Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Nybörjarhörnan

Sår på fisk

2019-07-01 17:14 #0 av: Aquarious

Kommer hem o hittar min kampfisk som har fastnat i hålet i kokosnöten, har nu ett sår på ryggen. Kan jag hälla i nåt läkande i vattnet eller är det bara att avvakta?!

Anmäl
2019-07-01 17:20 #1 av: Sebastian0403

Jag hade köpt ektozon salt och haft i för att förhindra att det blir svamp eller liknande, (finns oftast att köpa i djurbutiker)

Anmäl
2019-07-01 17:41 #2 av: Lillyrod

Vanligt salt duger precis lika bra. Det är samma sak till ett väldigt humant pris om man jämför. 

Anmäl
2019-07-01 19:14 #3 av: PeG

Jag hade avvaktat med att behandla men med ökad uppmärksamhet för allting som ser ut som en svampinfektion. Om något ser ut som svamp så behandla med salt.

Å andra sidan så kanske kampfiskar inte har något emot lite salt så att behandling i förebyggande syfte är ok

Anmäl
2019-07-02 07:25 #4 av: Aquarious

God morgon!
Piggare idag och såret ser bättre ut. Tack för era svar !😊

Anmäl
2019-07-02 12:17 #5 av: Rovfisk

Avvakta med salt, ser att du har snäckor och de gillar inte alt. Men håll koll på såret, blir det värre eller du ser att et blir "luddigt" så kan du använda lite salt i vattnet.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.