Annons:
Etikettalger
Läst 520 ggr
Alina_March
2019-05-19 17:26

Alger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kollade på mitt nystartade 30l akvarium idag och la märke till att de var en svart rand i sanden. Vid närmare inspektion såg de ut som mögel. I karet finns inga invånare än och märkte idag att vattnet är 28-30 grader. Så min fråga är; är det alger och vilken sort? Och förstås vad jag ska göra åt saken? Funderar på att plocka bort värmaren för tror inte den behövs.

Annons:
Qurex
2019-05-19 19:18
#1

Står akvariet i ett rum med normal rumstemp så behövs ofta inte någon värmare. Syre binds lättare i kallt vatten än i varmt, så bättre för kallt än varmt…

Nystartade akvarier brukar det alltid komma lite tråkiga alger, men de flesta försvinner av sig själv. Gör regelbundna vattenbyten, men inte jättestora. Har du möjlighet så ta lite gammalt skit från ett inkört akvarium så snabbar du på "mognandet" av akvariet…

Alina_March
2019-05-19 20:21
#2

Tack för svar :) Har tagit lite skit ur ett av de andra karen så de borde vara klart för invånare men har inte hittat någon som jag gillar än :( Tänkte skaffa blåa räkor men dom måste jag säkert beställa från akvariebutiken.

Upp till toppen
Annons: