Annons:
Etikettallmänt
Läst 1247 ggr
72mm
2019-06-07 10:30

Pest-snäckor

Ni vet sådana där små snäckor som förökar sig i substratet och sitter på glaset , stora som riskorn. Jag har sådana överallt. De är hopplöst svåra att bli av med (utan att döda allt annat med skal/utan ryggrad i burken). 

Det enda sättet (kemi går bort) som jag kommit på är att helt enkelt börja om på nytt och noggrant se till att inget man stoppar i innehåller ägg eller snäckor. Efter det måste man sedan för alltid vara mycket noga med att aldrig flytta något från ett kar till ett annat, eftersom de är otroliga på att lifta. 

Hur förhåller ni er till dessa? Bryr er inte? Har aldrig fått in dem så det är inget problem? Har fått in dem men blivit av med dem?

Något tips på hur man ska bli av med dem?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Maleficum
2019-06-07 10:59
#1

Har haft dem i mitt lilla kar vid något tillfälle, gjorde inget speciellt vad jag minns och har inga längre.

Flyttar saker mellan karen titt som tätt men aldrig sett dem i något av mina större akvarium.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

72mm
2019-06-07 11:04
#2

#1 Men vad tusan! Intressant med så olika erfarenheter. Vad jag har sett är att deras antal kan variera ganska mycket, och det i burkar som är relativt stabila.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

conversano
2019-06-07 11:22
#3

Har dem i båda mina kar. I lilla karet låter jag dem vara, mest för att det är där allt som inte borde vara i andra karet hamnar. I stora karet har jag nästan utrotat dem helt bara genom att krossa skalen på dem varje vecka i samband med vattenbyte.

Draken
2019-06-07 15:41
#4

Hade massor i hörnakvariumet, men jag köpte ett stim, Zebrabotior som fick flytta in där, har inte sett några på länge. Får jag i stora karet så låter jag dem vara, cikliderna tar dem så småningom. I 112'an har jag problem till och från, men de jag ser krossar jag mot rutan, eller plockar dem manuellt och släpper ner i hörnakvariumet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-07 16:13
#5

Märker att det finns ännu en grej till jag har kvar att uppleva. Under min korta ”karriär” som akvarist har jag inte stött på dessa djur ännu.

Draken
2019-06-07 16:15
#6

#5 Håll tummarna för att du klarar dig, de kallas inte Pestsnäckor utan anledning  😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lillyrod
2019-06-07 16:58
#7

Några sådana snäckor har jag inte haft heller trots över 40 år med akvarium. Vilket är det rätta namnet på dem?

72mm
2019-06-07 17:51
#8

#7 Freshwater limpets ger sökträff på dem jag menar. Vad man kallar dem på svenska vet jag faktiskt inte.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lillyrod
2019-06-07 18:23
#9

Aha nej såna har jag aldrig haft som väl är : )

Maleficum
2019-06-07 19:47
#10

Familjen verkar heta Dammhättesnäckor, vad varje art heter (och vilken man oftast drabbas av i akvarierna) har jag ingen aning om.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2019-06-07 20:10
#11

Har bara hört benämningen "Pestsnäcka" på dem och då har jag haft akvarium i över 30 år.

Har haft invasion en gång för 1 eller ett par år sedan (kommer inte ihåg riktigt) Men som sagt så köpte jag Zebra botia, och de otrotade eländet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2019-06-07 22:57
#12

Jag antar att Helenasnäckor skulle ta hand om dem alternativt någon snäckätande fisk. Mindre tillgång på foder bör begränsa tillväxten.

Upp till toppen
Annons: