Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 813 ggr
isabellebju
2019-06-23 21:36

Mamma med yngel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Vi har en Molly som har blivit väldigt tjock, hon äter inte mer än de andra så det är väl en möjlighet att hon är med yngel? Isådanafall, föder hon snart? En gul mollyhona! Föder mollysar levande ungar?

Annons:
Cecilia.S
2019-06-23 21:58
#1

Halloj!
Ja, det ser ut som att hon bär på yngel. Mollys är levandefödare vilket betyder att de ynglar av sig levande yngel - och ganska ofta. Om man håller honor tillsammans med hanar, så är det inte helt förvånande om man skulle få sig en kull lite då och då. Ibland för ofta… 😉 Det är dock svårt att säga exakt när hon kommer att yngla av sig eftersom det är väldigt individuellt. Du får hålla utkik, helt enkelt, så blir det en surprise!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

isabellebju
2019-06-24 08:27
#2

#1 Å, vad kul då! Vi har just nu 12st mollysar, varav 5 hanar. Om denna honan är gravid finns det nig möjlighet att några fler också är det 😉 Då får vi bara hålla utkik! Bör vi ha henne i en yngeltank? Har en yngeltank redan då jag innan hade Platy som också föder väldigt mycket. Har scalarer i detta akvarium så kanske är det bäst att ha i yngel tank så dem inte äter upp alla yngel?

Draken
2019-06-24 09:22
#3

Går de med hanar, så är förmodligen alla med yngel. Du får bereda dig på att kanske sälja av lite yngel framöver, annars blir det alldeles överbefolkat i ditt kar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

isabellebju
2019-06-24 09:35
#4

#3 Det får jag förbereda mig på! Hanarna parar sig med honorna som galningar

isabellebju
2019-06-24 10:11
#5

#3 Ja det klart! Ska jag lägga honan i yngeltank när det börjar bli dags?

Cecilia.S
2019-06-24 10:28
#6

#5 Tänker du på yngelkasse, eller ett avsides akvarium?

Enligt min mening så är dock det bästa att låta henne få yngla av sig i akvariet och sedan behålla både mamma och yngel i det huvudsakliga akvariet. På så sätt tar man bort den stora stressfaktorn med att flytta över henne till ett annat akvarium alternativt en pytteliten yngelkasse som (helt ärligt) nästan enbart bidrar med stress för honan. Se istället till att du har en del växter i karet, t.ex. vallisneria, större flytväxter eller hornsärv m.fl. som ger gott om skydd till ynglen. Dom ger de starka och friska ynglen en stor chans för överlevnad, medan de svagare förs vidare på "naturlig väg".

I och med att du inte driver någon egentlig odling heller så har du ju inte någon större nytta av att behålla alla yngel. Genom att dra ner på beståndet på naturlig väg så minskar du ju faktiskt risken för nitritspik m.m. så det är ju mestadels fördelar för dig 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
isabellebju
2019-06-24 13:12
#7

Tittat lite närmare på henne och såg att hon hade en vit ”klump” under magen! Har hört att det kan kallas gravidfläck eller något liknande.

isabellebju
2019-06-24 13:17
#8

Nu har hon börjat föda! Så spännande!!

isabellebju
2019-06-24 14:17
#9

Nu är dem så firrarna ute!

Cecilia.S
2019-06-24 15:03
#10

Grattis!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: