Annons:
Etikettövrigt
Läst 1520 ggr
isabellebju
6/16/19, 10:26 AM

Mina tigerbarber äter på min scalare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Igår kväll när jag skulle mata mina fiskar upptäckte jag att min Scalare gömde sig bakom våran trädbit/inne i växterna vilket den inte brukar göra! De senaste dagarna har den gömt sig lite men inte lika mycket som igår. Jag tog handen på glaset utanför så att den skulle komma upp, vilket den gjorde. När den simmade upp upptäckte jag det hemska, scalarens fenor var av till hälften (På bilden) och jag trodde först att det var våran andra Scalare, att den hade bråkat. Men efter att de hade fått mat så såg jag att mina tigerbarber (10st) var och bet av fenorna på den! Beslutade mig att fånga upp dem med hov och ha dem i en hink (hyfsat stor) bredvid akvariumet tills jag kommit på en bra lösning! Jag har några olika alternativ och skulle gärna vilja veta vad ni tycker vi ska göra. Först funderade vi på att lämna tillbaka dem och byta ut mot några som kostar lika mycket, men akvariebutikerna vill antagligen inte få tillbaka fiskar då dem sa att dem skulle funka ihop! Vi tog ner vårat andra akvarium (54liter) för några dagar sedan då fiskarna där var väldigt gamla och dog (Det var 3 st kvar men dem fick flytta till vårat nuvarande som är 180liter) Skulle vi kunna ställa upp det igen? Ta vatten från det andra och köpa nya saker? Eller måste vi sälja fiskarna? Glad över svar! :)

Annons:
Lillyrod
6/16/19, 11:39 AM
#1

Barber är allmänt inte särskilt snälla. De är fenbitare. Är det då tigerbarber så är de riktigt besvärliga att ha med andra fiskar.

Jag gjorde misstaget att köpa gröna tigerbarber en gång för länge sen för jag tyckte de var så fina. Två dagar senare gick jag tillbaks med dem. De lemlästade allt annat i karet. 

Du lär inte få några pengar för dem om du lämnar tillbaks dem men det är nog ändå det bästa att göra. Du kan ju inte ha dem ihop med skalarer som du ju har märkt. Min åsikt är att de ger sig på allt de kan klara av. Ingen fisk jag är förtjust i 😕

Skalare behöver också större än 180 liter om de ska kunna växa och utvecklas rätt.

Lycka till med dina fiskar!

Draken
6/16/19, 1:04 PM
#2

Barber är inga snälla fiskar. jag har själv Odessabarb, och de hör till de lugnare/snällare barberna. Har inte sett att de är på fenorna till de andra fiskarna, men skulle jag e det då ryker de direkt.

De är fastboende i "Grow up" akvariumet. Och där har jag just nu endel ciklider på tillväxt som jag inte vill att de skall tugga sönder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
6/16/19, 8:40 PM
#3

Håller med övriga. Det bästa är nog att lämna tillbaka dom, tyvärr 🤔

Barber över lag är, som tidigare nämnt, kända fenbitare - särskilt tigerbarber. Jag skulle därför vilja anse att butiken hade fel i att tigerbarber fungerar ihop med scalarer, du bör därför ha rätten till att få lämna tillbaka dom och eventuellt få byta in dom mot någonting annat.

Som Lillyrod nämnde i #1 fungerar scalarer i 180 L tillfälligt, men för att kunna växa i ordentligt utrymme krävs större volym än så. Har du möjlighet att byta upp till ett större kar i framtiden så skulle det vara toppenbra 🌺 Tyvärr hålls många scalarer i för små utrymmen eftersom butikerna oftast inte informerar om hur stora de faktiskt blir - framför allt i höjd.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
6/17/19, 12:57 PM
#4

180 är gränsfall, även när de är små. Är höjden däremot 50 eller mer, så fungerar det ett tag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
6/17/19, 8:07 PM
#5

Som andra påtalat så är det en väldigt dum ide att ha Scalare med tigerbarber som är en riktig fenbitare. Har haft tigerbarber och det är riktiga tuffingar och mobbare. Min erfarenhet av tigerbarber är dessutom att har dom inga andra arter att mobba så tar dom en av sina egna om stimmet är litet.

För övrigt en mycket trevlig akvariefisk i mina ögon och jag kommer säkert ha dessa igen någon gång för dom var riktigt roliga & fina att se på.

54 liter är för litet för tigerbarber och är dom bara 10 i antalet så finns risken att dom ger sig på varandra eller utser en hackkyckling så då har ni snart bara 9

Upp till toppen
Annons: