Annons:
Etikettallmänt
Läst 332 ggr
Sebastian0403
2019-06-30 11:37

Doppvärmare stänger av vid 25 grader?

Hej, i mitt 54 liters akvarium då går det en crowntail betta hane, då min förra doppvärmare gick sönder så köpte jag en ny igår (en jbl s50) så den är alltså 50 watt, jag kan ställa in den på vilken värme inställning som helst (jag kan till och med ställa den på 31) och den stängs alltid av vid 25 grader? Vad kan detta bero på? Och det finns en lampa som man kan se när den är på och av och on jag vrider den till 31+ grader så lyser lampan bara en kort stund för att sen slockna och akvariumet blir inte varmare en 25 grader, men jag har märkt att blir det kallare en 25 så sätts den på och börjar värma igen tills det blir 25 grader, Är den trasig?

Annons:
Draken
2019-06-30 12:15
#1

Låter ju lite konstigt. Man tycker ju att om den är ställd på 31 grader, så skall den ju vårma till 31 grader (hoppas att 31 grader bara var ett exempel, och inte ett faktum att du har värmaren på 31 grader :/ )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
2019-06-30 13:01
#2

1# hahah nej men jag försöker få upp det till iaf 28 grader till kampfisken, då jag har läst att det är bästa temperaturen för dom, men jag löste det, den var nog bara lite felkalibrerad, nu står den på 30 grader men värmer bara upp till 27, och sluter sen värma när den har nått 27 :)

PeG
2019-06-30 14:18
#3

De är ganska ofta felkalibrerade. Börja lågt och höj sakta temperaturen tills dess att du kommer dit du vill. En inställning på 25 grader kan på vissa doppvärmare ge en temperatur på 22 grader och på andra 28 grader. Nästan ingen doppvärmare jag köpt har varit helt rätt. Eftersom fiskar oftast är känsligare för varma temperaturer än för något kalla temperaturer så börjar jag hellre lite för lågt.

Upp till toppen
Annons: