Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1561 ggr
Cecilia.S
6/13/19, 11:10 AM

Stämmer min könsbestämning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hallå i stugan! Det var länge sedan. Några av er kanske minns mig 😊

Mitt intresse för akvaristik svalnade tyvärr lite under en period då jag hade massvis med skolarbete i famnen. Nu har jag dock tagit studenten och känner äntligen friheten av att orka med mina intressen igen! Igår anlände därför två Electric Blue Acara - önskemålet var en hona och en hane. På kvällen tyckte jag mig könsbestämma bägge två som honor och söker därför svar från er som är lite mer insatta i akvaristiken jämfört med mig, som precis har dammat av mitt intresse igen 🌺

Visst har bägge två ett synligt äggrör - dvs bägge två är honor?

Ha det så fint!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Draken
6/13/19, 11:33 AM
#1

osäker, men det ser ut som om båda är honor om man dömer efter fenorna. Bägge två har rundade ryggfenor vad jag kan se.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
6/13/19, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

På bilden ser du en säker hane.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
6/13/19, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Här är ytterligare en bild på den mindre (utan röd ring på översta bildspelet). Den övre fenan är helt klart rundad. Butiken trodde att den större (med röd ring på översta bildspelet) var en hane, men äggröret syns väldigt tydligt och den övre ryggfenan är relativt rundad. Inte alls så spetsig som din vackra hane 🙂

Får nog bli så att jag åker tillbaka med den mindre honan till butiken och försöker få med mig en hane hem istället. Har redan varit i kontakt med dom och kommer få könsbestämma själv på plats, så då blir det förhoppningsvis rätt! Jag får väl helt enkelt sikta in mig på den med spetsigast ryggfena, haha! 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
6/13/19, 9:35 PM
#4

På de flesta Sydamerikanska ciklider kan man ganska enkelt se på rygg och bukfena vilket kön de har. Centralamerikaner är betydligt svårare, där kan både hanar och honor ha spetsigt ryggfena ;)

Acaran är en Sydamerikan, så det borde gå att skilja på fenorna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: