Annons:
Etikettövrigt
Läst 521 ggr
isabellebju
2019-06-28 23:51

Tips till nytt akvarium

Heej! Vi ska förmodligen skaffa ett 450liters snart och skullemer än gärna vilja ha lite tips på fiskar och växter/inredning jag kan ha i akvariumet. Tar emot alla förslag, inte särskilt inriktad mot någon speciell stil, bara bomba på med idéer :)

Annons:
Lillyrod
2019-06-29 07:23
#1

För ett kar i den storleken är ju möjligheterna och variationerna oändliga. Det går helt enkelt inte att ge förslag : )

Välj en inriktning och ett huvudnummer i karet sen är det mycket lättare att få förslag på kompisar, inredning mm.

Kul med nytt kar 👍

Cecilia.S
2019-06-29 10:46
#2

Så roligt för er! Hoppas att allt går er väg 😊

Jag instämmer med #1, det är väldigt svårt att ge tips när möjligheterna är i stort sett oändliga. Med den storleken på kar så kan du verkligen välja mellan massor, men mycket beror på hur mycket tid och pengar du är villig att lägga på det hela.

Exempelvis ett stort kar med en ordentlig CO2-anläggning, aquascaping och en grupp Discus skulle enligt mig vara riktigt häftigt. Men det krävs nästintill en expert för att skapa och en stor bunt med pengar för att över huvud taget kunna förverkligas - sedan många timmars jobb även efteråt då akvariet står igång. En annan väg kan vara att skapa ett trevligt sällskapsakvarium, en tredje väg ett kar för mer rovgiriga fiskar och en fjärde väg kan vara att skapa ett aquaterrarium.

Det finns helt enkelt massvis med möjligheter, så det är önskat om du kan komma med några riktlinjer! 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

isabellebju
2019-06-30 09:04
#3

#1 #2 Gillar när det är nycket växter/naturbaserat, inte massa skepp eller dödskallar osv. Gillar att ha mycket växter, träbitar, kanske några stenar? Inte för tätt ihop dock. Såg en film på youtube någon gång om ett jättefint akvarie, kanske lite för grönt för min smak men man kan alltid sätta glesare! Kan försöka länka videon. https://m.youtube.com/watch?v=rD4EpxqgqxY

Cecilia.S
2019-06-30 10:06
#4

#3 Jag blev också väldigt inspirerad av Juwel-videorna innan jag startade upp mitt akvarium, men det man får tänka på där är att de har mycket specialutrustning. Ordentliga lysen med rätt styrka som passar bra för de valda växterna, bra soil och en CO2 anläggning. Resultatet i den länkade videon är svårt att uppnå om man inte är bra påläst och lägger bra med pengar på projektet 🙂 Dock drömmigt vackert.

Rötter och stenar går att bygga runt med, massvis! Bilda gömställen och grottor, forma ett landskap och bilda olika revir. Sedan plantera växter. Det kan bli riktigt trevligt även utan CO2. 

Vilken typ av fisk har du tänkt dig?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2019-06-30 12:06
#5

Vill du ha mycket växter, så kan jag iaf ge tupset att du skall inte ha malawi eller Tangnayika ;)

Men det finns oändligt mycket man kan göra med ett så stort akvarium.

Scalarer är ju mina absoluta favoriter, men där blir man lite begränsad på andra fiskar, så det kanske inte är en så bra ide, om man inte, som jag, älskar dem över allt annat ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-06-30 19:42
#6

Ciklider i någon form. Vill du ha mycket växter så kanske scalarer som föreslagits ovan tillsammans med någon dvärgciklid, kanske pansarmalar och en eller ett par varianter av tetror. Välj då tetror som inte går in i munnen på cikliderna. Scalarerna gillar också att gå med ungfödare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: