den har jag planterat ut i karets bakkant, både på vänster och höger sida, för att "ringa in" de mer färgglada växterna som jag har planterat däremellan. En del akvarister har lyckats få den här arten att blomma ut med vackra lila blommor, men vad jag har förstått så är det ganska/väldigt svårt. Kika HÄR🌺
  • Hygrophila polysperma 'Rosanervig', sitter också planterad i bakkant på karets vänstra sida. Om den trivs bra så färgar topparna ut i en vacker rosa/röd ton.
  • Ludwigia palustris "Super red", sitter i bakkant vid mitten. Med rätt ljus och näring blir den starkt vinröd i färgen.
  • Limnophila hippuridoides, sitter i bakkant till höger. Med rätt ljus och näring färgar topparna ut i en vacker lila/röd färg. För övrigt är bladformen relativt lik Pogostemon erectus, så jag tror att dom kommer matcha fint ihop bredvid varandra.
  • Vesicularia ferriei 'Weeping moss', sitter fastlimmad på roten för att täcka fula stumpar. Dessutom en fin detalj.

Den vackra påsen på roten innehåller två tyngder för att hålla roten på plats 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sebastian0403
2019-07-25 18:18
#41

#40 va fint det blev, du gör mig sugen att också starta ett sånt här projekt :)

Annons:
Cecilia.S
2019-07-25 18:37
#42

#41 Så kul att höra Sebastian! Tack så mycket 😍
Om du har pengarna och tiden för att kunna starta upp ett sånt här projekt och sedan kunna sköta om växterna så kommer jag gärna med tips (om du undrar över något)! 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-26 00:14
#43

Oj vad du pysslar och donar, men snyggt vart det 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-07-26 10:18
#44

Wow! Vilket jobb du gjort! Så fint det ser ut att bli 😀

Cecilia.S
2019-07-26 12:34
#45

#43 och #44 Tack 😃 Den största delen av jobbet är gjort nu, så det är skönt!

Eftersom soilen fortfarande släpper ammonium så kommer jag fortsätta göra dagliga vattenbyten på ca 50%. Jag har dock läst mig till att ammonium inte övergår till den farliga ammoniak så länge pH inte överstiger ca 7, alltså är vattnet fisksäkert så länge pH-värdet hålls sänkt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-27 17:14
#46

Det var inte alls länge sedan som växterna kom hem, men de har redan börjat växa på sig lite 😍 Nu till en början måste de allihopa vänja sig vid livet under vatten.

Många vattenväxter som säljs via butiker eller företag odlas nämligen ovanpå land, där enbart rötterna är i vatten. Jag har därför inte förväntat mig att de skulle växa särskilt mycket alls nu under de första dagarna, men en liten skillnad tror jag mig faktiskt kunna se.

Topparna på några av plantorna har faktiskt nått ända upp till ytan - så det är nog dags för den första trimningen snart 😃

2 dygn efter plantering

Självklart ska man ha lite flädersaft i den här värmen ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-07-27 17:19
#47

Den allra tydligaste skillnaden ser man på min Ludwigia och Hygrophila. De nya skotten ser nämligen ut att vara väldigt nöjda över sina nya levnadsförhållanden och har därför färgats. Visst syns en ganska stor skillnad gentemot övriga delar av plantorna?

Ludwigia palustris "Super red", kommer bli röd/vinröd

Hygrophila polysperma 'Rosanervig', kommer bli rosa/röd. Till skillnad från Ludwigian kommer bara topparna bli färgade, om jag inte missminner mig.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-27 19:55
#48

WOW 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Denarau
2019-08-04 21:48
#49

Ser fint ut!

Denarau
2019-08-04 21:49
#50

Hur går det för ditt 240 liter kar? Jag hade jättegärna velat se en bild!😍

Cecilia.S
2019-08-05 12:59
#51

Tack så mycket Denaru! 😍 Det går bra med 240 litern, det står igång med några siameser, botier och ett par Blå ciklid (electric blue). Får se till och uppdatera med bild på det också snart… 😊 (Men i Fingerbitar-ligan)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-08-05 21:53
#52

Igår impulsköpte jag en kampfiskhane från Thailand 😍 Det är en snygg röd HMPK som kommer få bosätta sig här i 55 litern så småningom. Han kommer med transport hit till Sverige nästa Tisdag - Tjohoooo! 🥳
Till dess behöver jag komma på en lösning till ytterfiltret som ger lite för kraftiga strömmar i nuläget. Kamphanen kommer visserligen ha lite kortare fenor än många andra kampisar, men det är ändå lite för bra tryck i pumpen enligt min smak.

Karet kommer då ha stått igång i ca 3 veckor, med fisk i ca 1,5 vecka. Jag har nämligen två små Endlers guppy här i just nu för att ge bakteriefloran en kickstart. De trivs bra och leker rövare under dagarna, haha.

Stått igång med växter i 1,5 vecka. Stabila värden och glada växter.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-08-06 08:28
#53

Lite synd att man inte kan klicka upp bilderna för att se ordentligt ; )

Cecilia.S
2019-08-06 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Denna borde gå att se ordentligt :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Sebastian0403
2019-08-06 09:54
#55

#54 WOW

Annons:
Susedalens
2019-08-06 11:15
#56

Ser jättefint ut, och visst växer det. Följer gärna. 🙂

Draken
2019-08-06 12:11
#57

Otroligt snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-08-06 13:39
#58

Se där ja. Nu fick jag ta en närkik 😃 Ser riktigt bra ut!

Cecilia.S
2019-08-06 19:41
#59

Tack så mycket till er allihopa! Jag själv är också riktigt nöjd faktiskt :D Ska fortsätta trimma och låta det växa till sig ordentligt. Nu kommer det dock åska några dagar så tyvärr kommer CO2 och belysning vara bortkopplat stora delar av dygnet. Lite trist men hellre det än att något pajar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-09 11:26
#60

tror inte det är någon fara med några dagars mörker. Växterna kanske blir lite "ledsna" men de kommer förmodligen att repa sig efteråt när du kör igång Co2 igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-08-09 14:16
#61

#60 Ja de klarade sig fint. Tappade dock färg, särskilt de med rosa toppar (grågröna nu). Men med ljus och CO2 igen så bör det inte vara någon fara 👍
Funderar däremot på om jag ska ha i min betta här direkt på tisdag - och skippa karantänen. Han kommer trots allt få bo ensam och resan kommer ha varit tuff, så det känns onödigt med ännu mera stress från karantänen. Har för mig att växter kan ogilla medicinering men jag tror inte att det är någon fara.

Han kommer nu på tisdag 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-10 11:15
#62

Ska han vara helt ensam, så skulle jag skippa karantänen. Vill du ha några städare med honom, så är det ju bara att vänta med dem, tills du ser att det inte är någon smitta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-08-10 15:58
#63

#62 Precis 😊 Får se vad det blir för städare. Ottosar älskar jag ju men de tycker tyvärr att det är för varmt (och vill dessutom ha strömt). Snäckor är jag osäker på… Funderar över räkor, gula körsbär (röda är mer aptitretande för kampis) men risken där är ju att de blir skrämda. Känner dock till många som har den kombon, så det borde gå fint i mitt kar som ju är så välplanterat.

Ska klura lite på det 🙂 Vad hade ni valt? Något helt annat?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-11 12:45
#64

Jag skulle nog ha valt någon snygg snäcka som inte har så långa spröt, har inte så bra erfarenhet av kampis och räkor ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-08-14 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#65

Idag trimmade jag ordentligt i akvariet och planterade om vissa partier helt och hållet. Efter en kort resa tog nämligen grönalger fäste och sedan dess har de börjat ta över mer och mer. Nu hoppas jag att växterna skjuter upp i höjden igen så att jag får bukt på dessa alger! 🙂

Närbilderna på växterna är innan trimning, där kan man se alger på bladen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-08-14 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#66

Min lilla kille har anlänt från Thailand! 🥳

Han är en siamesisk Kampfisk med fenformen HMPK (halfmoon plakat) som är 2-3 månader gammal. Huuur snygg som helst! Dessutom med en väldigt fin och frisk form på kropp och fenor, så han skulle absolut kunna användas inom aveln i framtiden 😍

Hellboy AKA "Helge"

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
2019-08-14 19:46
#67

#66 kära nån vilken stilig herre 😍 sååå fin! Håller tummarna för att du får ordning på alginvasionen relativt smidigt! Har dessvärre inga tips att komma med och tycker att det borde ge med sig av sig själv med de åtgärder du vidtagit.

Cecilia.S
2019-08-14 21:33
#68

#67 Visst är han stilig! Kan knappt sluta titta på honom 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-16 16:11
#69

Snygging 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-08-17 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#70

Några Crossocheilus reticulatus har fått flytta in i 55 litern för uppväxt och städhjälp under en kortare period. Visst är de söta? 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-08-17 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#71

Självklart kunde jag inte låta bli att fotografera Helge när kameran ändå var igång 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-08-17 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Bild på karet från igårkväll

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-18 11:08
#73

Vad snygg Helge är  😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-08-21 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

För 2-3 veckor sedan hämtade jag en musselblomma från 240 litern och lät den blomma ut i mitt lilla drömprojekt… Nu kan man lugnt säga att den har skapat sig några små vänner och ser ut att trivas finfint. 😃
Försöker hålla dom på plats med ett sysnöre, får se hur länge det håller haha. Kan inte hitta fiskelinan! Jag är otroligt duktig på att förlägga saker… 🤔

Musselblommor är ena tacksamma små rackare i alla fall!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-08-21 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Min lilla Pogostemon erectus har växt långsamt, men nu har den äntligen börjat ta lite fart. Jag tycker att den är otroligt snygg att se på faktiskt, trots att den egentligen är ganska så simpel 😍 Ska låta bli att trimma den dock. Har en liten önskan om att den ska nå över ytan och blomma ut, men det ska vara svårt och klurigt att uppnå. Ni kanske minns blommorna - dom är otroligt vackra!

Men å andra sidan, vad är ett drömprojekt utan drömmar?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-21 13:57
#76

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
2019-08-21 14:18
#77

#76 Äntligen börjar det ta sig ordentligt överallt, det har tagit lite tid men algerna börjar faktiskt ge med sig nu! Hoppas på en bra balans nu så det fortsätter framåt 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-08-22 16:28
#78

Det är roligt när man ser att det blir resultat av ens ansträngningar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-08-22 17:09
#79

Ser verkligen fint ut! 😀

Cecilia.S
2019-09-13 14:27
#80

Hmpf, jag som tyckte att det hade hänt så mycket med växterna nu under den senaste uppdateringen. Men se här - som de har skjutit i höjden! Detta är efter några ansningar och rensningar, en del av fått åka ner i stora karet och en del har planterats om här i. Ser fram emot att få fortsätta jobba fram stylingen så som jag vill ha den 😍
Kan dock konstatera att jag vill ha lite mer Ludwigia framtill, där några små skott precis har blivit planterade. De är så vackert vinröda just nu. Bilden ger dom ingen rättvisa alls, de är mycket vackrare i verkligheten. Ska ladda upp lite bilder nu i eftermiddag, en helbild på karet och lite närmare på Ludwigian. Och såklart på Helge! 🤗

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-09-13 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Nu dröjer det inte länge tills min Pogostemon erectus når upp till vattenytan 😍
Denna har jag inte trimmat någon gång ännu. Färgerna ges inte riktigt rättvisa på bild, karet ser ganska så olika ut på bild respektive i verkligheten… De röda och rosa/lila färgerna poppar, stenarna smälter in lite finare och det gröna lyser inte riktigt lika starkt. Vet inte riktigt hur jag ska kunna visa det på bild, så ni får väl helt enkelt tro på mig istället haha 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-09-13 14:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#82

Ludwigian 😍 Den är SÅ SNYGG!
Visst kan ni väl även se att mossan har växt på sig ordentligt? Tycker även att den är riktigt häftig nu när den börjar buska till sig. Väldigt nöjd!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-09-13 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#83

Och som utlovat - Helge! Det blir en liten fotobomb 🌺❤️

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2019-09-13 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#84

Vilken gillar ni bäst? 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-13 18:35
#85

Gillar andra bilden på Helge bäst,. där han spänner upp sig 😍

Ett litet tips från mesta amatörfotografen, stäng av blixten, släck lampan i rummet (låt akvarielampan vara tänt såklart). sen kan du knäppa bild på karet.

Inte säkert det funkar, men prova kan man alltid göra ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-09-13 19:27
#86

#85 Han är riktigt vacker när han spänner upp sig, det känns nästan som att han vet om det också… Haha Jadu, det har jag redan testat xD

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-09-13 20:30
#87

Jättefint kar. Så roligt att det fungerar som det är tänkt.

Cecilia.S
2019-09-13 22:20
#88

Tack Lilly 🤗 Det är verkligen härligt. Karet står precis bredvid min säng så det är dessutom bland det första och sista jag ser varje dag, vilket gör det ännu bättre.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-09-13 23:20
#89

#86 Ja han är riktigt vacker 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-05 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Som en djungel! Idag var det dags för lite trimning.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
2019-10-05 18:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Hmm… De flesta växterna sticker upp ovanför ytan haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-10-05 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Efter trimning!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
2019-10-05 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#93

Och såklart Helge :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-06 10:45
#94

WOW vad snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-06 11:02
#95

#94 Jag är riktigt nöjd faktiskt! Ska fortsätta trimma för att i slutändan kunna nå den där riktigt snygga djungeln, men jag skulle nog vilja säga att de här mellanstegen är snygga de med 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

usvead
2019-10-07 19:12
#96

#90 Jättesnyggt! Där måste han bara trivas 🙂

Cecilia.S
2019-10-08 07:45
#97

Jag hoppas det 😍 Han ger sig ofta ut på upptäcktsfärd bakom roten och in bland växterna. Ibland är han nästan nere vid rötterna på de mest buskiga - hur han kommer dit har jag ingen aning om men han lyckas på något underligt sätt alltid ta sig därifrån också. Han verkar leka runt, vilket alltid är kul! 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
2019-10-08 13:32
#98

Han visar ju av ett beteende som tyder på att han trivs alldeles utmärkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2019-10-27 09:31
#99

En video på karet! (Rekommenderar ej att hålla Kampfisk med andra fiskar. Detta är temporärt.)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-10-27 12:56
#100

Jäklar vad snyggt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-10-27 18:10
#101

Riktigt, riktigt snyggt!!! 🤩

Cecilia.S
2019-10-27 20:10
#102

Tackar och bockar 😊🌺 En video ger lite mer av känslan jämfört med en bild!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: