Annons:
Etikettallmänt
Läst 661 ggr
Desilita
7/10/19, 2:07 AM

Uppstart av 250 - Behöver tips!

Hej!
På lördag kommer äntligen mitt 250 liters akvarium.  Jag har sedan tidigare haft 62liters med några endlers och corys i som kommer att följa med. 
För att göra processen snabbare har jag hört att gammal media bör följa med där bakterier etc finns. Jag har hört att sand, dekoration och växter(om det kommer från ett annat akvarium) utöver det gamla filtret hjälper till. Stämmer detta någorlunda?
Och med filtret, bör jag "tömma ut" det i vattnet innan jag startar igång själva pumpen eller sköter det sig själv?

Med denna processen, när kan jag köpa fler fiskar?
Från mitt gamla akvarium är där runt 12-17 stycken endlers, exkluderat massa yngel och sedan 3 corys(som jag självklart ska skaffa flera av!).

Annons:
Draken
7/10/19, 10:58 AM
#1

Svarade i din andra tråd, men svarar även här. Däremot så tycker jag det är bättre att du håller dig till en tråd, eftersom det rör sig om samma ämne även denna nya. Ska jag ta bort din gamla så man fortsätter här eller vice versa ?

"Sajica, Blåciklid och vissa Acaror är ganska lugna och fredliga fiskar ur den mellanstora kategorin. De är parbildande och ganska anpassningsbara. Ph : 6-8 och temp 25-28 Undvik Centralamerikaner, då de oftast är väldigt hård i temperamentet. (Sajica är också från centralamerika, men temperamentet är mer som sydamerikanarna)

Tycker du om fiskar  som ynglar mycket, så är ju svärdbärare en lite större levandefödare.

Men vill du ha ciklider,  så rekommenderar  jag inte att du flyttar över dina endlers, för de kommer med största sannolikhet att bli mat."

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
7/10/19, 11:11 AM
#2

Så roligt för dig med det nya karet! 😃 Jag förstår att du är taggad.

Helt rätt, gammalt filtermedia hjälper massor i ett nytt kar och likaså med bottensubstratet (där i finns nämligen en stor del av karets bakterieflora). Dekorationer och växter är jag däremot lite osäker på om de verkligen hjälper särskilt mycket ur just den synpunkten, men ger ju å andra sidan ofta toppenbra skydd samtidigt som växterna även är nyttiga för vattenvärdena i sig 🙂 Summa summarum så går du mestadels på vinst, särskilt om du har funderat över att stänga ner ditt 62L kar (annars kan jag varmt rekommendera dig att låta det bebos av en härlig räkklan och kanske lite framtida endlers-yngel om du är intresserad av lite odling?).

Däremot låter jag någon annan få svara på om det hjälper med att "krama ur" filtret eller ej, för jag är nämligen osäker. Gissar på att det inte behövs, just eftersom att vattnet filtreras genom filtermassan oavsett, så får vi se om det stämmer eller ej haha.

Till en början skulle jag nog vilja rekommendera dig att enbart släppa i 3-4 endlers (t.ex. hanar så slipper du yngel där i direkt). Även om du hjälper karet med en kick-start så behöver det fortfarande tid på sig för att stabiliseras inför en lite större påfrestning. Det tar trots allt ganska lång tid för en bra och stabil bakteriekultur att växa. Efter kanske 2 veckor bör det vara tillräckligt igång för att klara av några fler fiskar, och så får du fortsätta så. Du har trots allt ganska mycket vattenvolym att leka runt med sen 👍 Men glöm inte att ta det lugnt och räkna med att det troligtvis kommer ta ganska lång tid innan du har övergått helt från 62L karet till 250L karet. Många fiskar ska flyttas över och en stor bakteriekultur behöver gott om tid för att växa. Kör hellre på det säkra före det osäkra!

Jag rekommenderar dig även att läsa DENNA artikel om bakteriekultur m.m. 🌺

Sedan finns ju även andra alternativ, såsom att låta dina endlers gå kvar i 62L karet (och ev också dina corydoras) och satsa på t.ex. ciklider eller större Gurami i ditt nya kar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/10/19, 12:44 PM
#3

Det är bara en fördel om man "rengör" filtret genom att krama ur det i ett nystartat akvarium. de goda bakterierna sug in i det nya filtret och det får en kickstart. Det är betydligt bättre verkan än om man använder kemikalier :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
7/10/19, 1:13 PM
#4

Jag tänkte att man använde det gamla filtret istället för ett nytt filter, men i annat fall är det precis som rovfisk skriver! 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Desilita
7/10/19, 4:54 PM
#5

@Rovfisk
Tack för svaret! Förstår det blir klöddigt med båda trådar. Du får gärna ta bort den andra då jag fått bra svar.

Kommer hålla mig undan från ciklider isåfall då det varit min dröm länge att få släppa ner en koloni med endlers i ett riktigt stort akvarium, så det är liksom min "huvudidé" med detta akvariet. 

Har hört lite olika om detta, men hur tror du/ni det skulle bli om en skaffade en Kampfisk? Många säger så olika men min uppfattning i stort är att det fungerar i ett stort akvarium med snälla fiskar. Endlers ska ju vara snällare än guppys dessutom och hanarna är väl inte lika terroristiska("fäktas" sällan med varandra etc) som guppys om jag lärt mig rätt?

@Cecilia.S
Tack för svaret! Ja alltså, jag har inte kunnat sluta tänka på det de senaste veckorna.. Blir som ett litet barn igen!

Tack för artikeln, den var väldigt intressant och lärorik. Utifrån vad jag läste i tråden så hjälper dekoration, växter, filtret och som du nämnde bottensubstratet mycket. Jättehärligt att höra då jag dessvärre inte kommer ha någon möjlighet att ha kvar mitt 60liters, bor i en liten studentlägenhet på 21kvm så bara att få in mitt 250liters akvarium was a bust. Kommer därför vara tvungen att släppa i mina fiskar direkt - har däremot en backup plan om nitraten skulle bli för hög(och nyköpta stickor att testa det!!) och det är att ha mina endlers i ett av min svärfars tomma(fast uppstartade) kar tills allt blivit bra igen.
En kan ju hoppas att det inte blir något större problem eftersom det är så stort och fiskarna är så små, men känns bra med min backup plan isåfall.
Kommer inte skaffa några nya fiskar på minst två veckor om jag ska utgå från tråden!
Tack igen.

Cecilia.S
7/10/19, 5:51 PM
#6

Hoppas att det fungerar. Köp dock dropptester istället, stickor går inte att lite på alls (dom är i stort sett skräp, i många fall…). Nitrat och nitrit är viktigast men det är bra att köpa på sig dropptester för andra värden också, t.ex. pH. 

Vänta i alla fall en månad med att köpa mer fisk till ditt kar, eftersom du belastar det så högt redan från början. Gärna ännu längre.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
7/10/19, 6:02 PM
#7

Kampfisk mår bäst om de får vara själv, och i ett mindre akvarium. Endlers kanske inte ger sig på Kampfisken, men kampfisken kan mycket väl ge sig på Endlers.

#4 Även fast man använder det gamla filtret i nya akvariumet, så är det bara en fördel att krama ur filtret i akvariumet, om man behöver "rengöra " det :)

Jag tar bort din andra tråd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
7/10/19, 7:58 PM
#8

En liten snäll ciklid med liten mun är förmodligen mycket snällare mot dina endlers än en Kampfisk. Båda kommer att äta yngel men så länge cikliden inte får in de lite större fiskarna i munnen så kommer de inte att röra dem vilket är mer än man kan lova om en Kampfisk.

Cecilia.S
7/11/19, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag skulle nog inte heller vilja påstå att Kampfisk är det bästa alternativet till det här karet. Det finns många andra trevliga alternativ som du kan välja mellan istället.

Om du nu gillar kampfisken för dess vackra färger och stora fenor så finns exempelvis Dvärggurami som ett trevligt alternativ. Precis som kampfisken är dvärgguramin också en labyrintfisk och kan hittas i flera fina färgvarianter. De har dessutom långa spröt som ger känslan av att de är mer personliga, särskilt när man ser dom utforska i akvariet och "vinka" till dig när du ska mata dom 😊

Dvärgguramin har dock blivit hårt avlad på vilket har lett till att det kan vara svårt att hitta friska och långlivade exemplar, men annars är arten supertrevlig (större arter som t.ex. Trichogaster trichopterus är tåligare men kan dessvärre också snappa åt sig endlers).

Bild: hona & hane

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/11/19, 11:26 AM
#10

Gurami är en väldigt bra ersättare till Kampfisk, och som skrivs i #8 En mindre ciklid med mindre mun tar inte dina vuxna Enbdlers, men kan nog snappa åt sig yngel.

Vet dock inte hur det är med Dvärggurami, om den kan snappa åt sig yngel ? Det får någon annan svara på ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
7/11/19, 11:58 AM
#11

Mina gjorde inte det 😛 Men under den tiden hade jag visserligen vanlig butiksguppy och inte Endlers guppy.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/11/19, 12:10 PM
#12

Endlers och guppyyngel är väl ungefär samma storlek, så de kanske inte tar dem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Desilita
7/11/19, 6:56 PM
#13

Åh vad intressant! Tack för bilden, riktigt fint!

Jag var faktiskt i butik tidigare idag och kollade på lite fiskar jag är intresserade av för att sedan fråga här om de skulle passa med mina endlers. (har redan checkat så att temperatur och PH och sådant är desamma)
Intressant nog var ett av mina val Pygme Gurami, vilket tydligen är guramis på 3-4cm. De var riktigt fina så skulle kunna tänka mig ett par eller flera av dessa.
Sedan hittade jag en röd danio som heter "Sundanio axelrodi", rätt så dyra men kommer ju se amazing ut med massa grönt. 
Sedan såg jag även svarta neontetror, jag har alltid tyckt om tetror men min mamma har alltid haft vanliga neontetror och jag har stirrat mig blind på dem. Däremot blir de svarta större än vanliga neontetror om jag förstått det rätt? 
Såg även ett rätt coola mollies med fräcka fenor, så kommer nog bli 3 eller 4 av dem(vill inte att de tar över akvariet direkt).

Annons:
Cecilia.S
7/11/19, 7:39 PM
#14

Härligt med många val :)

Akta dig för att skynda på och köpa in på impuls, då blir det lätt en enda stor fisksoppa av alltihopa i slutändan. Enligt min egen smak är det snyggast och trevligast med ett färre antal arter, med mer plats för de som man väljer ut (favoriterna). Så tänk dig noga för och fundera över vilka favoriter du har och vilka som skulle kunna matcha bäst, både med varandra, karet och din egen smak. Det är ingen brådska, liksom … ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/12/19, 11:15 AM
#15

Vad bra att du har hittat några du tycker om, men som skrivs här ovan, ha ingen brådska, läs på om de du är intresserad av i första hand.

Tänk också på att både Tetror och Danio är stimfiskar, och de vill vara minst 5, gärna fler.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Desilita
7/12/19, 3:37 PM
#16

Kommer definitivt ta det lugnt med inköp av fiskar, kan bli så att jag får ny lägenhet inom 2-3 månader så kommer nog inte köpa några alls förrän allt med det är klart - och om det skulle bli så så blir det endast ett fåtal.

Jag har aldrig tidigare haft ett sånt här stort akvarium men vad jag förstått så ska det vara relativt enklare att hålla allt stabilt? 
Med mitt 60 liters gjorde jag >minst< ett vattenbyte på ca 30-40% per vecka och en större rengörning en gång per månad. 
Hur mycket hade ni rengjort i ett 250liters och hur mycket av vattnet bör jag byta ut och hur ofta? Hur ofta i början med tanke på jag kommer ha fiskar i från start?

Cecilia.S
7/12/19, 5:01 PM
#17

Jag rekommenderar att man följer tumregeln som ligger på ca 30% byte per vecka, därefter större rengöring och rengöring av pump/filter m.m. vid behov.

I ditt fall kommer du dock belasta karet väldigt hårt för att vara nystartat, vilket innebär att större vattenbyten kan vara bra i början. T.ex. 40-50% byte per vecka under den första månaden, för att minska risken för nitritspik (vilket man ju vill undvika i allra största grad).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
7/12/19, 5:39 PM
#18

Frågan är vad man menar med större rengöring? Alltför mycket städande är ju inte bra. Ju större kar desto bättre sköter det sig självt : )

Ett vattenbyte på ca 30% i veckan är det normala.

PeG
7/12/19, 10:24 PM
#19

All handlar om balans. Ett väl inkört akvarium kräver mindre skötsel och mindre vattenbyten än ett nytt eftersom det finns fler ammoniak och nitrit omvandlande bakterier. På samma sätt kräver ett akvarium med hög belastning dvs många fiskar eller fiskar som skräpar ner fler vattenbyten. Mät ammoniak och nitrit med hjälp v dropptester så kommer du snart att se hur ofta och hur mycket vatten du behöver byta

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
5ara
7/13/19, 10:41 AM
#21

I mitt 240-liters byter jag 40-50 liter varannan vecka. Kollar nitrit med dropptest emellanåt bara för att vara på den säkra sidan. Har dock aldrig haft någon sen jag startade upp det för drygt ett år sen. Kollar även nitrat och fosfat med dropptest då och då eftersom jag göder med PMDD. Där jag bor nu är KH väldigt lågt; det ligger mellan 1 och 2 så för att undvika svängningar i PH (och därmed även ammoniak och ammonium) med så pass långt mellan vattenbytena har jag en liten ihopknuten nylonstrumpa med dolomit-kalk i som ligger överst i filtermodulen som justerar det automatiskt och som får fyllas när det börjar ta slut.

Upp till toppen
Annons: