Annons:
Etikettövrigt
Läst 437 ggr
Desilita
2019-07-01 14:34

Starta upp nytt 120l

Hej!

I veckan kommer jag införskaffa mig ett 120l akvarium. Vet att jag inte kommer kunna ha i fisk förrän mitt gamla filtermedia kört ett tag, däremot är jag väldigt pepp och vill självklart redan nu börja planera.
Jag har två 32liters akvarium nu där jag har en del vildendlers som nu börjar bli för många, därav införskaffandet av det större. Så min plan är ju att de ska få ta upp den större delen(ca 20 inte inkluderat yngel) av akvariet, jag har dessutom 3 albino coridoras som också kommer att följa med (tänkte dessutom köpa 3 till eftersom jag vet de trivs i större grupp).  Jag ger ofta bort endler yngel så att det skulle bli överfullt i mitt 120 liters är ingen oro.
Jag tänkte utöver detta även skaffa några roliga räkor.
Bottensubstrat kommer vara en blandning mellan akvariumsand samt såna småstenar som säljs i alla fiskbutiker.

Så nu till min fråga. Jag vill gärna ha någon annan trevlig art i framtiden när värdena är stabila. Vet att det finns extremt mycket online kring detta men det är alltid trevligare med personliga berättelser/bilder, tänkte därför fråga vad era tips skulle vara?
Haft plattys tidigare och har inte så jättestort intresse för dem dessvärre även om det är väldigt kul att de ynglar så mycket.

Annons:
Cecilia.S
2019-07-01 15:18
#1

20 Endlers guppy + yngel + 6 albino corydoras + ett gäng räkor blir redan ganska mycket fisk till ett 120 L akvarium. Dessvärre är jag rädd att du inte har plats för särskilt mycket mer. Möjligtvis ett par av någon mindre Apistogramma-art, eller en hane med några få honor (beroende på artkrav). Jag personligen hade dock nöjt mig med det som redan är tänkt där i.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
2019-07-01 16:31
#2

Jag säger också att det är ganska fullt som det är. Har själv endlers och de blir stadigt fler. 

Jag hade inte valt att ha Apistogramma med endlers. I och för sig så blir det inga yngel då för apiston lär ta dem. Apistogramma är ganska brutala mot sina sambos så de behöver vara snabba för att komma undan anfallen. Endlers är ju inte det.

Draken
2019-07-02 12:05
#3

Håller med #1 och #2 Det är redan ganska fullt i ditt kar som det är.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Desilita
2019-07-04 16:20
#4

Hej! Tack för alla svar. Jag hade fått fel info och det visade sig vara ett 250liters akvarium.
Har startat en ny tråd och skulle uppskatta lite fisktips där istället! (hade redigerat denna om jag visste hur!!)

Draken
2019-07-05 12:29
#5

Jag låser denna tråd :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: