Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 969 ggr
My5665
2019-07-03 20:21

Räddar kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min syster var inne i en djuraffär nära mig för nån vecka sedan för att kolla på växter och nån fisk till min systers 30 liters akvarium. Jag ser då en starkars rödveiltail kampfiskhane i ett akvarium med tigerbarber som har har bitit sönder hans fenor och han har fått sår. Detta gjorde mig och min syster så förbanade så vi sa till dom som jobbade att man inte ska ha kampfiskar ihop med Tigerbarb för att tigerbarben är fenbitare. Vi gick till kassan för att betala det vi skulle för att sedan åka hem och fixa akvariumet. Igår så var akvariumet färdigt och vi skulle köpa fiskar. Jag gick och kollade om dom hade flyttat kampfisken till ett annat akvarium men det hade dom inte. Nu hade fisken fått svampinfektion och såg inte så frisk ut. Det gjorde mig arg och då bestämde jag mig för att köpa fisken och jag vet hur dumt det låter men jag ville inte lämna den kvar hos affären, plus så har jag redan en röd veiltail hane och hade bestämt mig för inga fler veiltails. Linn köpte fem guppys 2 hanar o 3 honor och några rengbågs tetror. hur kan jag rädda den?

Annons:
Sebastian0403
2019-07-03 20:25
#1

Om den har svamp så hade jag börjat med att salta akvariumet och även höja temperaturen lite i akvariumet

Slöjstjärten
2019-07-04 09:24
#2

Köp Ektozon och ha i akvariet enligt bruksanvisningen.

Xseros
2019-07-04 09:34
#3

Detta är ju ett perfekt exempel på varför man inte ska lita på djuraffärer


Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.

Draken
2019-07-04 11:29
#4

Sätt den i ett eget akvarium, högre temp på vattnet och kör med saltbehandling.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-07-04 13:12
#5

Är det nån speciell salt sort jag ska ha eller går det mer vanligt salt?

My5665
2019-07-04 13:13
#6
Annons:
Sebastian0403
2019-07-04 14:19
#7

#5 Jag själv skulle rekommendera ektozon salt, Finns oftast hos djur butiker

Sebastian0403
2019-07-04 14:20
#8

Djurbutiker*

Lillyrod
2019-07-04 14:38
#9

Som sagts förut så funkar vanligt salt precis lika bra. Enda skillnaden är priset. Ektozon är läskigt dyrt för att vara salt 🙂

Draken
2019-07-04 15:24
#10

Vanligt salt fungerar alldeles utmärkt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-07-05 18:17
#11

Jag tog en halv tesked till att börja med,ska jag ta mer?

Draken
2019-07-06 00:11
#12

En tesked pr 50 liter vatten rekomenderas.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-07-07 19:05
#13

Nu har han somnat in. Jag trodde fasktiskt att han skulle klara sig men nej. Jag blir både frustread och arg på djuraffärer som inte flyttar kampfisken till ett annat kar när dom ser att kampfisken har trasiga fenor och har minst 4 andra kar med sorter som (går) ihop med kampfiskar.

Annons:
Cecilia.S
2019-07-08 12:31
#14

Beklagar 😕 Det var fint att du gav honom en chans! Hoppas att åtminstone någon anställd i djuraffären tog åt sig, så att det med lite tur blir skillnad inom snar framtid.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-08 13:15
#15

det är bedrövligt att affärena inte kan lyssna eller hålla kol från första början.

De måste ju gå och få godkänt vissa kurser för att ens få sälja akvariefiskar. Dessa kurser kostar en hel del (vad jag har hört iaf) Så varför gör de inte som det får lära sig, det är ju bortkastad pengar :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2019-07-08 22:16
#16

Det stämmer att både innehavare och personal måste gå utbildning. Men finns inte intresset så fastnar ju inget. Ett jobb är ett jobb liksom. En del saker är svåra att förstå för de som älskar djur.

Draken
2019-07-09 12:56
#17

Ja, tyvärr så är det ju så. Men jag tycker att det är fel. Frågan är om det inte vore bättre ( kanske tom billigare) att ha någon som faktiskt är intresserad och vill lära sig, som kan ha ansvar för fiskavdelningen i butikerna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chinesecrestedlover
2019-07-09 15:21
#18

Tyvärr är det väl så att de oftare anställer folk med säljvana även i zoobutiker och fokuserar mer på att personalen ska kunna sälja än att de ska ha intresse och kunskap kring djur. Det har i alla fall varit mitt intryck när jag tidigare sökte jobb (och då jag praktiserat) i zoobutiker. 

Jag är utbildad djurvårdare med megaintresse för de flesta sorters djur (fobi för spindlar och lite annat men annars så😉)…men det spelar tyvärr mindre roll verkar det som. 

Dessutom så har jag då jag påpekat brister i djurskötsel (då jag praktiserat i diverse olika zoobutiker) aldrig riktigt fått någon respons och i ett fall då jag (eftersom det är det bästa för marsvinen) gav höet direkt på burbotten så fick jag veta att zoobutiken kunde förlora rätten att sälja djur om det blev inspektion, för att jag inte gav höet i en höhäck (vilket för marsvin innebär en onaturlig ätställning och ofta gör att marsvinen äter mindre av det livsviktiga höet). Helt sjukt! De har märkliga och icke djurvänliga regler att följa, vilket naturligtvis knappast förbättrar för djuren de håller. 

Väldigt tråkigt att läsa om kampfisken TS men jag är inte förvånad tyvärr. Jag har sett Gröna leguaner (som ska ha väldigt hög luftfuktighet) hållas i ökentorrt terrarium osv. (naturligtvis påpekade jag det då… men då var jag bara en praktiserande gymnasieelev  = antar att de tänkte att jag inte kunde veta, för att jag var så ung = så blev rejält ignorerad tyvärr).

My5665
2019-07-10 07:52
#19

Jag har haft Kampfisk i nästan 3 år och köote min första Kampfisk där. Alla kampfiskar som var där gick med fenbittare eller i 1 liters plastakvarium som satt ihop med varandra. Honorna var för många i samma kar. Jag påpekade det typ varje gång jag var där att man kan inte ha kampfiskar med fenbittare eftersom dom bitter av fiskens fenor. Det låg döda fiskar i nästan alla kar. Guppys som hade fått vitapricksjukan men dom medicenarde inte karen alls.

Draken
2019-07-10 10:35
#20

#18 Hade jag haft djurbutik så skulle jag ha anställt dig :) Det är precis  sånna som dig som behövs i djurbutik. De kanske inte har jättestor säljvana, men fisk  ( eller djur överhuvudtaget) kommer då oftast till rätt hem på en gång. Tyvärr finns det ju dock oseriösa köpare, som ljuger/ inte talar om att de nog har för små akvarium/ bur för den eller den arten.

#19 jag tycker det är så onödigt mot fiskarna, de blir sjuka och dör, vilket innebär fördyrade kostnader och dåligt rykte för butiken.

Jag blev faktiskt glad här om dagen, jag fick PM från en medlem här på akvariefisk. H*n skulle inom "min" butik som jag hade rekommenderat, och där frågade faktiskt säljaren om h*n hade rätt förhållanden för de fiskar h*n köpte :D

Det kändes så himla bra. För jag tycker att de ÄR bra i den butiken, och tydligen inte bara mot kända kunder, även också mot kunder de inte känner 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
My5665
2019-07-10 17:47
#21

Det ät ganska svårt att köpa fiskar eftersom jag bor i en små stad och det bara finns dennna djur affär i närheten av mig.

Draken
2019-07-10 18:11
#22

Jo, då blir det ju besvärligt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-07-10 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

För nått år sedan så räddade jag två stycken kampfiskar en hona och en hane som jag båda har kvar idag. Jag fick dom gratis eftersom dom var för gamla eller nått sånt, jag minns inte riktigt vad han sa.

Draken
2019-07-11 11:21
#24

Härligt att de lever fortfarande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: