Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1340 ggr
morfargugge
2019-05-29 12:45

co2

Hej är nyfiken på att inhandla utrustning för CO2, söker  lite information från er som har det, hur det fungerar, både plus och minus. har hittat en utrustning som verkar vettig  med tanke  på pris. Tänkte köra med sodastream  flaska. Har ett kar  på 240 liter.

 https://www.banggood.com/sv/G58-W21_8-Aquarium-CO2-Regulators-Check-Valve-Bubble-Counter-Magnetic-p-1331664.html?gmcCountry=SE¤cy=SEK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=2zou&utm_campaign=ssc-se-sv-all&gclid=EAIaIQobChMIvoflgvDE3wIVz-WaCh36MQ7DEAYYASABEgJwpPD_BwE&cur_warehouse=CN

Tackar på förhand  på råd och synpunkter

Annons:
Draken
2019-05-30 12:45
#1

Har aldrig lyckats få till så det blir bra, så sätter en fena här. Är väldigt nyfiken hur man ska få det att funka ordentligt, så jag hoppas att någon kunnig kommer in och svarar  😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

morfargugge
2019-06-11 19:09
#2

Vad var det som du inte fick det att funka?

Hoppas på att någon som fått co2 att kan komma med lite tips och råd.

Draken
2019-06-13 11:20
#3

Ingenting fick jag att funka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
2019-06-17 20:30
#4

Gjorde misstaget att jag körde på för mycket med Co2 vilket blev en liten algblomning som sedan blev jobbig att bli av med.

Här kommer den enkla versionen:

Koppla in grejerna och sedan vrider du på Co2 försiktigt och så smygstartar du med 5-10 bubblor/minut. Ditt mål med att tillsätta Co2 är ju för växternas skull och du ska placera utblåset från Co2 så att detta stannar så länge som möjligt kvar i vattnet innan det når ytan och försvinner i tomma intet. (Kolla gärna på youtube hur dom placerar Co2-utblåset)i förhållande till pumputblåset.

Kolla ph-värdet för säkerhets skull.

Plus är att du kan ha krävande växter som annars dör i kar utan co2 eller ser risiga ut. På plus är ju även att alla växter växer så det knakar och du får förbereda dig på att rensa/klippa för att det inte ska växa igen helt.

Minus……..jag kommer inte riktigt på något minus om du bara tar det lite försiktigt i början och inte blåser på med för mycket.

morfargugge
2019-06-22 11:06
#5

Tackar för tipsen.

morfargugge
2019-06-25 10:30
#6

Ska man ha Co2 på hela dagen (dagtid) eller endast när belysningen  är på?

Annons:
kallepudas
2019-06-26 10:05
#7

#6 Vissa Co2 har ju automatisk avstängning som man ställer in alltså tidsstyrt så har man det så ställer man ju in så det stängs av under natten.

Har man inte automatiken så är det bättre att köra på låg nivå hela tiden för det är ju ett himla jobb att ställa in Co2 varje morgon.

Upp till toppen
Annons: