Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Sydamerikanska ciklider

Vad heter färgen på den här?

2019-06-08 15:56 #0 av: 5ara

Som rubriken skvallrar om undrar jag vad färgen på den här heter? Tycker den är så tjusig med sina blå toner och bruna ton på kroppen 🙂

Den lilla linslusen överst på bilden har jag listat ut att det är en koi.

Anmäl
2019-06-08 16:01 #1 av: Lillyrod

Jag har ingen aning om vad färgen heter men den är väldigt fin Tummen upp

Anmäl
2019-06-08 16:01 #2 av: 5ara

#1 vad roligt att du också tycker den är fin 😀

Jämfört med mina andra scalarer har den lite speciell form på den stora fenan under magen; den avslutas liksom med en båge.

Någon som vet ifall det heter något särskilt?

Anmäl
2019-06-08 17:33 #3 av: Rovfisk

Mycket vackert exemplar Kär

Kan tänka mig att det är en väldigt mörk "Smoke" Om man tittar på färg och teckning, är det sannolikt en korsning/blandning med vanlig zebra/gråscalare och svart  scalare.

Bilden under är en "Smoke" :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-06-09 10:33 #4 av: 5ara

#3 om det är någon korsning eller liknande så är det inte så konstigt om den inte finns listad bland de vanligare scalare-färgerna. Har letat men inte hittat något som stämmer riktigt men vanlig zebra känns ju ändå som det måste finnas en del av.

Tack för ditt klargörande 🙂

Bilden visar hur den såg ut när den var liten och då påminner den väl en del om zebra/gråscalare? Tycker den har ändrat sig en hel del om man jämför med mina övriga scalarer med vanliga färger. Riktigt liten var den med...

Anmäl
2019-06-09 17:13 #5 av: Rovfisk

Det kan även hända att de mörka ränderna "flyter ut" och blir till fält istället för ränder, då kan den bli ganska flammig. På ilden jag postade i #3 har ränderna "flytit ut" och blivit till fält istället :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.