Annons:
Etikettdammar
Läst 987 ggr
AlvaU
2019-05-20 08:51

Damm inomhus

Hej! Hoppas det är okej att slänga in en fråga om dammbygge här :)

Jag är väldigt sugen på att bygga en damm i vårat framtida hem, och har en vision om hur den ska se ut. Men arbetet runtomkring, vad man ska tänka på osv har jag mindre koll på. Därför tänkte jag fråga här.

Jag skulle vilja bygga en inomhusdamm. Ca 1 meter djup, 3 meter lång och 2 meter bred, och den ska vara helt ovan mark. Vad jag förstått kan man bygga ramen med lecablock och cement, med dammduk inuti? Finns det något bättre?
Jag vill bygga dammen i ett rum som ska kännas som ett uterum, eller kanske till och med vara ett uterum som är tillräckligt uppvärmt för att man ska kunna vara där året om. Ena kortsidan vill jag ska vara tätt intill ena rummets vägg och ha ett tjockt glasfönster som går från golvet och en bit upp, kanske ca 1 meter bred (eller varför inte två meter - som kortsidan är lång). Jag vill få känslan av akvarium/Havets hus när jag är i rummet intill och kan se fiskarna (störarna) och alla fina växter.

Uterummet ska fungera som rum till mina växter som vintertid inte mår så bra i luftfuktigheten som finns i vanliga hus. Det ska bli som en liten djungel, en plats att sitta och bara njuta i.

Då till problemet - jag förstår att luftfuktigheten i detta rum kommer överstiga vad som anses bra i hus (även om en viss fuktighet är att föredra än den torra miljön vi oftast har). Och då undrar jag hur jag gör för att fukten inte ska gå in i husets övriga väggar? Kan jag isolera hela rummet (förutom där fönster och dörr kommer vara) så fukten håller sig kvar där inne? Självklart kommer jag lägga betong i grunden till hela rummet, så vikten inte ska vara några problem.

Och till en annan fråga - funderar på att göra en landdel och kanske även ha några vattensköldpaddor. Vad har ni för erfarenheter av sköldpaddor ihop med störar?

Annons:
Flygfisken
2019-05-20 14:02
#1

Hej. Kolla denna snubbe från Canada… han har en hel del att kolla på på sin youtubekanal men det här passar sin fråga https://www.youtube.com/playlist?list=PLcWeEm9w62mahxp0ShAv-zjEq4zZeRhkL

NiklasTyreso
2019-05-21 00:57
#2

Vatten sköldpaddor är kända för att skita ner mycket, så extremt bra vattenrening behövs, och de river runt och förstör växterna som planterats.

Draken
2019-05-21 12:11
#3

#0 Självklart är det okej att lägga upp dammbygge här inne :)

Vattensköldpaddor, beroende på storlek, kan nog nypa en och annan stör om de är för små jämfört med sköldpaddan. Och som skrivet ovan, de skitar ner nåt otroligt, så bra filtrering är ett måste.

Dock tror jag att det skulle bli jättesnygg med en sån damm, med landdel, inomhus :D

Kommer följa projektet 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

72mm
2019-05-21 12:28
#4

Jag skulle läsa på om hur man bygger badrum. Även om ett rum där fuktigheten pendlar mellan 100% och "normalt" ett par ggr om dygnet (troligen) inte alls är samma sak som ett rum som kommer ha permanent väldigt hög luftfuktighet så borde det finnas massa tekniska lösningar och allmänt know-how där.  Inomhus-pooler borde vara ett annat område värt att utforska. 

Sedan finns det ju teknik för avfuktning, men då betalar man givetvis med högre energiförbrukning. 

Nu är jag ingen expert men fuktigheten genererad från avdunstning från en damm borde vara en funktion av främst storlek på vattenytan, vattentemperatur och luftrörelse. 6 m2  torde orsaka en hel del fuktighet om än inte lika mycket som en uppvärmd pool av samma storlek.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

AlvaU
2019-05-31 14:20
#6

Tack för svar! Ska kolla vidare på detta.. Kanadensaren som jag länkades till hade plasttak-skivor över sina större kar, så det kanske får bli något sådant större delen av tiden när man inte kan ha "uterummet" helt öppet (som man kanske kan ha på sommaren..)

Annons:
72mm
2019-06-02 09:31
#7

#6 Joey har även sina burkar i ett speciellt hus byggt för ändamålet, inklusive ventilation.  Men du har en poäng, kan du tidvis täcka dammen är det givetvis en fördel.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: