Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 946 ggr
AlvaU
6/4/19, 8:12 AM

Sjuka regnbågsfiskar

Hej! Hittade inte någon liknande beskrivning på nätet om vad som händer med mina regnbågar så jag tänkte fråga här. Tredje fisken har blivit dålig på några månader nu, tror första insjuknade i december-januari. Ena dagen äter de som de ska och ser bra ut, andra dagen har de blivit mörkare i färgen och gälarna ser lite fjälliga ut. Första dagen som sjuka vill de gärna äta men spottar ut maten igen eller bara simmar runt och "anfaller" maten som om det vore ett automatiskt beteende men de har glömt vad man gör sedan ( = äta). Andra och tredje dagen som sjuka så håller de sig mest för sig själva, försöker inte ens äta och dör sedan. Alla värden ser bra ut och de andra fiskarna är friska och krya. Senast en fisk blev sjuk var kanske för mer än en månad sedan. Jag har inte lagt i nya fiskar och ingen av malarna har blivit dåliga. Vad tror ni det kan vara? Tänkte köpa medicin men vet inte vad jag ska behandla mot..

Annons:
Draken
6/4/19, 10:18 AM
#1

Låter väldigt konstigt. Min första tanke var Nitrit, men sen såg jag att du har mätt värdena och de var tydligen bra …men mätte du med sticka eller dropptest ?

Annars vet jag inte vad det kan vara för fel :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

conversano
6/4/19, 10:33 AM
#2

När du beskriver gälarna som fjälliga, menar du att fjällen på gälarna rests sig eller att det röda bakom gällocken ser konstigt ut?

AlvaU
6/4/19, 12:44 PM
#3

#1 - stickor #2 - att de rest sig, eller att fjällen i alla fall är väldigt tydliga

AlvaU
6/4/19, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Draken
6/4/19, 6:57 PM
#5

#3 Ah. Då tror jag faktiskt att det är en nitritförgiftning. Stickorna är inte alls tillförlitliga på mätningarna. Köp ett dropptest istället, eller ta med vatten från akvariet till din butik, de allra flesta har som god service att hjälpa kunden med vattenkoll.

Fisken ovan ser inte alls pigg ut, men jag ser inga tydliga skador, så därför tror jag på att det är någon form av förgiftning, förmodligen Nitrit.

Hur stort är karet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

AlvaU
6/5/19, 11:29 PM
#6

Dropptestet visade på bra nitrit-nivå. Visade bilden på fisken i en akvariebutik och ägaren trodde det kunde vara någon form av svamp. Så nu har jag nyligen bytt vatten och medicinerat för andra gången. Hoppas det blir bra. Tack för svar!

Annons:
Draken
6/6/19, 11:15 AM
#7

Vad bra, då hoppas vi att den repar sig :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: