Annons:
Etikettallmänt
Läst 899 ggr
Catlady91
2019-05-30 17:47

Bottensubstrat

Vad har ni för bottensubstrat i era kar? Är lite orolig då det tydligen kan bildas skadlig gas om man har sand, så funderar på att byta. Fock kräver väl Malawi och ålar sand?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
2019-05-30 21:46
#1

Jag kör med sand och har aldrig haft några problem. Om du vill röra om lite i sanden så skaffa sandsnäckor som gräver runt lite.

Maleficum
2019-05-30 22:57
#2

Har mindre grusliknande substrat i ett av mina kar (med sandsnäckor i), aldrig haft problem i det karet trots över 10 år med det (även innan sandsnäckorna flytta in).

I de flesta andra har jag bränd lera och det är så lättviktigt så det packar sig inte.

Har ett nu med sand blandat med bränd lera i sandstorlek  (dock ganska grunt) och har elefantsnäckor som gärna rotar runt samt amanoräkor som lyfter runt på allt och inte märkt några problem där i heller.

Är man rädd för problem (och inte har fiskar/andra djur som rör runt i sanden) kan man själv röra runt i den vid rengöring för att luckra upp det hela.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

usvead
2019-05-31 07:03
#3

Har haft kattsand, soil och nu sand. Sanden är definitivt lättare att handskas med. Jag tyckte att växterna var ruggigt svåra att plantera och få att sitta kvar i kattsanden och soilen innan de liksom växte fast med rötterna, men det kan ju också vara en handhavandefråga 😉

Malawi har jag 0 koll på men om du menar kuhlii ålar så är det sand som rekommenderas.

Lillyrod
2019-05-31 08:08
#4

Jag har sand i alla mina kar och sandsnäckor. Inga problem alls i karen.

Draken
2019-05-31 11:25
#5

Har sand i alla kar och sandsnäckor ,har inte haft några problem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2019-06-01 01:01
#6

HAft sand i alla mina KAr, inga som helst problem, och som svar på din fråga, ja, både Ålar och Malawi ska ha sand, eller ja, dom mår bäst på sand

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Lazié
2019-06-01 11:47
#7

Jag har också sand och har aldrig upplevt några problem med det. Har sandsnäckor.

Qurex
2019-06-01 15:40
#8

Min favorit är ju ecs, bränd lera som små kulor. Lätt att plantera och hela bottnen blir ett biologiskt filter.  Då kan man köra helt pumplöst system om man vill. A.k.a Södermalms metoden.

Upp till toppen
Annons: