Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1126 ggr
Lillräkanf
2019-06-14 21:36

Taskiga räkor...

Så jag köpte ett gäng ottisar. och jag är livrädd att de kommer svälta ihjäl. Tabletterna som jag lägger ner bär räkorna iväg till sig själva. Räcker det verkligen att lägga ner gurka och broccoli mm till dem. Ottisarna är skygga och är inte precis dem som tar plats men det gör räkorna och de vågar inte ta för sig när räkorna är framme och äter på tex gurkan Tips?

Annons:
Cecilia.S
2019-06-14 21:57
#1

Finns det möjlighet att ge fodret i två olika delar av akvariet samtidigt så kanske det kan vara en lösning. Men det beror givetvis på hur akvariet ser ut (inredning, volym m.m.) och var alla räkorna håller hus 🙂 Gurka och broccoli är superbra för både räkor och ottos men jag är osäker på om det verkligen räcker som "basföda".

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

conversano
2019-06-15 01:31
#2

Sköt om algerna i karet så finns det alltid mat till öves åt ottisarna, om tabletterna inte räcker till.

Draken
2019-06-15 12:41
#3

Ottos , föredrar alger, men om du inte har det, så prova med förslaget i #1, om akvarievolymen tillåter det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillräkanf
2019-06-15 15:11
#4

Jag har provat att fodra på olika delar av akvariet men det hjälper inte, har många räkor som springer runt i hela akvariet. Hur sköter jag om mina alger? Fler ljustimmar? Växtnäring?

PeG
2019-06-15 18:05
#5

Fler ljustimmar samt framförallt kväve och fosfor brukar gynna alger. Notera att många sorters växtnäring förakvarier saknar dessa båda näringsämnen just för att de gynnar alger och skapas naturligt från foder/ avföring från fiskar mm. Öka långsamt så att inte algerna fullständigt exploderar.

Lillräkanf
2019-06-15 18:52
#6

Finns det kväve och fosfor på flaska till akvarier?

Annons:
5ara
2019-06-15 19:24
#7

Jag göder med PMDD och har pulver med fosfat och kväve blandat i vatten i två halvlitersflaskor så det finns att få tag på utan problem 🙂 dock inte i vanliga djuraffärer vad jag vet utan jag har beställt på nätet.

Lillräkanf
2019-06-16 01:12
#8

Tackar :)

PeG
2019-06-16 10:26
#9

Även andra märken brukar ibland ha kväve/fosfor i en separat flaska eftersom brist på dessa kan uppstå i tätt planterade akvarier med inte så många djur.

Upp till toppen
Annons: