Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2492 ggr
Cecilia.S
6/23/19, 9:03 PM

Fingerbitar-ligan #3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hallå där och välkommen till mig och min undervattens-värld! 🤗
Nu var det ett bra tag sedan som jag uppdaterade min gamla tråd, så det är på tiden att jag skapar en ny.

Här hemma står ett Juwel Rio 240 liters kar som en av mina kära huvudattraktioner. Det har i dagsläget stått igång i ungefär 2,5 år, men det är inte förrän nu som jag verkligen känner att jag har landat i vad jag faktiskt önskar ha för några krabater där i 😛 Valet som jag står så trygg med är ett Blå ciklid-par av odlingsvarianten Electric blue Acara (bildspel: honan), med Siamesiska algätare och Botia kubotai som finsällskap.

Idag reagerade jag på att hanen av ciklid-paret gömde sig i bakkanten av akvariet. Han kom fram till glasrutan, tog ett par tuggor mat och försvann sedan snabbt iväg till bakkanten igen efter att ha blivit ivägjagad av den större honan. Såklart var jag nyfiken på vad det var som inte stod rätt till, eftersom dessa två har uppfört sig väldigt trevligt under tiden de har bott här hemma hos oss… Och ganska så snabbt såg jag, att det är ju rom som han vaktar!
Honan blev säkerligen sur på gossen för att han inte var duktig nog och avstod maten, när det var hans tur att vakta… Hmpf 🥵 Nu håller jag tummarna för att de sköter om romen och (förhoppningsvis) framtida yngel bra, även om det är deras allra första kull. Tyvärr lyckades jag inte få någon bild på hanen med romen eftersom de har hittat ett riktigt toppenställe…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Catlady91
6/23/19, 9:19 PM
#1

Gud vilka fina fiskar! Kollat på sådana jag också, men tvekat lite då jag ansett mig ha för litet för dom(60l), men när jag flyttat kommer jag nog skaffa större kar till mina sällskapsfiskar 😊 har ett 250l också, men där går Malawi

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
6/23/19, 9:31 PM
#2

#1 Jag kan verkligen rekommendera dom! Väldigt trevliga fiskar 😍
Ja tyvärr är ju 60 L för litet för dom eftersom de blir ganska så stora, men ett i samma size som det till dina Malawi skulle säkerligen passa toppenbra (beroende på vattenvärden och sällskap såklart).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
6/24/19, 9:20 AM
#3

De är jättetrevliga, och lättlekta :)

Sätter en fena här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
6/24/19, 10:32 AM
#4

#3 Ja men visst är dom 🙂 Skönt med kvitto på att jag faktiskt lyckades välja ut en hane i affären - och att jag lyckades könsbestämma den stora honan. Inte alltid helt lätt med dessa…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Catlady91
6/24/19, 12:28 PM
#5

#2 kan de gå med Malawi?? PH ligger på 7,6-8 ungefär där, och har ganska fredliga fiskar. Förutom min ena demasonihane, som är lite kaxig ibland..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
6/24/19, 1:32 PM
#6

#5 Nej.  Acaran är en sydamerikansk ciklid, och de föredrar betydligt lägre ph

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
6/27/19, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Några dagar efter att romen hade upptäckts var de borta, så jag antog att föräldrarna hade gett upp. Det är ju trots allt deras första försök så jag har inte haft särskilt stora förhoppningar kring denna kull 😇 Men hanen har sedan dess stått och tryckt i ett av akvariets hörn, konstigt tyckte jag i och med att jag inte såg något underligt med varken honom eller omgivningen. Idag såg jag dock att han har en klump med yngel vid sig! Tjohoo😃 En pytteliten massa med massvis med svarta små prickar och slingrande "svansar" som rör sig hyperaktivt… Haha. Svårt att få bild på, men men.
Ynglen ligger i en tät klump vid sanden, precis intill väggen, där paret har grävt en sandgrop.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
6/30/19, 11:52 AM
#8

Grattis vad kul 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
6/30/19, 12:54 PM
#9

#8 Tackar 🙂 Tyvärr verkar det inte längre finnas några överlevare kvar. Jag chansar på att botierna är boven i dramat, eftersom hanen flyttade ynglen till en grotta där de små prickiga dammsugarna ofta håller till.
Bättre lycka nästa gång!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/1/19, 12:14 PM
#10

Lite taskig planering att flytta ynglen dit kanske ;) Men har de börjat lekt, så kommer de förmodligen leka igen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
7/22/19, 12:56 PM
#11

Paret har lekt igen. Förhoppningsvis är de inte så korkade att de flyttar ynglen igen 😉 Till skillnad från förra gången (då vaktade bara hanen) hjälps de båda åt den här gången. Eller ja, någorlunda… Hanen vaktar ca 23 h om dygnet medan honan tar den andra timmen, lite utspridda små stunder här och där över dan 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
7/23/19, 11:44 AM
#12

Spännande :) Hoppas de flyttar ynglen till ett bättre ställe den här gången (flytta dem kommer de att göra ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
7/23/19, 12:23 PM
#13

Här kommer en liten video från kläckningen igår: https://youtu.be/sLST-aG4u0U

Strax efter kläckningen flyttade föräldrarna ynglen till en rot, faktiskt ett väldigt bra ställe. Det enda problemet är att ynglen blev ett levande frukostbord nu på morgonen 😟 … där det var föräldrarna som var frukostgästerna.

Vi har nu försökt rädda de få överlevare som låg gömda i sprickan i roten och de ligger nu i en yngelkasse. I vanliga fall är jag emot yngelkassar och tycker att dom gör mer skada än nytta, men just den här gången var det den enda utvägen som innebar en chans till överlevnad för småttingarna. Så, nu håller jag tummarna för att vi har några kämpar som växer sig tillräckligt stora för att kunna överleva ute i 240 L karet sen. 🙂

Hoppas videon är bra! Det är första gången jag laddar upp något, faktiskt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
5ara
7/23/19, 3:15 PM
#14

Hoppas de du lade i yngelkassen klarar sig nu då. Kul med småttingar 🙂 Vad matar man dom med? Artemia-nauplier som scalarer?

Cecilia.S
7/23/19, 6:22 PM
#15

Tyvärr verkar de inte ha klarat sig 😕 Inväntar nästa lek och ser om föräldrarna kan sköta sig bättre den gången. Allra helst vill jag ju att de ska ta hand om ynglen själva, men för att lyckas med det behöver dom nog lite mer erfarenhet.

#14 Jag har inte hunnit få upp en frisimmande kull ännu så utfodring till småttingar har inte stått på schemat någon gång (tråkigt nog). Men jag hade tänkt ge små artemia 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
7/23/19, 9:06 PM
#16

#15 nej, vad tråkigt! Håller tummarna för att de blir duktiga yngelvårdare snart! Så vackra de är 🙂

Draken
7/23/19, 11:18 PM
#17

#15 Ge dem några gånger att försöka, förr eller senare kommer de att lyckas :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/5/19, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En av er efterfrågade en bild på 240 litern - och såhär ser det ut i dagsläget.
Inget märkvärdigt kanske men jag är väldigt nöjd ändå 😊

Blåcikliderna ger sig på växterna lite då och då, men de klarar sig ganska fint ändå. Gott om naturliga grottor bland stenarna och många andra gömställen lite här och var. Enkelt men trevligt och fiskarna verkar mer än nöjda!

Till framtiden funderar vi över ett par Gul Zebraciklid (svenskodlad), men för övrigt har vi inte så mycket planer för det här karet i nuläget.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/6/19, 12:25 PM
#19

Tjusigt :)

Ska ta itu med mitt stora också, men just nu gör jag endast kalla vattenbyten. För att hålla nere tempen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/6/19, 7:38 PM
#20

#19 Tack! :) Ja det är riktigt varmt. Men nu ska det vara kyligare hos oss ett tag, så det är skönt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
8/9/19, 11:36 AM
#21

Väntar till senare i höst innan jag gör något åt mitt, när jag har fått till en stabil temperatur :)

Har förlorat alldeles för mycket fisk redan, så jag avvaktar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/17/19, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

En trip upp till Stockholm stod på schemat för helgen och med därifrån kom bland annat denna lilla herre. Han är en svenskodlad Amatitlania nanolutea, eller mer känd som Gul Zebraciklid. Det här är en lite ovanligare art på marknaden som enligt mina ögon är riktigt snygg att se på 😍

Det är lite halvklurigt att hitta bra med information om den här arten eftersom den inte är särskilt vanlig inom marknaden. Zoopet säger inte särskilt mycket alls eftersom det krävs ett goldmedlemskap för att läsa om arten (vilket jag inte har), Nordiska Ciklidsällskapet ger mest ut litteratur om den och engelska artbeskrivningar kan inte heller ge särskilt mycket information.
Kontentan är väl egentligen att denna herre och hans lilla tjej (som ni kommer få se bild på) är två små mysterium, kanske de första som visas här på Akvariefisk iFokus 🙂
Jag ser fram emot att få lära känna dessa två individer lite mer och tycker att det ska bli väldigt spännande att se vad den här arten har att komma med!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/17/19, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#23

Som utlovat, några bilder på honan!

Hon är just nu något mindre än hanen och känns framför allt igen på sin svarta fläck i mitten av ryggfenan, som är en av de utvändiga könsskillnaderna hos den här arten. Hon har även lite tydligare svarta ränder och en lite mörkare kropp än hanen.

Bägge två har lysande blå ögon (arttypiskt)! 🌺

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/17/19, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

Ehm… Man kan nog påstå att våra siameser har växt på sig ganska ordentligt, framför allt om magen 😞😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/17/19, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Siamesisk algätare med Botia kubotai

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/17/19, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Paret tillsammans. Här kan man se skillnaderna i b.la. storlek, färg och fenform

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/17/19, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tittut!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
8/17/19, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Vår EB acara hona har växt till sig ordentligt och blivit riktigt snygg! 😍
Hon tar alltid uppmärksamheten när hon kan och är en riktig linslus, enkel att handmata och ett riktigt matvrak. Bossen i karet, men också störst.

Beklagar det smutsiga akvarieglaset… Vattenbyte och algskrapning står som vanligt på schemat inför helgen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/17/19, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

EB acara honan är betydligt större än hanen, tyvärr. Vi har försökt få tag i en större hane men det har tyvärr inte gått framåt alls. Erkänner att hanen kanske inte är den snyggaste…

Här är hon på lekhumör 🙂
De har lagt rom några gånger men tyvärr utan framgång (yngel har kläckts men ej överlevt). Hanen är ju dock väldigt liten än och vi har trots allt ett gäng matsugna botier i karet…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/18/19, 11:13 AM
#30

Nu blir jag lite fundersam, det ser nästan ut som hanen är honan och vice versa. "Hanen" är dels mycket mindre och han har mer rundad ryggfena än "honan"

De gula Zebracikliderna var otroligt vackra 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/18/19, 11:31 AM
#31

#30 Jo det är lite klurigt det där! Undrar fortfarande lite haha. Men jag tror att det är en del åldersskillnad mellan dom (honor kan också få förlängd stråle vid ryggfenan)… Den stora har även en större och djupare kurva i fenan vilket är typiskt för honor, medan hanar har mer raka linjer baktill. Bevisat är i alla fall att en är hona och en är hane, men oklart vilken som är vad haha ;) Får väl helt enkelt vänta och se med tiden. Visst är de vackra! :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
8/18/19, 11:45 AM
#32

Fick precis samma tanke som Rovfisk när jag tittade på bilderna… honan har en utdragen ryggfena med spets som sträcker sig ut över stjärtfenan. Trodde det var typiskt för hanar. Hanen har istället en ryggfena mer typisk för en hona; en aning rundad och sträcker sig inte ut över stjärtfenan på samma sätt 🤔 har du sett honan lägga ägg? Såg någon gång att du kollade efter äggläggningsrör på de två första du hade. Mina scalare-pojkar har lite av sin grej synlig ganska ofta. Honornas äggläggningsrör är mycket större och mer rundat till formen och jag har bara sett det i sin helhet strax innan lek, under lek (givetvis) och precis efter. De verkar inte lika benägna att simma omkring med en del av det synligt om det inte är lek på gång. Men vad vet jag. Blev bara lite konfunderad… Edit: missade ditt senaste svar. Jättefina bilder och fiskar 😀 så läckra zebror!

Cecilia.S
8/18/19, 1:41 PM
#33

#32 Har tyvärr inte lyckats se när de lägger äggen ännu, men hoppas få göra det snart så att man vet säkert🤪 Tur att zebrorna är enklare att könsbestämma haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
8/18/19, 2:23 PM
#34

#33 ja, om man lyckas se det så spelar det ju ingen roll hur fenorna ser ut 🙂 Haha! Ja, skönt att inte alla är lika svåra som EBA!

Annons:
Draken
8/20/19, 11:00 AM
#35

Tror att honan är en hane och tvärt om ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/20/19, 1:23 PM
#36

Ska hålla utkik under nästa lek 😛 Ni har säkert rätt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/20/19, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Honan har färgat ut mycket mer nu. Hon har blivit ljusare och mer gul över hela kroppen, med tydliga svarta ränder 😍

Jag tror att det är lek på G! Både honan och hanen är väldigt intresserade av varandra, gör till sig och skakar på kropparna. De rör sig mest kring en specifik grottöppning i karet och jagar bort blåcikliderna när de kommer för nära. Det är faktiskt en lättnad att se det (de skadar inte varandra, utan sköter det snyggt), eftersom zebrorna var ganska blygsamma till en början.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/20/19, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Honan och hanen spänner upp sig.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
8/20/19, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Hanen vid grottan. Det är den lilla öppningen strax till vänster och nedanför honom, mellan lavastenen och roten.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
8/20/19, 5:14 PM
#40

Åh, så tjusig man kan vara!!!

Draken
8/21/19, 11:14 AM
#41

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
8/25/19, 8:40 PM
#42

Nu var det strax över en vecka sedan som de gula zebracikliderna fick komma hem till oss. Några dagar efter hemkomsten började jag misstänka lek (redan!?) och javisst, dagen efter höll sig honan inne i en grotta, med rom på en bit skiffersten och med hanen utanför. Det var fyra dagar sedan.

Idag kläcktes rommen, så nu kan man se en brun liten hög med små liv ligga och dallra på botten under en noggrant vaktande och fortfarande knallgul hona. Hanen håller sig snällt i närheten och vaktar revirets gränser, men kommer då och då förbi för att hälsa på där inne i grottan. 😎 De verkar ha fina instinkter vilket är en stor lättnad.
Nu håller alla vi här hemma våra tummar, tassar, hovar och fenor för att några yngel ska klara sig till en måttlig storlek. Givetvis är inte förväntningarna skyhöga i och med att det är parets första försök - dessutom i ett sällskapsakvarium - men vad är en vardag utan en gnutta hopp?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
8/25/19, 9:50 PM
#43

Vad roligt! Grattis 😀 hoppas det fortsätter lika bra 👍

Cecilia.S
8/26/19, 7:02 AM
#44

#43 Tack 5ara! Det hoppas jag med.

Ynglen har överlevt sin första natt i alla fall, haha 🥳

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/26/19, 4:50 PM
#45

Grattis, vad roligt :D Hopas att några klarar sig i varje fall :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/26/19, 5:26 PM
#46

De lever fortfarande… Går och kikar med spänning varannan timme eller så haha 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
8/27/19, 9:17 AM
#47

har de samma instinker som övriga zebraciklider, så finns det nog stor möjlighet att de skulle kunna lyckas att dra upp ynglen :)

Men om du har ett akvarium stående som inte används, varför inte plocka upp några och föda upp dem själv ? :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/27/19, 10:41 AM
#48

#47 Har tyvärr inte lika mycket hemma som dig Rovfisk (och får inte skaffa hem mer heller) 😛 Annars är idén lockande! Det enda jag har att tillgå är ett 20 L nanoakvarium, med spricka.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
8/27/19, 4:51 PM
#49

ja då kan det ju bli lite problem ;) Även fast det inte hade varit en spricka i nanot, så hade det iaf inte funkat med storleken ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
8/31/19, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#50

En massa yngel! 😍

Idag lämnade ynglen sandgroparna och säkerheten vid lavastenarna för första gången! De har börjat simma runt, så man kan se små yngel sväva iväg lite då och då haha 😃 Föräldrarna är fortfarande lika flitiga med yngelvårdnaden som de har varit tidigare, men får lite mer att hålla koll på nu när de måste simma iväg och hämta yngel som är på en farlig upptäcktsfärd lite här och där. Sååå sött!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

TINTIN884
9/1/19, 6:47 PM
#51

Lycka till med ynglen!!

Cecilia.S
9/1/19, 6:58 PM
#52

Tack  Tintin😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/1/19, 7:37 PM
#53

#50 De är så otroligt snygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

TINTIN884
9/3/19, 4:39 PM
#54

Hur går det??

Cecilia.S
9/3/19, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#54 Haha, kul att du är så intresserad 😃

Det är nog ett 30-tal yngel som fortfarande är vid liv! De flyttas lite hit och dit i akvariet och kan nu simma bra själva, även på lite höjd. Föräldrarna flyttar in ynglen bland grottorna så snart det börjar bli dags att nattas och sedan ut igen under dagtid då de andra invånarna i karet håller sig på bra avstånd. De gula små rackarna har verkligen förtjänat respekt nu när de är så flitiga! 😛
Här kommer en bild på karet i sin helhet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
9/4/19, 3:14 PM
#56

Konstigt nog blir honan ivägjagad av hanen idag. Han har bitit sönder en del av fenorna och låter henne inte vara i närheten. Riktigt skumt, förstår inte riktigt vad som har hänt nu… De har samarbetat väldigt bra hittills och har fortfarande många yngel kvar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/5/19, 5:07 PM
#57

I vissa fall kan hanen vilja ta över "uppfostran" av ynglen själv (har varit med om det både med scalarer, Zebraciklider och Flowerhorn) men honan brukar oftast få vara med lite i utkanten, men fortfarande inom revirgränsen.

Har dock inte varit med om att honan blir "misshandlat" av hanen och bortjagad helt 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
9/5/19, 8:16 PM
#58

Många frågetecken senare så simmar de nu ihop igen och tar hand om ynglen tillsammans… Gissar att hanen förstod att det var alldeles för tufft att sköta om allt själv ☝️ Ibland förstår man sig verkligen inte på sina små fiskar, haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
9/7/19, 9:32 AM
#59

Vad bra att han kom till förnuft :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/5/19, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Update på karet :) Vi har en tapper överlevare bland zebraciklid-ynglen! Hoppas verkligen att den klarar sig. I så fall blir nog namnet Bear Grylls ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/5/19, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Lite växter från 55 litern. Får se om de klarar sig :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/5/19, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Lite fler växter. Vi har lite brunalger i det här karet och de har satt sig på växterna. Men de lever och växer i alla fall! På håll är det fint ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
10/5/19, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Kubotai botior

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/5/19, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

EB Blåciklid

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/5/19, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Bilden är dålig… Men kikar man ordentligt så går det nog att se ynglet :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/6/19, 10:48 AM
#66

Snyggt :) Tror säkert att växterna överlever i karet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/6/19, 11:03 AM
#67

#66 Tack. Hoppas det :) Men håller mest tummarna för att lilla Bear Grylls ska överleva, det vore riktigt skoj!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
10/10/19, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Äntligen har jag lyckats fånga Bear Grylls på bild! :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
10/10/19, 7:14 PM
#69

Nämen, gud så söt 😍 vad kul att se!!!

Annons:
Draken
10/11/19, 9:08 AM
#70

Vilken liten sötnöt 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/11/19, 7:23 PM
#71

Det är lite häftigt att ränderna redan syns så tydligt. Ynglet är inte större än ca 1 cm, så det är verkligen intressant att se! Till en början var de helt grå, sen fläckar och nu det här.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/12/19, 1:55 PM
#72

Skall bli spännande att följa denna lilla sötnos genom uppväxten :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/18/19, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

8 dagar senare har han börjat färga ut i gult! Tycker även att det svarta har stärkts, både i ansikte och i ränder.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
10/18/19, 11:37 PM
#74

Så tjusig han har blivit 😀

Cecilia.S
10/19/19, 12:19 AM
#75

Eller hur! Nu syns det verkligen att det är en Gul Zebraciklid, eftersom han nästan ser ut som sina föräldrar men kraftigt förminskad ;) Ser fram emot att se honom utvecklas mer! Snart går det säkert att urskilja vilket kön den har också. Han har hittills benämns som en han pga sitt namn Bear Grylls haha, men vi får se! Tycker mig skymta lite svart i mitten av ryggfenan…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/19/19, 12:18 PM
#76

wow så tjusig han har blivit  😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
10/20/19, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Nu var det visst dags för en ny omgång lek! De gula zebracikliderna har färgat ut ordentligt och hållt sig kring en kokosnöt. Förra gången lekte dom i andra änden av karet men kokosnöten är verkligen toppen. De flesta ynglen blev uppätna under de första dagarna under deras första omgång, men här i kokosnöten är det ingen som kan komma åt dom förrän de är frisimmande :) Glad matte!! Observera sandhögen längs glaskanten… Dom har spottat ut all den sanden ur kokosnöten haha!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/20/19, 2:44 PM
#78

Spännande :) Hoppas du klarar fler yngel denna gång :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/19/20, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Lite överväxt kanske men det är ganska så snyggt tycker jag 😃

Har varit alldeles för slarvig med växtnäringen i det här karet! Som tur är så växer det på ganska så bra ändå men nu har jag, sedan bara någon vecka tillbaka, börjat ge veckovis igen. Jag som är så dålig på att minnas när jag gör vattenbyten och ger växtnäring har gjort en liten tabell där jag fyller i varje gång, så slipper jag hålla koll i huvudet hela tiden. Väldigt praktiskt för en sådan som mig 😊

För övrigt gillar jag upplägget i det här karet. Går att göra betydligt snyggare men det finns massvis med bra grottor här som cikliderna använder flitigt. Det gula zebraciklid-paret har hittills använt en trång liten grotta vid stubben och efter det kokosnöten, men har bara fått en överlevare än så länge. Lite trist kanske men naturen får ha sin gång. Jag är egentligen "glad" över att inte få för många yngel då det kan bli så klurigt att göra sig av med dom annars. Vi har nämligen inga djuraffärer i närheten, som kan tänkas ta emot dom. För att ta sig dit måste vi resa en bit.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/19/20, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#80

Zebracikliderna. En på honan och en lite halvdan familjebild haha.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/19/20, 6:08 PM
#81

Jag har en almanacka där jag skriver upp när jag gör vattenbyte och gör rent pumparna. Skulle aldrig komma ihåg annars.

Lika fint kar här minsann.

Cecilia.S
1/19/20, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Lilla Bear Grylls 😍 Denna lille icke-könsbestämda individ är en riktig överlevare. Självklart ska hen få ett namn efter den legendariske överlevaren, haha 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/19/20, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

En kubotai, eller polka-dot, botia som snuttar lite på en lavasten. Tycker dom är läckra att se på.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
1/19/20, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#84

Ljuset gör allt… Som en regnbåge på den ena bilden. Vet inte riktigt vad som hände, bägge två är tagna med samma inställningar på mobilen och är oredigerade. Tycker denna är riktigt snygg! Blå ciklid, troligen hane. Alltid väldigt leksugen men partnern verkar (tyvärr) ha väldigt dåliga gener och har ingen aning om hur man gör vid lek. Den växer knappt och är riktigt ynklig och ful (förlåt 😊), medan denna har blivit väldigt snygg.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/19/20, 6:32 PM
#85

Väldigt snygg. Kanske tur att den dåliga inte vill leka. Man vill ju inte sprida det vidare.

Cecilia.S
1/19/20, 6:43 PM
#86

#85 Håller med 👍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
1/20/20, 9:11 AM
#87

Vad snyggt karet är! Håller med om att det inte gör något att det är lite överväxt. Bear Grylls ser ut att ta sig fint 🙂 förstår verkligen vad du menar med att man inte vill ha en massa yngel. EBA:n är supersnygg och botiorna är också väldigt fina 🙂

Cecilia.S
1/20/20, 5:09 PM
#88

#87 Tackar och bockar 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/21/20, 3:26 PM
#89

Tycker det ser jättefint ut, trots att det ä lite övervuxet 😍

Blåcikliden är garanterat en hane, men jag undrar, kan den andra också vara en hane ? Jag menar eftersom den uppenbarligen inte växer och inte vill leka ? Eller har du sett att de leker ?

OM den andra är en hane, så kan den vara undertryckt av den större. Bara en liten fundering så här i ren allmänhet 😊 Otroligt snygg är han i varje fall.

Och Zebrorna dreglar jag efter varje gång jag ser dem 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/21/20, 5:22 PM
#90

#89 Tycker bägge två ser ut som hanar. Mysteriet är bara att dom har lagt rom som kläckts en gång 😂 Lyckligt nog klarade sig inga yngel, för uppenbarligen har den ena dåliga gener så dom vill jag gärna inte föra vidare.

Haha ja zebrorna är otroligt snygga! Så glad över lilla Bear Grylls också. Kommer vara kämpigt att flytta iväg honom sen när han blir större… Vet inte riktigt när det blir dags eller vart han ska någonstans men drömmen hade ju varit om han flyttade hem till dig 😉 Lite lång resa bara misstänker jag. Från Södra Stockholm.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
1/21/20, 5:35 PM
#91

#90 Ja men då är det ju två av olika kön, men de kanske inte kompar ihop helt enkelt.

Jag skulle inte bli ledsen om det flyttade några hem till mig , jag och maken är ju i Stockholm lite då och då under sommaren, man kanske skulle kunna träffas en sån gång 😃😎

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/21/20, 5:42 PM
#92

Absolut 😎 Hittills har vi lilla Bear Grylls som ensamt yngel. Föräldrarna har bytt boplats efter det så botierna är på dom vilket resulterar i 0 överlevare bland de senaste kullarna… Lite trist men är glad över Bear i alla fall. Hen växer långsamt (går på frysfoder, tabletter och grönsaker) men det ser jag bara som något positivt - då utvecklas han ordentligt i alla fall utan att det blir uppsnabbat av specialmat 😃
Tror den kommer bli väldigt snygg. Föräldrarna är det i alla fall ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/21/20, 6:15 PM
#93

Det bästa är att låta dem växa upp i sin egen takt. Det gynnar bara stora grossister att föda upp dem på snabbast möjligt vis, Det gynnar varken mig som köpare eller, framförallt, djuren

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/21/20, 6:35 PM
#94

#93 Samma tänk hos dig som hos mig då 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/21/20, 6:38 PM
#95

😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/25/20, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Såhär kan det också se ut… 😂

Brukar göra om i karet lite till och från, för att bryta revir och låta fiskarna skapa nya. Dessutom är det en kul sysselsättning efter en bra nattsömn och brukar ofta leda till lite nykärlek i akvariet. Nu var det länge sedan senast, men brukar göra såhär med månaders mellanrum.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/25/20, 7:28 PM
#97

Ser fram emot resultatet. Alltid kul att göra om lite när man inte är tvungen : )

Annons:
Cecilia.S
1/25/20, 7:30 PM
#98

Eller hur 😍 Tror efterbilden kommer få delas upp i två. En grumlig idag och en någorlunda okej imorgon 😂 tar så lång tid för skiten att lägga sig efter att det har börjat grumla.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/25/20, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

#96 JÖSSES 😮 Men jädrarns vad jag känner igen det där 😂 Men det blir ju så himla bra när det är klart 😃

Snyggt va …eller inte …😎😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/25/20, 9:27 PM
#100

#96 ja, det var verkligen en rejäl insats du gör. Instämmer med #97; ser fram emot resultatet!

Cecilia.S
1/25/20, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Några timmar senare… Rötter, sten och växter fick placeras i blindo haha. Anubias och javaormbunkarna lät jag flyta så länge, kommer plantera dom imorgon när läget är lite klarare. ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/25/20, 9:52 PM
#102

#99 HAHA! En del jobb med den där du 😂Eller hur! Fast, tja… Har ju typ ingen aning om hur det faktiskt ser ut just nu. Flera timmars arbete men noll koll. Blir spännande imorgon 😎

#100 Härligt! Kan lova dig att jag också ser fram emot att få se resultatet 🤪😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/25/20, 9:53 PM
#103

När jag gjorde om i 152-liters karet så plockade jag ur allt utom fisken. Sen såg jag ingenting. Lät det vara med pumpen igång i någon timma och sen kunde jag börja greja igen. Precis när man tagit ur allt så ser man absolut ingenting 😃

När man sen satt tillbaka allt så ser man ingenting igen. Det är ett spännande arbete.

Cecilia.S
1/25/20, 9:58 PM
#104

#103 Likadant här, allt ut förutom en av växterna och fiskarna. Bara det att jag inte riktigt hade tid att vänta mer än 1 timme… Blev lite bättre men så kände jag mig tvungen att ändra om sanden lite till och det kostade mig kan jag lova 😃😭😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
1/25/20, 10:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Ser också fram emot resultatet 😃

#102 Nu ser det ganska hyfsat ut ;)

Lampan är släckt så man kanske inte ser så mycket ;) Måste dessutom göra ren FX6'an, det börjar bli dålig flås i den ;) Ska även passa på att göra ett mindre vattenbyte med svalare vatten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
1/25/20, 10:27 PM
#106

#105 😍

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/26/20, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

Ett dygn senare, fortfarande lite disigt i vattnet men nu går det i alla fall att se hur jag placerade ut allt igår kväll 😂 Tycker det blev helt okej! Ser fram emot att växterna ska sätta fart, köpte nämligen ett par nya.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/26/20, 6:31 PM
#108

Buhu jag vill ha klickbara bilder 😭

Annars ser det bra ut

Cecilia.S
1/26/20, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#109

De Gula Zebracikliderna älskar sin lilla kokosnöt så självklart får dom behålla den. Efter den här ommöbleringen har dom sin kokosnöt i vänstra bakre hörnet, medan blåcikliderna har en större stengrotta i högra bakre hörnet. Däremellan finns både växter, en stor rot och stenar för att bryta av reviren. Bredvid kokosnöten har jag planterat en ny växt, echinodorus ozelot. Det är en slags svärdsplanta, som förhoppningsvis kommer rota sig ordentligt och växa på sig med tiden :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/26/20, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#110

Den andra grottan. Har försökt bygga den på så sätt att det bara finns en ut-/ingång. 

Botierna vid ingången :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/26/20, 6:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#111

Det är inte ofta som bägge arterna av algätare finns med på en och samma bild haha! Lite storleksskillnad dock, särskilt med tanke på att de små är i framkant. I verkligheten är storleksskillnaden ännu större.

Köpte mig även en echinodorus bleheri!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Cecilia.S
1/26/20, 6:41 PM
#112

Nämen, trodde det var den varianten som var klickbar 😂
Ändrade så nu går de att klicka på! #108

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/26/20, 6:43 PM
#113

👍

5ara
1/26/20, 6:52 PM
#114

Så snyggt du gjort!!! Mycket fina bilder!

Lillyrod
1/26/20, 6:55 PM
#115

Har köpt Enchinodorus en gång. Fick med mej sammetsalger på den. Köpt i butik i stan. Jag fick slänga den och många fler. Sen har det inte blivit fler sådana. De blir ju ganska stora så passar inte i de karen jag har igång idag tyvärr.

Cecilia.S
1/26/20, 7:13 PM
#116

Ajdå! Hoppas få slippa det 🤐 Alger har jag nog med i 55 litern så det behövs verkligen inte i 240 litern också. Tycker de är otroligt vackra så hoppas att de kommer trivas snarare än dra med sig en massa problem 🤔

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
1/26/20, 7:18 PM
#117

Jag tror det var affären i fråga som inte hade koll. Tyvärr. Väldigt ansedd akvarieaffär för övrigt. 

Algen syntes inte förrän några dagar in hemma hos mej. Det var när jag hade 222-litern igång. Inget som hänger med växten vad jag vet utan det var nog bara ren otur.

Draken
1/27/20, 12:18 PM
#118

OJ vilken skillnad 🙂 Är jättesnyggt ju 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Cecilia.S
1/28/20, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Fiskarna verkar också riktigt nöjda med ombyggnationen 😊

Blåcikliderna har faktiskt lekt, såg dom lägga rommen igår. Precis som vi trott nu den senaste tiden är honan den lille och hanen den stora. Det kan förklara den stora storleksskillnaden, men misstänker att dom ska vara lite mer jämna ändå? Bilden som jag bifoga är lite äldre, så bägge två har växt på sig lite till. Nu är dom lite jämnare.

Dessa två har inte samma bra instinkter som mitt par av Gul Zebraciklid - istället för att välja att boa i grottan eller någon annan bra hålighet i karet valde dom den stora öppna roten som är mitt i smeten av allt. Det kommer vara helt omöjligt för dom med tanke på botierna, som kan komma från i stort sett alla håll och kanter. Man kan inte kalla dom för smarta i alla fall… 😟😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/28/20, 9:03 AM
#120

Grattis, hoppas det blir något av rommen :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/28/20, 12:48 PM
#121

#119 kul att fiskarna verkar gilla det!!! Med tanke på att du inte vill avla på den lilla honan kanske det är lika bra att deras val av äggläggningsplats inte är så bra…?

Cecilia.S
1/28/20, 9:30 PM
#122

#121 Jo men precis. Å andra sidan har hon bra instinkter medan hanen är snygg, så om det blir någon överlevare är det inte hela världen. Har jag tur väger generna upp varandra och i så fall kan det nog bli ett gäng snygga avkommor. Men jag hade aldrig satt henne i ett avelskar 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Cecilia.S
1/30/20, 10:22 AM
#123

Några rom kvar? Nix. Inte förvånad med tanke på deras…. väl, eh, utvalda boplats… 🤪

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1/30/20, 11:57 AM
#124

De kommer förmodligen leka fler gånger ;) De brukar inte ge sig efter misslyckad lek ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
1/31/20, 8:20 AM
#125

#122 ja, vem vet; de två tillsammans kanske ger en riktigt bra genuppsättning. Hoppas de försöker snart igen och att de väljer ett bättre ställe 🙂

Annons:
Cecilia.S
2/1/20, 10:19 AM
#126

#125 Vi får se. Dessa två har alltid varit lite halvkorkade när det väljer val av boplats 😂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: