Annons:
Etikettallmänt
Läst 878 ggr
Catlady91
2019-07-03 12:29

Tips Stockholm!

Nästa vecka ska jag åka till Stockholm över en dag, för att besöka lite roliga fiskställen. Utställning/zoo, butiker m.m. Någon som har tips på vad jag absolut inte får missa där? 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
2019-07-03 13:07
#1

Akvarielagret i Bromma är väldigt kunniga och kan det mesta när det gäller akvarier. Jag gillar fjärilshuset i Haga parken som också har en akvariedel med en större tank med hajar etc. Jag minns att jag inte tyckte lika mycket om Aquaria men det var länge sedan jag var där.

Catlady91
2019-07-03 13:12
#2

#1 hur skulle fiskar klara resan till Hudik tror du? Det är ungefär 3 timmar bilresa, och innan vi åker hen tänkte vi ta en fika hos min bror som bor i rotebro

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

PeG
2019-07-03 13:46
#3

Tre timmar + fika borde inte vara något problem. Säg till i butiken att du ska köra långt så fyller de på extra syre/luft. Lämna inte fiskarna i bilen om ni lämnar den en längre tid. Annars finns det risk för kokt fisk om bilen hamnar i solen. Om det är något väldigt speciellt du är ute efter så prata med butiken i förväg. Akvarielagret kan ta in det mesta.

Cecilia.S
2019-07-03 22:44
#4

Instämmer helt med Akvarielagret i Bromma - det kan man inte missa! Oavsett om det blir fiskköp eller ej så är dom helt klart värda att hälsa på. Där finns massor med häftiga fiskar och dessutom kunnig personal som ju är ganska sällsynt inom dagens zoobutiker… Håller även med #3.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-07-04 11:07
#5

Akbvarielagret i Bromma och titta även in på Zoo.se, också i Bromma, närmare bestämt Bromma Blocks.

Fjärilshuset i Hagaparken är jättetrevligt, och Aquaria (var där i fjol),  granne med Gröna Lund

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jimmy.L]
2019-07-04 16:42
#6

#5 Aquaria finns inte kvar tyvärr. 

Skansen har nu en nybyggd del med fiskar från Östersjön som är värt ett besök.

Annons:
Cecilia.S
2019-07-04 20:24
#7

För ett år sedan kunde jag helt klart hålla med om att zoo.se är ett "måste" när man besöker Stockholm, men idag så skulle jag snarare vilja undvika den butiken (åtminstone om man är i jakt på att köpa fisk). Akvarieavdelningen har minskat mycket, särskilt på ciklid-fronten, och de har parasiter i sötvattens-akvarierna (vill du veta art så är du välkommen att höra av dig via PM). Däremot finns en del fina saltvattensfiskar där, som är riktigt häftiga att se på.

Även några små sällskapsdjur.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-07-04 21:42
#8

Jag tycker man ska undvika att handla av butiker som säljer fåglar och smådjur. Dessa djur ska inte finnas i butiker enligt mej och några till. Detta pga hur de föds upp och hur de säljs. Om man tycker butiken har dålig koll på hur fiskar vill ha det så är det värre med de andra djuren tyvärr.

Arken här i stan har slutat med smådjur och det ska de ha en eloge för.

Cecilia.S
2019-07-04 21:55
#9

#8 Så sant! Gick djurvårdslinjen i gymnasiet och fick tyvärr se mycket hemskt under dom tre åren. Sällskapsdjur och många andra djur överlag är bäst att köpa från en trevlig uppfödare/kennel, som vet vad de sysslar med och har tiden för att verkligen ta hand om varje individ. Inom många massuppfödningar och butiker ser det tyvärr helt annorlunda ut😢 Men det är ett helt annat ämne, dock ypperligt intressant.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2019-07-04 22:13
#10

Kan väl bara hålla med övriga att Akvarielagret är ett måste att besöka!

(Sen har dem en filial i Barkarby också, XL-Zoo, men "huvudaffären" är ju helt klart bäst att besöka om man bara är ute efter akvariegrejer).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2019-07-05 07:49
#11

#9 Du har rätt i att det är ett annat ämne men jag associerade till vilka butiker som man ska besöka 😃

Cecilia.S
2019-07-05 10:43
#12

#11 Så sant så! 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
2019-07-07 13:09
#13

Imorgon bär det av! De destinationer vi bestäms oss för är Fjärilshuset och Akvarielagret. Eftersom vi bara är i Stockholm över dagen, får det nog räcka 😊 Tack för alla tips!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2019-07-07 17:38
#14

Härligt 🙂  Hoppas ni får en trevlig Stockholmsresa :)

Bilder sen när ni är hemma igen då 😎😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-07-07 19:45
#15

#14 om jag kommer ihåg att ta bilder 😂

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-07-07 20:12
#16

Dum fråga: Bör man ha med sig en kylväska, ifall man köper fisk? Kommer vara ca 21 grader i bilen, och de följer med mig in till min bror medan vi fikar. Pratade lite med min bror förut, som haft fisk, och då pratades det om att en kylväska kanske vore bra att ha, så inte fiskarnas temperatur skiftar så mycket.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Maleficum
2019-07-07 21:43
#17

Kom på att Södermalms akvariebutik ju också finns, speciellt intressant om man gillar nanofisk. Har dock stängt på Måndagar så nu hade ni ju missat det även om ni haft tid…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

PeG
2019-07-07 22:17
#18

Jag har aldrig transporterat fisk i kylväska men det låter som en bra idé. Södermalms akvariebutik har stått på min göra lista länge men jag har inte tagit mig dit. Framförallt för levandefoder och odling av detta.

Maleficum
2019-07-07 23:25
#19

#18 Har bara varit där fåtalet gånger (då jag sällan är inne i stan) men han är riktigt trevlig att prata med och har massa spännande kunskap (speciellt gällande att köra lowtech akvarium, han kör ju alla sina akvarium utan filer och värmare) så helt klart värt ett besök om man så bara vill snacka lite akvaristik!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-07-08 13:21
#20

Jag brukar antigen har kylväska eller frigolitlåda med lock. Funkar jättebra :)

Har också varit inne på att jag ska åka till Södermalms akvariebutik. Vi har alltid med bilen  när vi åker till Stockholm, men det har bara inte blivit av.

Skall även in till Herpers Choice i Uppsala nästa gång jag åker ner :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Qurex
2019-07-08 19:34
#21

Södermalms akvarieaffär är ju unik, men det kräver lite av besökaren eftersom ägaren inte direkt satsar på att visa upp sina fiskar.  (de bästa killis kan vara i en liten burk långt bak i butiken som man knappt ser in i, så man måste fråga sig fram)

Bästa stället för att köpa artemiaägg och annat levandefoder..

Catlady91
2019-07-08 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#22

Hemma efter dagens äventyr! Här kommer lite bilder 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-07-08 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#23

Lite fler

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2019-07-08 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Och dagens inköp 😊 fick tag i en Ancistrus super red!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-07-09 12:53
#25

Hoppas ni hade en riktigt trevlig resa. Fina bilder 🙂👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: