Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar

Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Sjukdomar

Hjälp - konstiga invånare i akvarium

2019-06-25 13:18 #0 av: Khmvh

Jag är nybörjare och har ingen aning om vad det här är för pluppar som sitter på gren och sten i akvariet. I akvariet bor vanligtvis bara en kampfisk och en zebrasnäcka. 

Någon som vet? Är det något som kan göra kampisen sjuk? 

Anmäl
2019-06-25 21:39 #1 av: Lillräkanf

Av bilden att döma Ser det ut som tofsalger. Enda sättet jag fick bort de är att skaffa siamesiska algätare. Man kan skrapa bort dem med om det fortfarande är "nya", men risken är att de blommar upp igen.
Siamesiska algätare kan man dock inte ha tsm med kampfisk om du inte har ett jättestort akvarie.
Det är inget farligt men det är vanligt och jobbigt. Någon annan kanske kan förklara bättre hur man får bort dem.. Om det nu är tofsalger då :)

Anmäl
2019-06-26 11:54 #2 av: 5ara

Jag har svårt att se vad det är men kanske har du fått in ”pest-snäckor”? Inget jag har någon egen erfarenhet av men läste lite om dom i en tråd här på iFokus: https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5cfa20908e0e7422dc00095b

Anmäl
2019-06-26 12:44 #3 av: PeG

De ser fluffiga ut när jag försöker zooma in så tofsalger är nog en bra gissning. Om de rör på sig så är det förstås något annat....

Anmäl
2019-06-26 17:43 #4 av: Lillräkanf

En bättre bild hade nog underlättat?

Anmäl
2019-06-27 16:26 #5 av: Rovfisk

ser ut som det kan vara början på tofsalger.  Men kan också vara mat (granulat) som har möglat.

Säger som de andra, en bättre bild skulle underlätta.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.