Annons:
Etikettallmänt
Läst 525 ggr
Catlady91
7/2/19, 8:29 PM

Vattenbyte

Hej! Har ett akvarium på 250l som jag tänkt görs vattenbyte i imorgon. Då det varit en fisk med svampinfektion där i, så tänkte jag göra ett större vattenbyte. Det är dessutom så att fiskarna (Malawi) där i börjar kivas lite med varann, så tänkte möblera om. Men då jag är kort och har väldigt känslig hud, så måste jag tömma minst halva karet. Är det ett för stort vattenbyte? Kommer behålla filtervadden jag har, så inte så mycket bakterier försvinner.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Cecilia.S
7/2/19, 10:04 PM
#1

Att tömma 50% vatten någon enstaka gång ska inte vara något som helst problem, så kör på! 🙂 När man möblerar om så har skiten en viss tendens att vilja krypa fram från stenar m.m., så det brukar behövas större vattenbyten då.

Det vore superkul med en Before and after! 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/3/19, 12:16 PM
#2

Kör på. Det är jättebra att bryta reviren, det gör jag lite då och då. Då blir det ett stort vattenbyte och flytta om både vissa växter och stenar/rötter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
7/3/19, 12:31 PM
#3

Måste jag ta ut fiskarna för att bryta revir? 🤔

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
7/4/19, 11:09 AM
#4

Fiskarna kan vara kvar i karet.  Vissa ciklider (flera stycken av mina) kan nafsa dig i händer och fingrar, men det gör inte ont :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
7/6/19, 5:13 PM
#5

50% av vattnet är ju ett helt vanligt vattenbyte när det gäller malawi. Ju mer nytt vatten desto bättre trivs dom. Kan ju vara lite kostsamt att byta 50% om dagen men hade man orkat det så desto bättre för fiskarna.

Som amerikanen på kg tropicals säger på sina filmer på youtube skaffa inte malawiciklider om du inte gillar att byta vatten. Samma sak säger ju även svenskar som är stora på Malawiciklider. Byt vatten,bra filtrering är ju viktigaste sakerna när det gäller malawis.

Börjar dom bråka är det bara att köra ner handen & flytta om lite sten så blir dom vimsiga några dagar sedan är det bara att göra om samma sak igen efter en vecka.

För lite fisk i karet kan ju vara en anledning till bråk för det blir så tydligt för själva individerna vem dom ska leta upp för att bråka med. För många hanar som ska bråka om en & samma plats är ju även det som att tigga om problem.

Upp till toppen
Annons: