Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (14) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser

Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Berättelser

Fingerbitar-ligan #3

2019-06-23 21:03 #0 av: Cecilia.S

Hallå där och välkommen till mig och min undervattens-värld! Kramas
Nu var det ett bra tag sedan som jag uppdaterade min gamla tråd, så det är på tiden att jag skapar en ny.

Här hemma står ett Juwel Rio 240 liters kar som en av mina kära huvudattraktioner. Det har i dagsläget stått igång i ungefär 2,5 år, men det är inte förrän nu som jag verkligen känner att jag har landat i vad jag faktiskt önskar ha för några krabater där i Lipar Valet som jag står så trygg med är ett Blå ciklid-par av odlingsvarianten Electric blue Acara (bildspel: honan), med Siamesiska algätare och Botia kubotai som finsällskap.

Idag reagerade jag på att hanen av ciklid-paret gömde sig i bakkanten av akvariet. Han kom fram till glasrutan, tog ett par tuggor mat och försvann sedan snabbt iväg till bakkanten igen efter att ha blivit ivägjagad av den större honan. Såklart var jag nyfiken på vad det var som inte stod rätt till, eftersom dessa två har uppfört sig väldigt trevligt under tiden de har bott här hemma hos oss... Och ganska så snabbt såg jag, att det är ju rom som han vaktar!
Honan blev säkerligen sur på gossen för att han inte var duktig nog och avstod maten, när det var hans tur att vakta... Hmpf Pustar Nu håller jag tummarna för att de sköter om romen och (förhoppningsvis) framtida yngel bra, även om det är deras allra första kull. Tyvärr lyckades jag inte få någon bild på hanen med romen eftersom de har hittat ett riktigt toppenställe...

Medarbetare på Ridsport & AkvariefiskBlomma
Häst • Hund • Akvaristik • Foto • Digitala målningar

Anmäl
2019-06-23 21:19 #1 av: Kampfisk

Gud vilka fina fiskar! Kollat på sådana jag också, men tvekat lite då jag ansett mig ha för litet för dom(60l), men när jag flyttat kommer jag nog skaffa större kar till mina sällskapsfiskar 😊 har ett 250l också, men där går Malawi

60l sällskapskar, 250l malawikar
Anmäl
2019-06-23 21:31 #2 av: Cecilia.S

#1 Jag kan verkligen rekommendera dom! Väldigt trevliga fiskar Kär
Ja tyvärr är ju 60 L för litet för dom eftersom de blir ganska så stora, men ett i samma size som det till dina Malawi skulle säkerligen passa toppenbra (beroende på vattenvärden och sällskap såklart).

Anmäl
2019-06-24 09:20 #3 av: Rovfisk

De är jättetrevliga, och lättlekta :)

Sätter en fena här :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-06-24 10:32 #4 av: Cecilia.S

#3 Ja men visst är dom Glad Skönt med kvitto på att jag faktiskt lyckades välja ut en hane i affären - och att jag lyckades könsbestämma den stora honan. Inte alltid helt lätt med dessa... 

Anmäl
2019-06-24 12:28 #5 av: Kampfisk

#2 kan de gå med Malawi?? PH ligger på 7,6-8 ungefär där, och har ganska fredliga fiskar. Förutom min ena demasonihane, som är lite kaxig ibland..

60l sällskapskar, 250l malawikar
Anmäl
2019-06-24 13:32 #6 av: Rovfisk

#5 Nej.  Acaran är en sydamerikansk ciklid, och de föredrar betydligt lägre ph

Anmäl
2019-06-27 21:51 #7 av: Cecilia.S

Några dagar efter att romen hade upptäckts var de borta, så jag antog att föräldrarna hade gett upp. Det är ju trots allt deras första försök så jag har inte haft särskilt stora förhoppningar kring denna kull Oskyldig Men hanen har sedan dess stått och tryckt i ett av akvariets hörn, konstigt tyckte jag i och med att jag inte såg något underligt med varken honom eller omgivningen. Idag såg jag dock att han har en klump med yngel vid sig! TjohooSkrattar En pytteliten massa med massvis med svarta små prickar och slingrande "svansar" som rör sig hyperaktivt... Haha. Svårt att få bild på, men men.
Ynglen ligger i en tät klump vid sanden, precis intill väggen, där paret har grävt en sandgrop.

Anmäl
2019-06-30 11:52 #8 av: Rovfisk

Grattis vad kul Glad

Anmäl
2019-06-30 12:54 #9 av: Cecilia.S

#8 Tackar Glad Tyvärr verkar det inte längre finnas några överlevare kvar. Jag chansar på att botierna är boven i dramat, eftersom hanen flyttade ynglen till en grotta där de små prickiga dammsugarna ofta håller till.
Bättre lycka nästa gång!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.