Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 816 ggr
sara O
5/17/19, 3:41 PM

Varför dör de?

Hej! Idag dog en av mina mollys, men igår simmade han på som vanligt. Samma sak hände för ungefär 1 månad sedan när en annan Molly dog. Så undrar om någon vet vad som skulle kunna vara fel och om det finns något man kan göra åt det. Jag matar den med 1-2 dagars mellanrum och byter vatten varje/varannan vecka då det stog att man skulle göra så. Tacksam för svar:)

Annons:
PeG
5/17/19, 9:20 PM
#1

Lite mer detaljer skulle hjälpa. Storlek på akvarium, antal och typ av fiskar, hur mycket vatten byter du, vad har du mer i akvariet osv

sara O
5/18/19, 10:56 AM
#2

Det är ett 54l akvarium, har 11 fiskar. Jag brukar byta ungefär 1/3 av vattnet. Jag har neontetror, mollys, glas havskatt. Jag har 1 växt, som är som en buske/gräs. Sedan har jag en liten träbit och sedan ett litet ”hus” som jag båda köpte i djuraffären där jag köpte fiskarna.

PeG
5/18/19, 11:33 AM
#3

Du gör rätt som byter ca en tredjedel av vattnet med det intervallet gör. Det borde ge bra vattenvärden. Om du är osäker så kan du mäta nitrit/nitrat. Mollys är inte varken de mest långlivade eller mest motståndskraftiga fiskar särskilt när de är butiksköpta. Oftast bör man dock kunna se att de inte mår toppen en tid i innan de dör därav frågorna om vatten kvalitet och vattenbyten. Jag har tyvärr inga uppenbara förslag. De skulle antagligen gilla lite fler växter men om det påverkar deras förväntade livslängd är en annan sak

Draken
5/18/19, 12:27 PM
#4

#2 Det är för trångt i ditt akvarium.. Molly skall ha kring 100 liter. De trivs dessutom bäst i bräckt vatten.

Glas havskatt ? Är det glasmalar du syftar på här ? De behöver betydligt större akvarium, och de skall gå i stim om minst 5-6 individer, gärna fler.

Skulle rekomendera mer växter också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sara O
5/18/19, 1:10 PM
#5

#4 oj det hade jag ingen aning om. Han i affären där jag köpte alla mina fiskar sa att jag kunde ha dem i mitt akvarium och att de passade bra i sötvatten samt att det ”räckte” med att jag köpte 2 st glasmalar då man enligt han bara aldrig skulle ha en sån ensam i akvariet.

Lillyrod
5/18/19, 3:50 PM
#6

En bra sak är att söka info om fisken innan man köper den. Det är ju så lätt att få info idag. Personalen i butiken har en viss utbildning men har de inget intresse så lär de sig inget heller. Då säljer de hellre än att det blir "rätt". 

Nästa gång du är i affären så ta ett foto på informationen på karet med fisknamnet och sen kan du söka hemma i lugn och ro innan du köper.  Lycka till med fiskarna!

Annons:
Draken
5/19/19, 11:51 AM
#7

#5 Tyvärr så har Lillyrod rätt. Många butiker bryr sig inte om fiskarna alls, utan de vill bara sälja.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: