Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

Fiskar att ha med tigerbarber?

2019-07-01 17:19 #0 av: Sebastian0403

Har ett 140 liters kar här hemma med 15st tigerbarber (11 vanliga och 4 gröna om det nu spelar roll) och en ancistrus med 5 sniglar som städgrupp, kan jag ha någon mer i det här karet? Och isf vad?
PH 6,8
GH, 7
Och 24 grader

Anmäl
2019-07-01 17:34 #1 av: Lillyrod

Om du ska ha något ihop med tigerbarber bör de kunna försvara sig. Tigerbarber är inte några snälla fiskar. 

De bör vara större och absolut inte ha fenor som ser goda ut att knapra på. 

Jag skulle nog hellre hålla ett artakvarium för dem faktiskt : )

Anmäl
2019-07-01 17:39 #2 av: Sebastian0403

Okej tack, men skulle palettciklider klara av att försvara sig själva mot dem?

Anmäl
2019-07-01 17:42 #3 av: Lillyrod

Ja det tror jag. Själv skulle jag inte välja fisk som ryker ihop hela tiden men det är jag det hahah.

Anmäl
2019-07-01 18:25 #4 av: PeG

Palettciklider klarar sig nog mot nästan allting som inte är tillräckligt stort för att äta dem. Det finns risker åt båda hållen men det är en av de möjliga kombinationer som kan fungera.

Anmäl
2019-07-01 18:25 #5 av: PeG

Palettciklider klarar sig nog mot nästan allting som inte är tillräckligt stort för att äta dem. Det finns risker åt båda hållen men det är en av de möjliga kombinationer som kan fungera.

Anmäl
2019-07-02 12:19 #6 av: Rovfisk

Palettciklider borde klara sig, men jag skulle, precis som det skrivs i #1, jag skulle hålla tigerbarberna själva.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-07-02 13:16 #7 av: Sebastian0403

#5 #6
Okej tack, men klarar/gillar tigerbarber ström vatten?

Anmäl
2019-07-02 18:22 #8 av: Lillyrod

zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=208&SOK=1

Tänk på att zoopet ofta har lite för lite i vattenvolym. Annars stämmer deras artbeskrivningar ganska bra tycker jag. 

Tigerbarber simmar bra så jag tror inte de har något emot strömt vatten : )

Anmäl
2019-07-02 18:34 #9 av: Sebastian0403

Tack!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.