Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (15) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Allmänt

Kampfisk med neontetra?

2019-06-08 13:17 #0 av: Sebastian0403

Då jag har köpt ett till 120 liters kar så undrar jag
Funkar neontera med en kampfisk hane?
Och vilka fiskar funkar att ha med en kampfiskhane?

Anmäl
2019-06-08 13:39 #1 av: Lillyrod

Det måste finnas över 100 trådar här inne med ungefär samma fråga. Sök gärna : )

Svaret är ungefär detsamma i  alla dessa trådar. Kampfiskhanar hålls bästa ensamma. Eller t ex med några fina snäckor. 

Det finns kampfiskar som kan funka med andra fiskar men för det mesta så gäller detta bara en tid sen smäller det. Antingen råkar kampfisken illa ut eller dess sambos. 

Varför chansa? Det skulle inte jag göra.

Anmäl
2019-06-08 14:56 #2 av: Sebastian0403

Okej, tack
Då blir det en halfmoon kampfiskhane och några turbosnäckor :)

Anmäl
2019-06-08 17:22 #3 av: Sebastian0403

Men har du några tips på andra räkor då?
Och skulle den klara sig med otocinclus?

Anmäl
2019-06-08 17:29 #4 av: Rovfisk

Kampfisk skall gå själv, kanske med några snäckor för städningen. Räkor är ingen bra ide, då de gärna blir ett gott skrovmål för Kampfisken.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-06-08 17:37 #5 av: Sebastian0403

#4 oj såg nu att jag skrev fel, menade snäckor😅

Anmäl
2019-06-09 17:10 #6 av: Rovfisk

Det finns massor av snäckor du kan ha, iom att ditt akvarium är av bra storlek.

Undvik snäckor med väldigt långa spröt doc, spröten kan locka kampfisken att ta ett nafs, då den kan tro att antennen är en mask.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl