Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (14) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl

Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Räkor, snäckor, amfibier m.fl

Taskiga räkor...

2019-06-14 21:36 #0 av: Lillräkanf

Så jag köpte ett gäng ottisar. och jag är livrädd att de kommer svälta ihjäl. Tabletterna som jag lägger ner bär räkorna iväg till sig själva.
Räcker det verkligen att lägga ner gurka och broccoli mm till dem. Ottisarna är skygga och är inte precis dem som tar plats men det gör räkorna och de vågar inte ta för sig när räkorna är framme och äter på tex gurkan
Tips?

Anmäl
2019-06-14 21:57 #1 av: Cecilia.S

Finns det möjlighet att ge fodret i två olika delar av akvariet samtidigt så kanske det kan vara en lösning. Men det beror givetvis på hur akvariet ser ut (inredning, volym m.m.) och var alla räkorna håller hus Glad Gurka och broccoli är superbra för både räkor och ottos men jag är osäker på om det verkligen räcker som "basföda".

Medarbetare på Ridsport & AkvariefiskBlomma
Häst • Hund • Akvaristik • Foto • Digitala målningar

Anmäl
2019-06-15 01:31 #2 av: conversano

Sköt om algerna i karet så finns det alltid mat till öves åt ottisarna, om tabletterna inte räcker till.

Anmäl
2019-06-15 12:41 #3 av: Rovfisk

Ottos , föredrar alger, men om du inte har det, så prova med förslaget i #1, om akvarievolymen tillåter det.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2019-06-15 15:11 #4 av: Lillräkanf

Jag har provat att fodra på olika delar av akvariet men det hjälper inte, har många räkor som springer runt i hela akvariet.
Hur sköter jag om mina alger? Fler ljustimmar? Växtnäring?

Anmäl
2019-06-15 18:05 #5 av: PeG

Fler ljustimmar samt framförallt kväve och fosfor brukar gynna alger. Notera att många sorters växtnäring förakvarier saknar dessa båda näringsämnen just för att de gynnar alger och skapas naturligt från foder/ avföring från fiskar mm. Öka långsamt så att inte algerna fullständigt exploderar.

Anmäl
2019-06-15 18:52 #6 av: Lillräkanf

Finns det kväve och fosfor på flaska till akvarier?

Anmäl
2019-06-15 19:24 #7 av: 5ara

Jag göder med PMDD och har pulver med fosfat och kväve blandat i vatten i två halvlitersflaskor så det finns att få tag på utan problem 🙂 dock inte i vanliga djuraffärer vad jag vet utan jag har beställt på nätet.

Anmäl
2019-06-16 01:12 #8 av: Lillräkanf

Tackar :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.