Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Räkor, snäckor, amfibier m.fl

Jättar

2019-06-13 19:14 #0 av: Lady2016

Mina jättar är galna nu. Lägger ägg klumpar, typ varje natt...

Plockar bort minst 4-5 st klumpar, varje vecka. I ETT kar...
Jag har redan en hel del jättar, och vill inte ha fler.
Försökt att sälja dem på min akvarieförenings månadsmöten men där går det inte. Även på dv snäck-grupper på Fb
Är det bara att ihjäl de man inte vill ha kvar?

Anmäl
2019-06-13 21:46 #1 av: Rovfisk

Det är svårt när de blir för många. Beroende på vad du har för storlek på karet, så kan du införskaffa Botior, så håller de beståndet nere.

Annars så får du plocka klasarna för hand när du ser dem.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-06-14 22:02 #2 av: Cecilia.S

Håller med Rovfisk. Botior är toppenbra på att hålla snäck-beståndet nere. Dessutom väldigt nyfikna och häftiga fiskar, enligt mig. Glad Hur stort kar har du?

Anmäl
2019-06-15 19:46 #3 av: Lady2016

#2 200 liters, är det kar de mest härjar i
Skulle Pakistan botior funka där?
De får gärna äta upp alla snäckor som finns där. Förutom då äpplena, som får flytta då vid ev inköp av botior

Anmäl
2019-06-15 19:48 #4 av: Lady2016

# 1 Plockar bort alla klasar/klumpar jag ser, varje dag
Men de röjer bland min jätte valle i det karet också...

Anmäl
2019-06-15 21:27 #5 av: Cecilia.S

Absolut! Har du sand som bottensubstrat i 200-liters karet så tror jag säkert att de skulle trivas toppenfint där i Glad

Botior är väldigt intressanta fiskar! Jag har själv en grupp Botia kubotai i mitt 240-liters kar och dom är riktigt härliga. Finns det gott om växter och andra gömställen i form av stenar och rötter så kommer de ofta fram och bjuder på show, fastän de egentligen beskrivs som skygga. Bjuder på en gammal bild på en av mina.

Anmäl
2019-06-16 12:50 #6 av: Rovfisk

200 fungerar alldeles utmärkt för de flesta botior . Botia är en stimfisk, så köp minst 4-5, gärna fler.

Praktbotia fungerar inte, de blir riktigt stora och de kräver betydligt större kar :)

Anmäl
2019-06-16 17:42 #7 av: Lady2016

#5 Har sand i mitt 200 kar, Julas Blästersand
Så det får bli ett gäng PakistanerSkämtarEn kompis i stan, ska sälja av sina

Anmäl
2019-06-16 17:44 #8 av: Lady2016

#6 Hur många är lagom av Pakistaner? 6? 8?

Prakt botia är fina de med, men för stora för mitt karLedsen

Anmäl
2019-06-16 17:45 #9 av: Lady2016

Det första jag ser när jag tände ljusrampen på 200 karet, var en ny klase. Några har visst haft det roligt i natt...

Anmäl
2019-06-16 20:45 #10 av: Cecilia.S

Haha, grattis Skrattar Förhoppningsvis minskar väl antalet nya klasar så snart du får hem ett gäng pakistanier! 6-8 kan nog bli lite mycket, de blir trots allt ganska stora. Jag personligen skulle rekommendera en grupp på 5-6 st Blomma

Anmäl
2019-06-17 12:55 #11 av: Rovfisk

Håller med ovanstående. 4-5 stycken blir bra i ditt kar.

Anmäl
2019-06-17 17:29 #12 av: Lady2016

Och idag var det 2 klasar till

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.