Annons:
Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
Catlady91
2019-05-25 15:27

Vietnampleco och ottos

Har precis köpt tre ottos till mitt lilla kar, då min vietnampleco inte riktigt skötte sitt jobb.. Har haft otto förr, och har alltid gillat dom. Men nu är min vietnampleco galen! Han ger sig på alla fiskar, men mest ottosarna. Han jagar bort dom från där de sitter,och jagar sedan runt dom lite. Vad kan detta bero på? Går de inte ihop, eller är det något annat?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Draken
2019-05-26 12:49
#1

Plecon verkar vara ganska sur över att det har kommit inkräktare på hans territorium. Ge det ett par dagar, och forts'tter han terrorisera Ottosarna, så kanske du måste fundera på att göra dig av med nån utav dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-05-26 13:27
#2

#1 Har ett till akvarium, så isåfall får plecon gå till malawisarna.. Han är på dom idag också, men det verkar vara lite lugnare. Akvariet tändes precis, så har inte hunnit se så mycket. Ottosarna verkar lite stressade, vilket jag INTE gillar! Vill att mina fiskar ska må bra och trivas ihop. Trots en relativt tuff kampfiskhane i karet, så har det varit otroligt lugnt där tills nu. Alla andra kommer överens, men nu är plecon lite elak.. Ska jag flytta plecon redan nu, kanske? I malawikaret går, förutom Malawis, regnbågshaj och guldancistrus. Hajen har plecon gått med förr, men hur tror du det går med ancistrusarna?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-05-27 12:09
#3

tror inyte det blir några problem med Ancistrusen, det kan bli lite gruff från början, men det kommer förmodligen att gå över rätt sanbbt.

Eftersom Plecon är elak, så tycker jag du skall flytta den redan nu om du har möjlighet till det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-06-04 17:46
#4

Nu verkar det funka ganska bra 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2019-06-04 19:03
#5

Håller tummarna att det skall fungera i fortsättningen också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2019-06-07 14:38
#6

Plecon började bråka med ottosarna igår igen, så då fick han flytta till malawikaret..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2019-06-07 15:29
#7

Vilken rackare! Min vietnampleco är ganska bossig av sig också emellanåt. Ett exempel är när det serveras räkmix; då får de betydligt större siameserna inte vara i den delen av akvariet som hen betraktar som sitt räkmix-territorium. Hoppas det funkar bättre nu när din fått flytta.

Draken
2019-06-07 15:50
#8

#6 Vissa Plecomalar är väldigt revirbenägna. Främst när de blir till åren, men de kan också bli gramsiga när de är yngre.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

GuUuLd
2019-06-11 08:52
#9

#8 Blir dock lite fel att jämföra "vietnampleco" och dess beteenden med "plecomalar" det är helt olika typer av fisk. "Vietnampleco" är mest troligt i det här fallet Sewellia lineolata som egentligen inte är någon mal/pleco utan en grönling och alltså nämare besläktad med t.ex. botior och kuhliål än någon typ av mal 🙂

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
2019-06-11 15:03
#10

#9 Tack för att du redde ut det :) Så Vietnampleco är alltså inte en plecomal, utan en linoleata. ( Jag har noll koll på L malar, så jag utgick från att det var en pleco, eftersom TS skrev att det var en pleco😊)

Och då är det ju en fördel, för fisken, att den är flyttat till ett Malawikar, eftersom Linoleatan gärna vill ha strömt vatten, har jag för mig.

Men en tanke som slog mig, har för mig att Linoleatan vill vara fler, eller är jag helt ute och cyklar nu ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2019-06-11 20:16
#11

#10 ja, den informationen fick jag också så från början hade jag tre stycken. En förolyckades när jag tog ut en rot för att fixa lite. Tyckte jag synade den noga men när jag var färdig låg en död på golvet bredvid 😔 då hade jag haft dom i nästan ett halvår. Den andra vet jag jag inte varför den dog, kanske hade det att göra med att vattnet inte är tillräckligt strömt men jag hade den i åtminstone i åtta månader. Jag upplevde att mitt problem var att jag inte fick dem att äta något annat än alger, förutom den som jag har kvar som älskar räkmix, så min första tanke var att den som dog ganska nyss svalt ihjäl för det enda jag har är lite prickalger för karet har stabiliserat sig. Men jag vet inte… tråkigt i alla fall. Dock brydde sig mina inte om varandra utan var lite som mina Ancistrus av samma kön och for mest åt olika håll när dom stötte på varandra. Så jag fick inte direkt uppfattningen av att de fick ut något av att vara flera men det kanske var för få med tre för att få se den sidan hos dom. Oavsett så var det en miss av mig att inte kolla upp dom innan jag köpte. Fick inte höra något om att de vill ha strömt i karet. Klassiskt nybörjarfel att inte läsa på innan…

Draken
2019-06-13 11:00
#12

Alla har vi varit nybörjare en gång, man har gjort fel, och kommer förmodligen göra fel igen ;) Men blir aldrig färdig lärd när det gäller akvaristiken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: