Annons:
Etikettallmänt
Läst 386 ggr
Sebastian0403
2019-07-12 16:18

Hur gör ni vattenbyte?

Hur gör alla andra här på forumet med vattenbyte? Använder ni den ”vanliga” metoden med slamsugare och hink? Eller har ni något annat, berätta gärna söker inspiration :) Hur ofta gör ni vattenbyte? Och hur mycket vatten byter ni? :)

Annons:
MsZ
2019-07-12 16:23
#1

Slang kopplad till duschslang. Fyller slangen med vatten. Sänker den i karet och klämmer fast. Kopplar i sär inne i badrummet och låter det rinna ner i avloppet. Ca 30 % i veckan.

PeG
2019-07-12 16:43
#2

Slang ut genom fönstret för vatten ut. Lång slang från kran till akvariet. Tillåter vid behov mycket stora vattenbyten eftersom både in och ut kan vara igång samtidigt. Oftast ca 50% varannan vecka

Denna kommentar har tagits bort.
isabellebju
2019-07-12 17:06
#4

Jag kör bara med en vanliga slang som suger upp vattnet och kör ner det i en hink då akvariet inte står nära någon kran eller så :) Jag byter ungefär var 2/3 vecka och byter ungefär en tredjedel, kan dock hända att jag byter mer :) Det är isåfall när jag storstädar eller något.

Cecilia.S
2019-07-12 17:07
#5

Kör på den gamla tråkiga metoden. Slamhävert i 10L hink, töm i diskhon och fyll på för hand med hink efter att allt vatten som ska bytas har tömts ut… 😛 Önskar att vi kunde använda slang både för att tömma och fylla i (tömning i avloppet och påfyllning direkt från kranen), men tyvärr är jag den enda här hemma som verkar tycka att det är en bra idé.

Mitt 240L kar har stått igång (bebott) i ungefär 2,5 år och har därför en god bakteriekultur vid det här laget. Det byter vi numera ca 40% i varannan vecka, vilket fungerar toppenbra för oss. Men då har karet i fråga alltså stått igång länge, varit stabilt under en lång tid, är långt ifrån överbefolkat och fodras snålt. Även mycket växter.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2019-07-12 17:36
#6

Har en slang med liten pump på som jag drar ut i jordgubbslandet och tömmer med och har samtidigt en slang in i karet från kranen och fyller. Brukar försöka byta en gång i veckan för att lättare komma ihåg när jag bytt senast men blir ibland mer sällan (speciellt när jag märker att vissa växter får lite för lite näring och tynar bort). Är bra balans i alla mina kar (med mycket växter och relativt lite fisk) så de klarar sig egentligen rätt länge utan byten utan att vattnet blir dåligt men näringen är toppen för mitt jordgubbsland ;)

Mängd jag byter vet jag inte exakt utan jag låter det bara stå och tömma/fylla en stund och sen byter jag till nästa akvarium (kortare stund för de riktigt små akvarierna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lillyrod
2019-07-12 17:43
#7

Jag är lite knäpp och använder 1.5 liters kanna 😃

Dels för att jag har tennisarmbåge i båda armarna och undviker därför tunga lyft med spann och sen tycker jag stegen som blir när jag går fram och tillbaka mellan kar och köket är guld värda. 

Så ja jag knallar med kanna i 4 kar varje vecka. Byter mellan 20 och 30% i  veckan i samtliga kar. 152, 60, 54 och 30 liters kar.

Catlady91
2019-07-12 18:48
#8

På stora karet (250l) byter jag med slang, en gång i månaden, och lilla (60l) byter jag med hink varje vecka 😊 ungefär en tredjedel av vattnet på båda varje gång 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-07-13 13:48
#9

Slang vid både tömning och fyllning. Känner inte riktigt för att springa med hinkar när man skall göra vattenbyte i 630 liter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: